Annons

”Våra skattepengar ska inte skänkas till Norge”

De statliga stöden till elbilar är betydligt dyrare än andra klimatåtgärder. Vill man rädda klimatet finns det alltså betydligt bättre sätt att minska utsläppen än att kasta pengar på elbilarna, skriver Johan Gustafsson, Skattebetalarnas slöseriombudsman.

Under strecket
Publicerad
Miljöministen borde förklara varför vi har statligt avlönade lobbyister som vill ta våra skattepengar och ge dem till biltillverkarna, skriver Johan Gustafsson, Skattebetalarna.
Miljöministen borde förklara varför vi har statligt avlönade lobbyister som vill ta våra skattepengar och ge dem till biltillverkarna, skriver Johan Gustafsson, Skattebetalarna. Foto: Privat, Anders Wiklund/TT

REPLIK | BONUS-MALUS

Var tredje miljöbil som säljs i Sverige med miljöbilsbonus försvinner till Norge inom bara något år. Det är uppenbart någonting som är fel med svensk klimatpolitik. Nu gör regeringens samordnare för klimatpolitiken gemensam sak med bilindustrin och vill lösa det genom att hälla ännu mer pengar på elbilarna (Näringsliv Debatt 10/3). Bilindustrins lobbyister kan skratta hela vägen till banken. Miljöminister Isabella Lövin (MP) borde förklara varför vi har statligt avlönade lobbyister som vill ta våra skattepengar och ge dem till biltillverkarna!

Förra året betalade staten ut över 100 miljoner i bidrag till elbilar som inom något år rullar i vårt västra grannland. I år ser notan ut att landa över 400 miljoner. Inget land kan lösa klimatfrågan på egen hand. Men att svenska skattebetalare ska betala för Norges klimatomställning riskerar bara att skada klimatarbetet här hemma.

Riksrevisionen visade i början av januari att stöden till elbilar är betydligt dyrare än andra klimatåtgärder. I EU:s utsläppshandelssystem får man över 30 gånger större utsläppsminskning för pengarna än vad man får med elbilsstöden. Vill man rädda klimatet finns det alltså betydligt bättre sätt att minska utsläppen än att kasta pengar på elbilarna.

Annons

Det stora problemet är att det finns en kostnadsbomb inbyggd i den nya fordonsbeskattningen. Regeringen hävdade att systemet skulle vara självfinansierande och att bilar med höga utsläpp skulle finansiera bidragen till miljöbilarna. Men redan inom något år kommer skattebetalarna få skjuta till mer och mer pengar för att elbilsbonusen ska gå runt. Inom bara några år riskerar det att kosta skattebetalarna 20 miljarder kronor i takt med att fler och fler köper elbil.

Mer än var tionde bil som säljs är redan idag en elbil. Nästan alla tillverkare har nya modeller på väg ut på marknaden med längre räckvidd och lägre prislapp. Volkswagen släpper senare i år en elbil i Golfklassen för under 250 000 kronor och räknar med att lansera 27 nya elbilsmodeller inom tre år. Det är klart att de vill att skattebetalarna ska ta en del av notan. Men även utan bidrag kommer det inte dröja länge innan elbilarna är billigare än fossildrivna bilar och helt tar över marknaden på egen hand. Det har Svante Axelsson själv sagt vid flera tillfällen de senaste åren.

Det är därför hög tid att skrota stödet till elbilar. Om man vill rädda klimatet får man allt satsa på någonting annat. Stöd till elbilar är bara slöseri med skattebetalarnas pengar.

Johan Gustafsson
slöseriombudsman, Skattebetalarna

Annons
Annons

Miljöministen borde förklara varför vi har statligt avlönade lobbyister som vill ta våra skattepengar och ge dem till biltillverkarna, skriver Johan Gustafsson, Skattebetalarna.

Foto: Privat, Anders Wiklund/TT Bild 1 av 2
Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons