SvD Perfect Guide
Annons

Är ekonomen vårens stilikon?

I skakiga tider längtar vi efter stilmässig trygghet.

Text: Victor Johansson - 22 maj 2020

Det var ett Clark Kent–ögonblick: Anders Tegnell tog av sig glasögonen i tv-studion, omgivningen drog efter andan och utbrast ”Han är ju … snygg?”. Hunkig haklinje, en blick som sträcker sig över kamerauppbådet, mot något viktigare i fjärran, något bara han kan se. Modemagasin publicerade stilreportage på statsepidemiologen, Dagens Nyheter kallade honom ”James Bond i svensk byråkratversion” och på stan trycktes idolaffischer hämtade från Barack Obamas blåröda Yes we can-kampanj.

Det hela pekar på en större trend: Våren 2020 tycks den mjälliga ekonomen vara vår nya rockstjärna. I USA poserar Martin Hägglund – Yaleprofessor och författare av bästsäljaren This life – ovanför New Yorks skyskrapor med mellanstadiestubb och blå skjorta. Fysikern och kosmologen Max Tegmark tar på sig reakavajen och framträder i utsålda salar över hela Amerika och på Internet trycks idolmerchandise på läkaren och smittskyddschefen Anthony Fauci. Så sent som förra månaden spelade Brad Pitt den amerikanska doktorn i ett hyllningsframträdanden på Saturday night live.

Annons
Annons

Trenden har nått modebranschen. Urtvättade pikékragar, flygigt hår, väldiga datorväskor i nylon. Kanske är det en naturlig utveckling på de senaste årens normcore-trend. Moderörelsen som firar alldaglighetens triumfer med stilförebilder som Jerry Seinfeld: Gympaskor, pappajeans, lösa jackor. En estetik som är direkt fientlig till det extravaganta. Själva ordet är en fusion av ”normal” och ”hardcore”. En radikalisering av det vardagliga.

– Normcore utmärktes av en avsaknad av stil, säger Philip Warkander, skribent och lektor i modevetenskap. Detta gjorde att annat istället framträdde desto tydligare, eller översatt till dagens corona-situation: genom att spela ned klädernas synlighet flyttas fokus till det som sägs. En klassisk taktik som ofta fungerat. När inte kläderna skriker hör vi vad personen säger. Kanske speglar det också samhället. Våren 2020 finns inget attraktivare än torra prognoser och trygga kalkyler.

– Det kan också handla om den förlorade relevans som mode har uppvisat. Att vara moderiktig och modeintresserad är idag, i dessa tider av konsumtionskritik och klimatångest, djupt omodernt.

Philip Warkander resonerar vidare:

– För bara några år sedan kunde folk tycka att det var extravagant med långa shoppingrundor bland lyxbutikerna, men idag är det pinsamt att ses med för många klädkassar. Istället ska man ägna sig åt osynliga värden, som att äta rätt, unna sig ledig tid, ta en promenad eller lära sig ett nytt språk.

Många yrkesgrupper har axlat rollen som sin tids rockstjärna. När turen nu kommit till ekonomen är den givna frågan: vad hämtar vi från den trendigt slätstrukna garderoben? Philip Warkander svarar:

– Jag föredrar det klassiska: kostymbyxor med god passform, vit eller ljusblå bomullsskjorta med två till tre knappar uppknäppta, en Ramlösa i handen och en dubbelvikt SvD under armen.

Annons