Annons

Varför blir en ung människa jihadist?

Wahid Setihesh och Johan Gry är två av manusförfattarna till ”Jihadisten” som spelas på Göteborgs stadsteater.
Wahid Setihesh och Johan Gry är två av manusförfattarna till ”Jihadisten” som spelas på Göteborgs stadsteater. Foto: Jonas Kündig

Med ”Jihadisten” vill regissören Johan Gry diskutera varför ungdomar radikaliseras och ge kött och blod till en medial schablon. Pjäsen har premiär i Göteborg samtidigt som Elfriede Jelineks ”Raseri”, om terrorism, spelas i Borås.

Under strecket
Publicerad

Det hela började med att Johan Gry och vännen Wahid Setihesh, troende muslim uppvuxen i Angered och med djupa kunskaper om hedersrelaterat våld och förtryck, skrev en halvtimmerpjäs för Radioteatern. ”Jihadisten” handlar om Ilias, en ung svensk man som radikaliseras och åker till kriget i Syrien.

Men terrordådet mot den franska satirtidningen Charlie Hebdo i Paris i januari 2015 fick Radioteatern att tveka inför att sätta upp pjäsen. Istället blev det chefen för Göteborgs stadsteater, Pontus Stenshäll, som gav duon samt dramaturgen och dramatikern Joel Nordström i uppdrag att skriva en längre, fördjupad version.

– Vi vill ge fysisk gestalt till en ung mans väg in i en radikal rörelse. Hans vilsenhet, känslan av att vara misslyckad i en segregerad miljö – det är oftast i den miljön som IS hämtar sina rekryter, konstaterar Johan Gry.

Han hoppas att pjäsen ska lyfta fram individen bakom schablonbilden av en ”terrorist”.

– Att förstå varför en ung människa dras till extrema rörelser är en förutsättning för att kunna göra något i grunden. Om vi avhumaniserar de här personerna till fiender, så tar vi ju efter det vi vill motverka och ökar klyftorna. Det handlar om samma mekanismer som får människor att ansluta sig till sekter eller våldsbejakande högerextremism.

Annons
Annons

Ilias i pjäsen har familj, flickvän, kompisar, kontakt med handläggare på Arbetsförmedlingen och med en imam. Ändå väljer han att åka iväg och kriga för IS.

– Det är ett vandringsdrama där han erbjuds olika valmöjligheter. Föreställningen rättfärdigar inte hans handlingar utan vill visa att individen i grunden alltid har ett val, säger Johan Gry, som tror att drömmen om att bli hjälte i sitt eget liv, skapa mening i det som känns meningslöst, är en förklaring till jihadismens attraktionskraft.

– För mig personligen handlar det här också om mitt intresse för maskulinitet. Det är en överskrift för nästan allt våld i samhället och något som vi tassar kring som het gröt. Våld handlar om makt och kontroll. Men när det gäller mansrollen så är jag optimist, om vi tar problemen på allvar så är det på sikt möjligt att förändra inställningen.

Varje föreställning ska följas av samtal med inbjudna representanter från en muslimsk församling och det offentliga samhället.

– Vi har ett upplysningssyfte, att diskutera islam, vad det står för och vilka tolkningar som omfattas av det stora flertalet muslimer.

Att Johan Gry själv är en vit, medelålders, svensk man som ger sig in i hetluften är förstås något han funderat på.

– Jo, men om man sysslar med teater kan man inte bara vara inlåst i en bur och tro att man inte kan gestalta något annat än det man är. Det här har förstås krävt mycket research och utan Wahid hade jag varit tveksam till att göra det.

Jihadisten

Göteborgs stadsteater

Urpremiär 22 mars

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons