Annons

Lisa Irenius:Varför jublar alla över Sara Danius klänning?

Visst är det roligt med mode som sticker ut – men var detta verkligen rätt år att välja festens mest iögonenfallande plagg? Sara Danius har trots allt en del av ansvaret för Akademiens kris och det inställda litteraturpriset.

Under strecket
Publicerad

Sara Danius vid Nobelprisutdelningen i Konserthuset i Stockholm den 10 december.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1

Sara Danius vid Nobelprisutdelningen i Konserthuset i Stockholm den 10 december.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1
Sara Danius vid Nobelprisutdelningen i Konserthuset i Stockholm den 10 december.
Sara Danius vid Nobelprisutdelningen i Konserthuset i Stockholm den 10 december. Foto: Pontus Lundahl/TT

Nobelfesten är onekligen ett tillfälle att använda mode för att kommentera samtiden: till exempel genom att välja att återanvända en klänning, som kronprinsessan Victoria gjorde i år. Det är intressant att analysera modets uttryck, men i fallet med Sara Danius cerise kreation av Pär Engsheden har det hela antagit absurda proportioner.

SVT har man diskuterat paralleller till ett tjurfäktarskynke. På Sydsvenskans och Expressens kultursidor tolkas klänningen som ett statement i akademistriden.

Gunilla Brodrej skriver att hon vid åsynen av klänningen ”skrek rakt ut” och att hon ”hoppar upp och ner av förtjusning” eftersom hon ser den som ”det mest underbara sätt” att kommentera Horace Engdahls senaste uttalanden.

Annons
Annons

Det hade varit välgörande om åtminstone Nobelfestligheterna hade besparats Akademiens tjurfäktning.

I DN Kultur står att läsa att denna ”magnifika kreation” för ”tankarna till knytblusmakt, men också till imposanta drottningar från fornstora dagar i pipkrage och kröningsmantel”. Många känner sig kallade att kommentera denna klänning, så också antikexperten Pontus Silfverstolpe, som ser ”en blomma på en äng” och ”en tröstande filt över all uppgivenhet”. Hyllningarna av klänningen är närmast unisona, den är ”fantastisk”, ”strålande”, ”makalös”, ”underbar” – en ”färgbomb” och en ”vulkan”.

Och visst är det roligt med mode som sticker ut och utmanar. Men jag har faktiskt svårt att förstå både den enorma uppståndelsen över klänningen och jublet över att Sara Danius valde denna dominerande kreation just på årets Nobelfest.

Ett Instagram-inlägg – som Sara Danius själv gillat.

Var detta verkligen rätt år för festens mest iögonenfallande plagg? Danius har trots allt en del av ansvaret för Akademiens sammanbrott – och för det uteblivna Nobelpriset i litteratur. Det hade varit välgörande om åtminstone Nobelfestligheterna hade besparats Akademiens tjurfäktning.

Och ja, jag är medveten om att jag i och med den här texten bara ytterligare bidrar till klänningfixeringen. Det må vara hänt.

Efter reklamen visas:
Mellan raderna NOBELVECKA UTAN LITTERATUR
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons