Annons

Janerik Larsson:Varför kan teknik slå politik?

 Jan Stenbeck ses här anlända till en extra-bolagsstämma för bolaget Kinnevik i oktober 1983 på biografen Draken i Stockholm. När denna stämma var över hade Stenbeck tagit kontroll över företaget.
 Jan Stenbeck ses här anlända till en extra-bolagsstämma för bolaget Kinnevik i oktober 1983 på biografen Draken i Stockholm. När denna stämma var över hade Stenbeck tagit kontroll över företaget. Foto: Lennart Nygren
Under strecket
Publicerad

En viktig del av modernt svenskt näringsliv handlar om hur ny teknik framgångsrikt slagit igenom och även - som t ex i fallet OM - blivit en internationellt framgångsrikt?

Forskarna på Ratio har intresserat sig för frågan och i tidskriften Ekonomisk debatt redovisas forskningen.

Fokus är riktat mot kombinationen av ny teknik och institutionella förändringar.

Annons

I uppsatsen redovisas studier av Uber OM (Optionsmäklarna) och Axis Communication.

Jan Stenbeck finns med på ett hör dels därför att formuleringen ”teknik slår politik” är hans dels därför att TV3 och Comvik (senare Comviq) är två utmärkta exempel på hur det har gått till.

OM är intressant av flera skäl men och det är svårt att avgöra vilken faktor som betytt mest. Det finns redan flera böcker om OMs tillkomst (Jörnmark ”Teknik slår politik” 2013, Stenhammar ”Det ordnar sig” 2012) men det är nog tveklöst så att utan den drivande entreprenören Olof Stenhammar skulle OM (förvärvat av Nasdaq 2008) knappast blivit den stora framgång det är.

Så det handlar inte bara om att teknik slår politik utan det finns en viktig, kanske avgörande mänsklig dimension.

I uppsatsen förs ett resonemang om Comvik som pekar på en nyckelfaktor - allmänhetens missnöje med Televerkets slöa monopol - men till bilden hör att Stenbeck är en av mobiltelefonins verkliga, internationella pionjärer.

Jag lärde känna Stenbeck när jag bodde i USA i mitten av 1980-talet och han berättade då för mig hur hans missnöje med att inte kunna prata med någon under den långa bilfärden från hemmet på Long Island till kontoret på Park Avenue gjorde att han köpte in sig i tidig amerikansk mobiltelefoni. Då var det militär teknologi han började köpa.

Jan Stenbecks roll i bildandet av den globala telekomjätten Vodafone blev offentlig när Vodafones förre vd Gerry Whent i en intervju i Financial Mail on Sunday berättade om vad som egentligen hände sommaren 1982

Gerry Whent, som då var vd för militärteknologiföretaget Racal Radio, fick ett oannonserat besök av en okänd skandinav. Det var Jan Stenbeck som knackade på. Stenbeck ville att Gerry Whents Racall och hans eget amerikanska mobiltelebolag Millicom skulle ansöka om Storbritanniens andra licens för mobiltelefoni. 

Gerry Whent var först skeptisk men lät sig övertalas och så föddes idén till succéföretaget Vodafone. Millicom skulle få 40 procent i Vodafone, men den brittiska regeringen såg med ovilja på ett så stort utländskt ägande. Men Jan Stenbeck fick genom Millicom 15 procent av Vodafone för sin idé. 

Racal-Millicom vann licensen och resten är historia. Millicom sålde sin andel efter fyra år för 1,5 miljarder dollar.

Här finns en viktig del av förklaringen till Jan Stenbecks senare framgångar. Han kunde branschen och han hade ett kapital från Vodafone att investera.

Så visst är teknik viktigt - ofta viktigare än politik - men drivande entreprenörer som vill göra det ingen tidigare tänkt är nog oftast det som avgör en företagsframgång.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons