Annons

Svenskarna ignorerar nya kravet: ”Måste tänka till”

Trots informationskrav och andra initiativ är minskningen av antalet sålda plastpåsar blygsam inom dagligvaruhandeln och på Systembolaget. Flera butiker struntar också i kravet att informera.

Under strecket
Publicerad
Foto: Fredrik Sandberg/Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 3
Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 2 av 3
Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 3 av 3
Foto: Fredrik Sandberg/Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 3
Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 2 av 3
Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 3 av 3
1/3
Foto: Fredrik Sandberg/Janerik Henriksson/TT
2/3
Foto: Janerik Henriksson/TT
3/3
Foto: Fredrik Sandberg/TT

2025 ska förbrukningen av bärkassar i plast ha sjunkit till 40 stycken per person och år i EU. Sedan i fjol måste därför alla svenska butiker som säljer eller ger bort plast informera om plastbärkassarnas miljöpåverkan samt om andra alternativ.

Enligt preliminära siffror som Naturvårdsverket tagit emot, köptes 832 miljoner bärkassar inom handeln i fjol, vilket motsvarar 83 stycken per person.

Ica ser en minskning på antalet sålda bärkassar på 5 procent, Axfoods minskning ligger på cirka 10 procent och hos Coop minskas antalet plastpåsar som säljs med mellan 10 och 15 procent. Hos Lidl däremot har antalet plastpåsar ökat något samtidigt vilket kan förklaras av att deras totala omsättningen vuxit med 11 procent.

Vi hoppas att det ska få fler att tänka till.

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandeln har märkt vissa pilotprojekt och initiativ från aktörerna, bland annat att Hemköp lanserade pant på plastbärkassen i ett par butiker och att Coop har halverat priset på sina flergångskassar. Lidl höjer också priset på plastpåsar från och med den 1 juni 2018. För varje såld påse skänks 40 öre till olika hållbarhetsprojekt i Sverige.

Annons
Annons

– Vi hoppas att det ska få fler att tänka till, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

På Systembolaget har man sett en minskning på 4 procent, vilket kan anses vara lågt med tanke på att Systembolaget har som mål att halvera antalet platspåsar till 2020.

Endast på en Ica finns en informationsskylt om påsens miljöpåverkan.

– Vi har börjat kolla på kundernas önskemål och klimatpåverkan för att få mer miljövänliga kassar i butik. Detta är en fråga som vi ständigt arbetar med, säger Elina Yli-Torvi, pressansvarig på Systembolaget.

När SvD besöker tre olika Systembolag i centrala Stockholm finns det ingen information om påsens miljöpåverkan vare sig vid kassan eller i butiken. En dekal finns vid kassan som informerar om att återanvända och återvinna plastpåsen.

SvD besöker också Ica, Coop och Hemköp. Endast i en Ica-butik finns en informationsskylt om påsens miljöpåverkan. Hos de tre butikerna finns också fruktpåsar efter varje kassa. Dessa räknas inte i de 832 miljoner bärpåsarna. Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen, tycker att det vore bra att ta bort dessa påsar.

– Handlar man lite kan det vara så att man tar en liten gratispåse istället för en kasse som man måste betala för utan att reflektera över att detta fortfarande är plast, säger hon.

Det finns ett kundbehov men vi funderar på att ha färre rullar i kassan så att man inte tar dem i onödan.

På Coop har man dessa påsar för exempelvis grillad kyckling.

– Det finns ett kundbehov men vi funderar på att ha färre rullar i kassan så att man inte tar dem i onödan, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop.

Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij arbetar också för att få bort fruktpåsarna från kassan genom att föra en diskussion med matkedjorna inom koncernen.

– I vissa butiker har vi avfallspåsar vid kassalinjen med en broschyr för att kunden ska använda avfallspåsar till sopor, och inte se bärkassen som en soppåse, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.

Såväl Ica, Coop, Hemköp och Lidl säger att deras mål är att hitta bättre miljövänliga plastpåsar. Att sluta helt och hållet med plastpåsarna är inte aktuellt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons