Annons

Jacob Mühlrads Kaddish – Bön för de bortgångnaVarmt bifall för Radiokörens sorgekväde

Vid två utsålda konserter i lördags uruppfördes den svenske tonsättaren Jacob Mühlrads körverk ”Kaddish”, en erinran om Förintelsen, där formen ansluter till den judiska bönen med samma namn. Eva Dahlgren kompletterade, i ett av sina numera ovanliga framträdanden, körklangerna med mjuk, mörkt sorgfylld sång.

Under strecket
Publicerad

Peter Dijkstra dirigerar radiokören och Eva Dahlgren i uruppförandet av ”Kaddish” i Berwaldhallen.

Foto: Arne Hyckenberg Bild 1 av 2

Den blott 25-årige kompositören Jacob Mühlra fick tidigare i år stipendium av Micael Bindefelds stiftelse för att han förmedlar kunskap om Förintelsen till en svensk publik.

Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 2 av 2

Peter Dijkstra dirigerar radiokören och Eva Dahlgren i uruppförandet av ”Kaddish” i Berwaldhallen.

Foto: Arne Hyckenberg Bild 1 av 1
Peter Dijkstra dirigerar radiokören och Eva Dahlgren i uruppförandet av ”Kaddish” i Berwaldhallen.
Peter Dijkstra dirigerar radiokören och Eva Dahlgren i uruppförandet av ”Kaddish” i Berwaldhallen. Foto: Arne Hyckenberg

Jacob Mühlrads Kaddish – Bön för de bortgångna

Regi
Peter Dijkstra
Medverkande
Radiokören. Solister: Eva Dahlgren, sång, Sofia Niklasson, sopran, Christiane Höjlund, alt, Niklas Engquist, tenor, Lars Johansson Brissman, bas. Björg Ollén, Olle Torssander, blockflöjt, Mimé Brinkmann, Keren Bruce Westerlund, gamba, Johanna Sjunneson, cello, Fredrik Malmberg, orgel.
Var
Berwaldhallen

Det var 2014 som Mühlrad (född 1991) med sin komposition ”Nigun” inledde ett samarbete med Radiokören. Kören tände på stycket och beställde ännu ett verk av honom, ”Kaddish – bön för de bortgångna”, där Mühlrad för en fiktiv dialog med sin nu avlidne morfar, Michael Bliman, vilken med andra släktingar blev offer för Förintelsen. ”Kaddish” (”Helig”) är en judisk bön på arameiska, som ärar Guds helighet. En av dess fyra varianter, ”Den sörjandes Kaddish”, uttrycker, utan omnämnande av död, sorgen hos de som mist en anhörig.

Bön och vittnesmål omväxlar i verket. En suggestiv körinledning med nynnande, dova toner, leder till Elie Wiesels ord: ”For the living and the dead we must bear witness”. Ordet ”witness” upprepas ofta, som i Eva Dahlgrens visksång (med mikrofon) i morfaderns berättelse om dagarna i Auschwitz och Bergen-Belsen. Avsnittet från Bergen-Belsen blir en upprörd klimax, konventionellt lagd i verkets senare del. På detta följer en lång coda med minimalistiska upprepningar av ordet ”witness”.

Annons
Annons

Den blott 25-årige kompositören Jacob Mühlra fick tidigare i år stipendium av Micael Bindefelds stiftelse för att han förmedlar kunskap om Förintelsen till en svensk publik.

Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 1 av 1

”Kaddish” är ett personligt sorgekväde av en tonsättarbegåvning. En lång, andäktig tystnad följde efter sluttonerna i den första konserten, sedan strömmade publikens varma bifall fram.

Känslomässig förberedelse till ”Kaddish”, blev tre verk som vördar de döda.

J S Bachs begravningskantat ”Actus tragicus” fick med reducerad kör, och solida insatser från solister och instrumentalister, en rörande ton. Lyhörda tolkningar med utökad kör följde av delar ur Ernst Kreneks ”Lamentatio Jeremiae Prophetiae”, musik med influenser av Ockeghem. Fördömd av naziregimen emigrerade Krenek till USA.

Även lettiskan Maija Einfeldes ”Lux Aeterna”, med ord från den katolska dödsmässans ”Communio”, för 12-stämmig kör med skiftande, lysande nyanser, tolkades subtilt.

Den blott 25-årige kompositören Jacob Mühlra fick tidigare i år stipendium av Micael Bindefelds stiftelse för att han förmedlar kunskap om Förintelsen till en svensk publik.
Den blott 25-årige kompositören Jacob Mühlra fick tidigare i år stipendium av Micael Bindefelds stiftelse för att han förmedlar kunskap om Förintelsen till en svensk publik. Foto: Henrik Montgomery/TT
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons