Annons

Varnar för ny bolagsform: ”Tog allt jag hade på kontot”

Aktiebolag utan startkapital men med förmånerna från ett AB. Ett Maltabaserat bolag anklagas nu för att vilseleda kunder och lura dem på tusentals kronor över telefon. ”De säljer service till företag och jag har aldrig varit egenföretagare. De målar också upp att det är aktiebolag det handlar om, vilket inte stämmer. Det är helt sjukt”, säger Lis Ryberg.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

”Jag blev oerhört chockad och besviken”, säger Tatiana Hedström om Panlegis agerande.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 3

”Det jag utsattes för av Panlegis har orsakat stress och psykiskt lidande, och i min mening har jag rätt till skadestånd”, säger Zenon Nsengiyumva.

Foto: Allis Nettréus Bild 2 av 3

Panlegis hemsida.

Bild 3 av 3

”Jag blev oerhört chockad och besviken”, säger Tatiana Hedström om Panlegis agerande.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1
 ”Jag blev oerhört chockad och besviken”, säger Tatiana Hedström om Panlegis agerande.
”Jag blev oerhört chockad och besviken”, säger Tatiana Hedström om Panlegis agerande. Foto: Lars Pehrson

Bolagsformen har tagit Skandinavien med storm. Den ger samma rättigheter som ett aktiebolag – skattefördelar, ansvarsbegränsning och ökade sociala rättigheter – men kostar som en enskild firma. Och du slipper aktiekapitalet!

Så marknadsför det Maltabaserade bolaget Panlegis sin tjänst på sin hemsida. De är enligt egen utsago den största leverantören av företagsregistreringar i Skandinavien, med tusentals kunder.

Men för en del svenskar har drömmen om ett eget bolag gått i kras efter kontakten med Panlegis.

Zenon Nsengiyumva, Tatiana Hedström och Lis Ryberg är tre av dem som för SvD Näringsliv uppger att bolaget har lurat dem på tusentals kronor.

Alla tre berättar om snarlika erfarenheter: de har sett en annons från Panlegis och beställt en informationsbroschyr via ett formulär på hemsidan. Dagen efter ringer en säljare från Maltabolaget, via ett svenskt telefonnummer. Han vill hjälpa dem att starta upp en svensk utlandsregistrerad filial, av Panlegis kallat SUF – ett engelskt aktiebolag med en filial i Sverige.

Annons
Annons

”Det jag utsattes för av Panlegis har orsakat stress och psykiskt lidande, och i min mening har jag rätt till skadestånd”, säger Zenon Nsengiyumva.

Foto: Allis Nettréus Bild 1 av 1

– Jag upplevde säljaren som professionell och förtroendeingivande till en början. Han förklarade att ett SUF vore det bästa alternativet för mig, säger Zenon Nsengiyumva.

När han ombeds lämna ut sina kortuppgifter ringer varningsklockor.

– Då bromsade jag. Jag ville läsa informationspamfletten ordentligt innan jag fattade några beslut. Men säljaren insisterade, och sade att jag ska få pengarna tillbaka efter att registreringsprocessen är klar. Jag tänkte att jag i alla fall har ångerrätt och den kommer jag att utnyttja om något inte känns okej.

”Det jag utsattes för av Panlegis har orsakat stress och psykiskt lidande, och i min mening har jag rätt till skadestånd”, säger Zenon Nsengiyumva.
”Det jag utsattes för av Panlegis har orsakat stress och psykiskt lidande, och i min mening har jag rätt till skadestånd”, säger Zenon Nsengiyumva. Foto: Allis Nettréus

Några dagar senare dras 11 546 kronor från hans bankkonto för registrering av det engelska bolaget och den svenska filialen, plus en årsavgift.

De drog allt jag hade på kontot.

Tatiana Hedström och Lis Ryberg får 3 313 respektive 12 454 kronor dragna från sina konton efter avtalen som ingåtts över telefon. Tatiana Hedström får även en faktura hemskickad på 670 euro, ungefär 7 000 kronor.

– Till mig sa de att kortnumret behövdes för att skicka ytterligare information och att ingenting var bindande. Det här var strax innan jul och jag hade inte fått någon lön den månaden. De drog allt jag hade på kontot. Jag blev oerhört chockad och besviken, säger hon.

När pengarna försvunnit vill de alla bestrida köpen eftersom de inte anser sig ha förstått att ett avtal upprättats.

Annons
Annons

Panlegis hemsida.

Bild 1 av 1

Efter att ha kontaktat Panlegis flera gånger för att ångra köpet utan framgång anmäler Zenon Nsengiyumva och Lis Ryberg bolaget till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) – något som visar sig vara lönlöst eftersom ångerrätten på 14 dagar inte gäller.

Panlegis hemsida.
Panlegis hemsida.

Tjänsten Panlegis erbjuder – att hjälpa till att starta upp bolag – räknas som ett näringsköp. Köparen betraktas som näringsidkare, även om personen inte är företagare sedan tidigare. I sin anmälan till ARN skriver Zenon Nsengiyumva:

”Begreppet ’näringsköp’ låter förvirrande, vi har inte pratat om det och jag vet inte vad det innebär, men jag antar att det har någon särskild betydelse.”

Både han och Tatiana Hedström berättar att de kände skam inför att de lämnat ut sina kortuppgifter, men polisanmälde ändå bolaget för försök till bedrägeri.

– Det jag utsattes för av Panlegis har orsakat stress och psykiskt lidande, och i min mening har jag rätt till skadestånd, säger Zenon Nsengiyumva.

Båda anmälningarna är i dag nedlagda.

Tatiana Hedström gör slutligen en reklamation av korttransaktionen hos sin bank och får tillbaka det dragna beloppet. Företaget som Panlegis startade i hennes namn har avvecklats, enligt dokument från Storbritanniens motsvarighet till Bolagsverket. Ändå dimper det fortfarande ned fakturor från London då och då.

Annons
Annons

Lis Ryberg reagerar starkt på Panlegis försäljningsmetoder och marknadsföring, som hon menar är missvisande.

– De säljer service till företag och jag har aldrig varit egenföretagare. De målar också upp att det är aktiebolag det handlar om, vilket inte stämmer. Det är helt sjukt, säger hon.

Det är inte första gången Panlegis kritiseras för sina försäljningsmetoder.

Danska Ekstrabladet har tidigare berättat om hur en kvinna ska ha blivit lurad på 750 euro av bolaget. Danska skattemyndigheten, Skat, varnade i december 2011 för att ge ut konfidentiella uppgifter till Panlegis. Enligt Skat hade Panlegis felaktigt uppgett att de samarbetade med myndigheten.

I Sverige har bolaget anmälts till Konsumentverket och Konsument Europa drygt 50 gånger. Hos Allmänna Reklamationsnämnden förekommer Panlegis i ett dussintal fall. Men myndigheterna är bakbundna av det faktum att köparen av Panlegis tjänster betraktas som näringsidkare och inte konsument.

Av de som vänt sig till ARN är det endast Lis Ryberg som fått tillbaka sina pengar, då med hänvisning till ”särskilda omständigheter”, enligt ARN:s beslut. Exakt vad som låg till grund för att en distinktion mellan konsument och näringsidkare kunde göras i hennes fall framgår inte.

– Jag kunde visa att jag agerat i egenskap av konsument och att det var Panlegis som startat upp ett företag utan att jag egentligen var med på det, säger Lis Ryberg och tillägger:

– Jag hade också precis varit med om en väldigt uppslitande förhandling med min arbetsgivare och var i ett desperat läge i och med att jag inte hade något arbete. Vanligtvis skulle jag aldrig köpa något över telefon.

SvD har varit i kontakt med Panlegis som inte vill kommentera uppgifterna närmare, men skriver i ett mejl att de tar bolagets verksamhet mycket seriöst och att ”vi gör vårt yttersta för att våra kunder skall vara nöjda med våra tjänster, vilket de allra flesta av dem är”.

Bolaget understryker också att ”de motsätter sig starkt de påstådda anklagelserna” och att ”vi protesterar bestämt mot påståenden som ger en negativ bild av vårt företag baserat på intervjuer med fyra kunder”.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons