Annons

Larmet: Oförberedda på brexit-krasch

Storbritanniens premiärminister Boris Johnson.
Storbritanniens premiärminister Boris Johnson. Foto: Leon Neal/AP

Småföretag är ännu oförberedda inför en allt troligare brexit utan avtal med EU. Risken för en brittisk ”krasch” ut ur unionen i oktober ökar efter att Boris Johnson tog över som premiärminister.

Under strecket
Publicerad

Under våren levde EU:s företagare med hoppet om att Theresa Mays avtal med EU om en ordnad brexit skulle kunna gå igenom. Men parlamentet i London sade nej, flera gånger – samtidigt som politikerna heller inte ville ha ett avtalslöst utträde ur unionen.

Nu verkar en ”hård” brexit ändå allt troligare, sedan Boris Johnson deklarerat att Storbritannien ska lämna EU med eller utan avtal den sista oktober.

Det får företag runt om i EU att åter aktivera sina krisplaner för hur handel med Storbritannien ska hanteras, rapporterar Wall Street Journal. Om de alls har några sådana planer.

Särskilt småföretag saknar ofta förberedelser inför det kaos som väntas, enligt en ny rapport från branschorganisationen Confederation of British Industry som tidningen citerar. ”För hundratusentals småföretag är det omöjligt att sätta av stora resurser – både mänskliga och finansiella – för att förbereda för brexit”, står det i rapporten.

Resultatet kan bli stora tapp i omsättningen och högre kostnader.

Andra förberedelser hos myndigheter och andra aktörer har genomförts som kan mildra problemen när Storbritannien eventuellt lämnar EU utan att veta hur handel, tullar och resor ska fungera mellan önationen och EU. I Frankrike och Nederländerna har bland annat nya parkeringsplatser byggts som ska hantera köande bilar och andra transporter, och handelshus har installerat särskild mjukvara i sina system som ska räkna fram tariffer och möjliggöra avtalslös handel med brittiska företag.

Annons
Annons

Till de utsatta branscherna hör Europas fordonsindustri, enligt Wall Street Journal, med en komplex produktion av komponenter från olika håll som ska skickas till rätt fabrik vid rätt tidpunkt, vare sig den ligger i eller utanför Storbritannien.

PSA Group, som tillverkar Peugeot, Citroën och Opel, hotar flytta Opel-produktion bort från Storbritannien om landet lämnar EU, utan avtal. Andra biltillverkare varnar nu kunder för att deras beställda, men ännu ej levererade, bilar kan komma att bli 10 procent dyrare än förväntat.

BMW-chefen Harald Krüger anser att premiärminister Johnson hittills underskattat de ekonomiska problem som en hård brexit riskerar medföra. BMW har bokat plats på ett stort Antonov fraktplan för att kunna föra bilar från kontinenten till Storbritannien vid händelse av kaos vid gränsen i november, enligt Wall Street Journal.

– Jag skulle vilja säga tre eller fyra saker till Boris Johnson, säger han i en intervju.

– Han borde lyssna på ekonomin, lyssna på folket, och han borde ha en dialog om de här frågorna med industrin.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons