X
Annons
X

”Kina har bäst möjligheter i hela världen”

Ola Källenius är Västervikssonen som i maj tar klivet upp till vd-posten i fordonsjätten Daimler. Utmaningarna är många och största ägaren Geely är också storägare i Volvo Cars och AB Volvo. SvD träffar en målinriktad vd på Parissalongen.

Läs mer om Elbilsracet
Ola Källenius.
Ola Källenius. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Den ljusblå skjortan är uppkäppt, kavajen upphängd och de blå ögonen nyfikna. Vi är några journalister från hela Europa i det lilla sammanträdesrummet bakom Mercedes stora monter på Parissalongen, sex dagar efter att Västervikfödde Ola Källenius utsetts till koncernchef i Daimler AG - en av världens största fordonstillverkare.

Daimlers styrelsen tycktes vilja signalera långsiktighet: Hans kontrakt är på långa 5 år.

– Det är ett väldigt intressant och spännande utmaning, men nu fokuserar jag på att vara utvecklingsdirektör de nästa 9 månaderna.

Annons
X

Det är allt 49-årige Ola Källenius vill säga om sitt nya jobb som tillträds i maj, en av den globala bilvärldens allra tuffaste.

Daimler omsatte förra året rekordhöga 164,3 miljarder euro, slår hela tiden nya säljrekord men ändå har aktiekursen gått ner från 70 euro till 55 under året.

Han är ytterst fåordig om det privata, men pratar gärna om att traditionella bilbolag står inför gigantiska förändringar: På tisdagen väntas besked från EU-parlamentet om nya hårdare och dyrare koldioxidkrav för år 2030. Bilbranschens lösning stavas elbilar. Men dessa kommer under många år framåt vara betydligt dyrare att tillverka än en bil med förbränningsmotor på grund av dyra batterier.

Daimlerkoncernen lägger nu 100 miljarder euro i elbilsutveckling. Samtidigt måste man plöja ner ytterligare stora summor på självkörande bilar och nya mobilitetslösningar. Allt med osäkra affärsmodeller .

Det är några av ekvationerna för Ola Källenius att lösa.

Men Daimler fick också hastigt en ny störste ägare i början av året när Volvo Cars helägare, kinesiska Geely, köpte nära 10 procent. Strax innan hade Geely, som ägs av Li Shufu, köpt lika mycket i lastbilstillverkaren AB Volvo.

Redan i våras öppnade nuvarande vd Dieter Zetsche upp för samarbete med Volvo Cars – men stängde dörren till AB Volvo eftersom Daimler och Volvo är direktkonkurrenter.

Nu har drygt ett halvår gått. Och det förs diskussioner på ledningsnivå mellan Geely och Daimler.

– Vi har en liknande teknisk syn på vart industrin går och de initiala diskussionerna har varit väldigt konstruktiva, säger Ola Källenius.

Han vill inte säga om någon ur Volvo Cars ledning varit delaktig.

– Det är för tidigt att säga vad diskussionerna kan resultera i, men de fortsätter.

Vd Dieter Zetsche sade till SvD samma dag att Volvo Cars inte berörts i diskussioner som han beskrev som mer strategiska.

Geelys intåg kan också vara en nagelbitare ur en annan synvinkel: Daimler har sedan flera decennier ett samriskbolag i Kina med Baic, Beijing Automotive. Det är brutalt viktigt för Daimler – som ökat försäljningen i Kina från 208 000 bilar 2012 till 619 000 förra året.

– Ur tillväxtperspektiv har Kina de närmaste 5 till 10 år bäst möjligheter i hela världen för oss, säger Ola Källenius.

Han väljer orden med omsorg.

– Vi har en mycket stark grund med Baic. Med vår nye aktieägare får vi ytterligare ett lager av samarbetsmöjligheter i Kina som vi kan titta på.

Är det känsligt med Geelys intåg för Baic?

– Alla parter vet vem som gör vad. Jag känner inte att vi är i en svår situation där.

Så sent som i somras tvingades Daimler av tyska regeringen att återkalla 778 000 dieselbilar med euro 6-teknik.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / Svenska Dagbladet

Det lyser till i blicken.

– Vi lade in en formell protest eftersom vi tyckte annorlunda, men nu gör vi det och lägger in den bästa och modernaste mjukvara vi har.

De snåla dieselmotorerna är nu viktiga för att nå koldioxidmålen. Och Daimler har valt att utveckla nya dieselmotorer.

Kan du vara självkritisk i dieselfrågan?

– I retrospektiv: Ja vi kunde ha gjort saker bättre. Men vi har nu mycket rena dieselbilar när det gäller kväveoxid. Vårt mål är 25 procent elbilar år 2025. Men då har fortfarande 75 procent en förbränningsmotor. Då måste vi göra dessa absolut så rena det går.

På tisdagen kommer EU-parlamentet alltså med beslut i koldioxidmålen 2030. Landar det på EU-kommissionens förslag på 30 procent (lägre än 2021 års nivå) är det betydligt tuffare än bilbranschens eget förslag på 20 procent.

– Om det blir 30 procent blir det utmanande, men då sätter vi det som en lägstanivå för oss.

Intervjun är slut med han som gick direkt till Daimler via prestigefulla Tolkskolan i Militärtjänsten, Handelshögskolan i Stockholm och masterutbildning i Schweiz.

Förtegen om det privata säger han ändå.

– Somrarna tillbringar jag i Sverige.

Annons
X
Annons
X
Annons
X

Ola Källenius.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 2
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / Svenska Dagbladet Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X