Annons

Västtrafik avbröt hemlig tågaffär: ”Politiskt känsligt”

Avancerad skatteplanering inom svensk kollektivtrafik, det var skälet till att trafikbolaget Västtrafik tidigt klev ur miljardaffärerna med Transitio och hemliga amerikanska leasegivare, visar SvD:s granskning.

– Man sa att det var så billigt att vi kunde köpa hur mycket som helst, säger Västtrafiks förre ordförande Leif Blomqvist.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Göteborgregionen har en god kreditrating och var starkt skeptiska till US-leasarnas skatteupplägg. Därför hoppade Västtrafik aldrig på de komplexa avtalen, till skillnad från SL och landstinget i Stockholm.

Foto: Adam Ihse/TT Bild 1 av 1

Göteborgregionen har en god kreditrating och var starkt skeptiska till US-leasarnas skatteupplägg. Därför hoppade Västtrafik aldrig på de komplexa avtalen, till skillnad från SL och landstinget i Stockholm.

Foto: Adam Ihse/TT Bild 1 av 1
Göteborgregionen har en god kreditrating och var starkt skeptiska till US-leasarnas skatteupplägg. Därför hoppade Västtrafik aldrig på de komplexa avtalen, till skillnad från SL och landstinget i Stockholm.
Göteborgregionen har en god kreditrating och var starkt skeptiska till US-leasarnas skatteupplägg. Därför hoppade Västtrafik aldrig på de komplexa avtalen, till skillnad från SL och landstinget i Stockholm. Foto: Adam Ihse/TT

Det fanns tidigt slitningar bland de svenska landsting som skulle delta i de hemlighetsfulla tågaffärer som genomfördes via landstingsägda Transitio, som SvD tidigare berättat om.

De avancerade tågaffärerna tecknades i början av 2000-talet, men flera är aktiva än i dag.

Västra Götalandsregionen med trafikbolaget Västtrafik hoppade plötsligt av affären 2002, då flera landstingsägda trafikbolag skulle bli delägare i Transitio, visar SvD:s granskning av dokumentation från den aktuella tiden.

Kravet var att berörda landsting skulle skriva under en gemensam borgen på åtta miljarder kronor för att automatiskt delta i de så kallade US-leasarna. Stockholms läns landsting och SL hade skrivit på först. Men ett flertal landsting tvekade till att medverka.

Annons
Annons

Eller så sa man nej. En av dem var Västtrafik.

Vi har som region så bra rating så vi får bra lån.

”En debatt finns om moraliska aspekter kopplade till skattefinansierade organisationers utnyttjande av denna typ av transaktioner”, noterade Västtrafiks ägarutskott 2002.

”Finanskommittén och regionstyrelsens kansli avråder från solidarisk borgen och deltagande i föreslagen US-leaseaffär”, skrev regionstyrelsens ordförande samma år.

Västtrafik gjorde sig av med sina aktier i Transitio och hoppade av US-leaseaffärerna.

– Jag var på ett möte, jag vill inte säga något namn, där man sa att det var så billigt att vi kunde köpa hur mycket som helst. Det är något jag lärt mig, om någon säger att finansieringen redan är ordnad då ska man dra öronen åt sig, säger Leif Blomqvist, Västtrafiks styrelseordförande 2001–2014, i dag styrelseledamot i bolaget.

En hög chef, som inte vill framträda med namn men som haft insyn i Västtrafiks affärer, säger att uppläggen med US-leasar handlade om avancerad skatteplanering. Därför klev man av affären.

– Huvudskälet var att man inte tyckte att det var politiskt okej att hålla på med den här typen av skatteplanering. Det gick bara ut på att komma undan skatteeffekter, säger källan.

– Politikerna tyckte att upplägget bara var ett sätt att undkomma skatt och det ska vi ju inte hålla på med.

Som SvD berättat har SL och landstinget i Stockholm gjort miljardaffärer i så kallade US-leasar med bland annat banken Wilmington Trust i USA vars toppar nyligen fällts för grova bedrägeribrott.

Bankens affärer med svensk skattefinansierad verksamhet har också intresserat den amerikanska federala polisen FBI efter SvD:s avslöjande.

Annons
Annons

Affärerna involverar ett flertal utländska banker, investerare och truster. Vilka de är och var de har sitt säte hålls hemligt.

Kravet för att vara delägare i Transitio var att delta i US-leasarna och ställa upp på en solidarisk borgen på åtta miljarder kronor.

– Det ansågs vara knepigt att jobba med den typen av skatteupplägg, fokus låg i att låna pengar på knepiga sätt, säger Blomqvist.

– I Göteborg hade man noga undersökt den här typen av leasingförfaranden och kommit fram till att man inte skulle använda dem för egen del. Det lutade jag mig emot när vi sa nej. Vi har som region så pass bra rating att vi ändå får bra lån, säger Leif Blomqvist.

Skandalbanken Wilmington Trust var förvaltare i affären mellan amerikanska investerare, Transitio och SL. SvD:s tidigare granskning har visat att Wilmington Trust etablerade två bolag i skatteparadis samma år som de ingick avtal med SL och Stockholms läns landsting, på Kajmanöarna och Kanalöarna. Avancerade typer av leasingupplägg var också vanliga att göra via skattefria jurisdiktioner vid tiden.

Finns det investerare registrerade i skatteparadis i affärerna? Det vill varken Stockholms läns landsting eller landstingsägda Transitio kommentera. Västtrafiks Leif Blomqvist säger att han inte minns om det fanns ett sådant upplägg i bilden.

Flera toppolitiker inom Stockholms läns landsting är mycket kritiska till de nya uppgifter om SL:s leasingaffärer i USA som SvD publicerat.

SvD söker företrädare för Transitio.

Efter reklamen visas:
Så går SL:s skatteupplägg till
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons