Annons

Vd: Politiska skäl bakom granskningen

Försvarsminister Peter Hultqvists pressekreterare Marinette Nyh Radebo engagerade hela familjen för att rädda sitt lobbyistföretag när hon anställdes i Regeringskansliet: make, två söner och makens dotter.

Motivet var att hon inte ville tappa inkomsterna från engagemang i Almedalen med Hultqvist på deltagarlistan.

Under strecket
Publicerad

Dagens Nyheter har avslöjat att Försvarsminister Peter Hultqvists pressekreterare Marinette Nyh Radebo (till höger) via familjen har varit kopplad till ett försvarslobbyföretag.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 2

Peter Hultqvist med Marinette Nyh Radebo i bakgrunden.

Foto: Lars PehrsonBild 2 av 2

Dagens Nyheter har avslöjat att Försvarsminister Peter Hultqvists pressekreterare Marinette Nyh Radebo (till höger) via familjen har varit kopplad till ett försvarslobbyföretag.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1
Dagens Nyheter har avslöjat att Försvarsminister Peter Hultqvists pressekreterare Marinette Nyh Radebo (till höger) via familjen har varit kopplad till ett försvarslobbyföretag.
Dagens Nyheter har avslöjat att Försvarsminister Peter Hultqvists pressekreterare Marinette Nyh Radebo (till höger) via familjen har varit kopplad till ett försvarslobbyföretag. Foto: Lars Pehrson

– Marinette jobbade upp det här bolaget så att det fanns en bra kassa i bolaget. När hon kliver in som pressekreterare kan hon inte vara kvar. Det förstår ju alla. Och givetvis tar jag över, säger Christer Nyh, som då blev vd i bolaget, till SvD.

Båda sönerna, nu 28 och 25 år gamla , satt redan i styrelsen. 28-åringen var även projektledare i Almedalen i bifirman Försvarspolitisk Arena.

28-åringen hade då bland annat arbetat på ICA, 25-åringen på fritids. Christer Nyh själv har arbetat som elektriker, hans 24-åriga dotter hade pluggat freds- och konfliktforskning vid Lunds universitet. I lobbyistfirman – Machmara pr & marketing communication – blev hon ansvarig för sociala medier.

– Vi ville ha en ung människa som kan sociala medier. Du vet mycket väl hur viktiga sociala medier är under Almedalen, säger Christer Nyh.

Annons
Annons

Peter Hultqvist med Marinette Nyh Radebo i bakgrunden.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1

Marinette Ny Radebo anställdes som Peter Hultqvists pressekreterare efter valet 2014. Innan dess var hon informationsdirektör vid försvarsindustrins intresseorganisation Säkerhets- och försvarsföretagen (SOFF). Samtidigt drev hon sin lobbyistfirma, med inriktning att ”marknadsföra och  försälja konsulttjänster inom pr- och marknadskommunikation till företag och organisationer”.

Peter Hultqvist med Marinette Nyh Radebo i bakgrunden.
Peter Hultqvist med Marinette Nyh Radebo i bakgrunden. Foto: Lars Pehrson

Tidigare i veckan avslöjade Dagens Nyheter att verksamheten i företaget fortsatte i familjens regi även efter att Nyh Radebo gick över till Regeringskansliet, med en sammanlagd omsättning på 1,9 miljoner kronor under den aktuella perioden.

DN kunde bland annat visa att Nyh Radebo även senare varit kopplad till verksamheten åren 2015-2017. Hon har stått som kontaktperson för Almedalsveckan, fått handlingar skickade i sitt namn och varit avsändare för den YouTubekanal bolaget använt i Almedalen.

Enligt Christer Nyh är det han som har drivit bolaget utan medverkan från Marinette Nyh Radebo.

– En vd leder arbetet i företaget, det har jag gjort tillsammans med Marinettes son som var projektledare.

Har din fru haft någon fortsatt roll i bolaget efter att hon blev pressekreterare åt Hultqvist?

– Nej.

Har du vänt dig till henne för att få råd?

– Nej, inte vad jag vet.

Christer Nyh antyder också att det finns politiska skäl bakom granskningen av familjeföretaget.

– Det är val om tre veckor, det vet du också. Det är vad det här handlar om, man försöker hitta någonting. Jag tycker man ska koncentrera sig på det som är viktigt i samhället istället.

I april i år skrev Christer Nyh under den senaste årsredovisningen i Machmara pr & marketing communication. Den 19 juli begärdes bolaget i likvidation, kort efter att DN börjat ställa frågor.

– Det var lönsamt från början, sedan var det inte det. Det kan du se på siffrorna. Hyror och allting ökade på Gotland, så det fanns ingen ekonomisk hållbarhet att driva det längre.

Det var skälet, inte att DN började ställa frågor?

– Absolut inte.

Försvarsminister Peter Hultqvist vill inte svara på vad han visste om pressekreterarens bolag och hur han ser på att han själv deltagit vid seminarier som Försvarspolitisk Arena arrangerat under Almedalsveckan i Visby. Enligt DN vid minst elva tillfällen.

Efter reklamen visas:
Svenskt försvar – från särintresse till högprioriterat
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons