Annons

Annah Björk:Vem blir stjärna när all musik köpts i samma webbshop?

Drake, Migos och Rihanna.
Drake, Migos och Rihanna. Foto: Evan Agostini/AP, Omar Vega/AP

Ska det vara ett Drake-, Migos- eller Rihanna-beat till låten? På nätet finns en hel marknad full av färdiga bakgrundsljud till blivande megahits, som kan göra oss alla till musikproducenter.

Under strecket
Publicerad

Vad händer sedan? Får vi se en renässans för gitarren?

Foto: Rob Walls/IBL Bild 1 av 6
Bild 2 av 6
Bild 3 av 6
Bild 4 av 6
Bild 5 av 6
Bild 6 av 6

Min son är tio år och har just lagt elgitarren på hyllan. Efter år av ont i fingrarna och oljud som kräver replokal och inte låter i närheten av den trap-musik som han själv lyssnar på. Han kommer inte att plocka upp den igen. 

Men varför skulle han det? På sin nya kurs hos kommunala kulturskolan lär han sig göra hela låtar, musik som han relaterar till. ”I dag gjorde jag en hiphoplåt!” säger han lyckligt när jag hämtar honom efter en timme vid en dator. Han gjorde en hel hip hop-produktion genom den klipp- och klistra-teknik han lärt sig på dagis.

Men egentligen behöver han inte ens behöver sitta där och lägga ljuden i rätt kanal för att ge ut sin första singel. Det är nämligen bara att skaffa ett beat direkt på nätet. Färdigt att rappa eller sjunga över. Musikproduktionsprogram som Garageband och Ableton Live är för de överambitiösa i det digitala populärmusik-landskapet, för dem som verkligen vill skapa sina egna produktioner.

Här betyder inte ordet ”beat” ett trummaskin-komp, utan det syftar på färdiga produktioner, hela bakgrundsljud med syntslingor, ljudmattor, hooks och rytm.

Annons
Annons

Det finns en hel skivbutik av helt färdiga beats för oberoende, osignade artister att köpa, eller låna, och ladda ner. Sedan är det bara att modifiera, lägga till fler ljud, vokaler och lägga upp på sin kanal, sajt eller på Spotify. Det kallas type beat leasing, och är som ett slags digitalt bibliotek för beats som är tänkta att skapa morgondagens hits. Här betyder inte ordet ”beat” ett trummaskin-komp, utan det syftar på färdiga produktioner, hela bakgrundsljud med syntslingor, ljudmattor, hooks och rytm.

Det går inte att stoppa den här utvecklingen, och personligen vill jag inte det heller. Type beat leasing är en möjlighet för dem som varken har ett fett skivkontrakt eller producentfärdigheter. Och att låna delar ur redan existerande musik och sätta samman den till ny, är tradition inom hiphop. Men pay per beat, som det kallas, är som en marknadsplats av helt nya ljudsammansättningar. På Youtube finns type beats som är gratis att leka med. Men för den som bestämmer sig för att köpa, eller hyra, rättigheterna till en låt finns det olika grader av ägande eller lån av ljuden. En egen ekonomi, med egna idéer om allt från upphovsrätt till tillit.

Producenten Freek van Workum har bland annat jobbat med Kehlani och på hans leasing-sajt kan man köpa trap-beatet ”Cargo” för mellan 20 och 500 dollar. För 20 får låten streamas 250 000 gånger, men den får bara spelas i en radiokanal och på en betald live-spelning. Det finns fem nivåer upp till obegränsad streaming och till att alla upphovspengar hamnar i artistens ficka. Samma grund finns som r’n’b och hip hop, då med hook. Den kreativa köper dealen med track stems, som gör att hen kan dela upp låten i olika spår och exempelvis flytta eller ta bort bastrumman. ”Om någon köper en exklusiv deal, så tar jag bort beatet från sajten” säger Bighead. Han har bland annat gjort Lil’ Pumps megahit ”Gucci Gang”. Bighead är en av allt fler producenter som försörjer sig genom att lägga upp hundratals beats till försäljning.

Annons
Annons

Vad händer sedan? Får vi se en renässans för gitarren?

Foto: Rob Walls/IBL Bild 1 av 1

Och många bäckar små.

I amerikanska tidningen Vices musiknummer från november förra året berättar den 23-åriga producenten Taz Taylor att han tjänat över en halv miljon dollar om året på att sälja och ”leasa” beats på sin hemsida. Där kan man söka på vilken typ av beat (Rihanna, Migos, Drake) det ska vara, i vilken BPM (hastighet), vilken tonart och vilken genre. 

Taz Taylor Beats har över 75 000 prenumeranter.

Men rundgången i ljud riskerar tyvärr i förlängningen att göra hela r’n’b, hiphop och trap-scenen till en enda Melodifestival.

Vad händer sedan? Får vi se en renässans för gitarren?
Vad händer sedan? Får vi se en renässans för gitarren? Foto: Rob Walls/IBL

Även i den här nya musikvärlden är det efterfrågan som styr. Och vad som efterfrågas just nu är Migos och Drakes sound. Sökningen ”Drake type beat” ger 1 610 000 träffar på Google. Det läggs hela tiden upp nya, snarlika Drake-kopior. På ett sätt superdemokratiskt och helt logiskt i den allt mer globaliserade och digitaliserade hitindustrin. Men rundgången i ljud riskerar tyvärr i förlängningen att göra hela r’n’b, hip hop och trap-scenen till en enda Melodifestival, där allt syftar till att låta som exakt samma framgångsrika vinnare.

Annons
Annons
Bild 1 av 2
Bild 2 av 2

Och även om jag skulle älska att titulera mig eller min son som nästa Max Martin eller Linda Perry, så är jag tveksam till om alla verkligen är musikproducenter. Lika lite som alla är journalister bara för att det finns appar som designar sidor till tidningssajter.

Snart kommer dessutom nästa steg, motreaktionen på den här totala fixeringen vid allt som innehåller spår av hip hop eller r’n’b. När vi tröttnat på Drakes atmosfäriska beats gäller det kanske att ha den där elgitarren och replokalen nära till hands, trots allt.

Lyssna! Annah Björk tipsar om aktuell musik

Kodie Shane ”Big Trouble Little Jupiter” (GreystonePark/Young Heart Throb)

19-åriga Kodie Shane släppte nyligen sitt andra album. Atlanta-rapparen är enda tjejen i Lil’ Yachtys crew Sailing Team och gör långsam och jazzig hiphop/r’n’b kryddat med sin pigga rap och söta sång.

Annons
Annons
Bild 1 av 2
Bild 2 av 2

Sufjan Stevens ”Visions of Gideon”, (Madison Gate Records)

Amerikanska Sufjan Stevens har specialskrivit tre helt magiska låtar till smärtsamt vackra filmen ”Call me by your name”. Slutscenen skulle kunna fortsätta i en evighet med den här suggestiva hymnen som trösterikt ackompanjemang.

Becky & the Birds, ”Hold on” (Becky & the Birds)

Debutsingeln från Örebro-födda Becky & the Birds är både minimalistisk, bombastisk och full av fantasifulla ljud. Musiken är resultatet av hennes frustration över den mansdominerade musikvärlden och låter som trip-hop, 90-tals r’n’b och Avalanches. Det vill säga perfekt.

Annons
Annons
Bild 1 av 1

Leslie Tay ”Rockstar” (You Meh)

Sveriges största r’n’b-stjärna kommer slå igenom med en knall i vår. Han har skrivit musik med Cherrie och finns med på Molly Sandén och Oscar Zias kommande skivor på svenska. Men inte minst till sitt eget debutalbum ”Vilja och tålamod”, som kommer i april. ”Rockstar” är första singeln. 

Ängie ”Dope” (Rich Parents)

Jag brukar kalla henne en barnförbjuden lillasysterversion av mig själv. Ängie är själva motsatsen till allt som är rockgubbe. På ”Dope” leker hon med söt och stenat slö rap som påminner om fransk/amerikanska Uffie och pillar in ett stick som Lana del Rey skulle vara stolt över.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons