Annons

Ylva Lagercrantz Spindler:Vi befinner oss farligt nära kulturcensur

Programkoden som innehållet i arbetet med kulturfestivalen Wall Street Nacka.
Programkoden som innehållet i arbetet med kulturfestivalen Wall Street Nacka.

Nacka kommun vill ”koda om gatukonstens dåliga DNA” och dikterar därmed villkoren för de medverkande konstnärerna på kulturfestivalen Wall Street Nacka. Hur fri får konsten vara?

Under strecket
Publicerad

I gallerikretsar kan man le lite överseende åt kunden som vill ha en orange tavla som ska matcha vardagsrummets orangea soffa. Det är ju nästan lite rörande. Som om konst vore en beställningsvara! Det kan den förstås också vara, men framför allt är konsten en fri, vild och obunden kraft som inte låter sig tämjas. En kreativ oas som får oss att tänka utanför boxen, våra normativa gränser, kan ge oss nya och oväntade perspektiv på världen.

När en kommun beställer ett verk (fritt för konstnären att bestämma sett till motiv), måste de våga släppa loss de krafterna, utifrån dessa premisser. Annars befinner vi oss farligt nära en konstcensur.

Som av en händelse har Forum för levande historia i dagarna (9 september) vernissage i Gamla stan i Stockholm för ”Yttrandefrihetens gränser”, en utställning som vill väcka samtal om demokrati. Som ”handlar om vikten av att olika röster kommer till tals och vilka svårigheter som kan uppstå i det”.

Pressmeddelandet om utställningen kommer samtidigt som nyheten att Nacka kommun utövar konstnärliga restriktioner mot den kommande festivalen Wall Street Nacka. Enligt SVT:s Kulturnyheter ströks genast åtminstone en av de kontrakterade konstnärerna, gatukonstnären Huge, från medverkandelistan då han inte kunde leva upp till riktlinjerna annonserade på kommunens hemsida. Där framgår att konsten ska uttrycka visdom, vara fredlig och mjuk och en del av det goda samhället. Den ska inte vara rebellisk, aggressiv eller uttrycka en protest mot det dåliga i samhället. Kommunpolitikerna säger sig istället vilja koda om gatukonstens dåliga DNA då ”olagligt klotter” inte är ”något vi vill ha eller uppmuntrar”.

Annons
Annons

En av de andra medverkande, konstnären Henrietta Paulina Kozica, meddelar nu via sociala medier att hon valt att hoppa av projektet:

”Jag vill inte att min konst ska vara en del av något som jag inte står för.”

Häromveckan skrev jag om fallet med en graffitivägg i Helsingborg av konstnären Björn Svensson där motivet svampar av en förbipasserande polis tolkades som ett hemligt tecken för knarkförsäljning. Något som ledde till att konstnärens uppdragsgivare, det vill säga Helsingborgs stad, bad konstnären att måla över svamparna. Detta beslut drogs efter stora protester från de lokalboende sedan in.

Nu är det alltså Nacka kommuns tur att ta över budkaveln, men vad är det egentligen som händer? Är detta konsekvensen av Kulturrådets kultursamverkansmodell som lanserades 2011, med ambitionen att lägga mer ansvar på den kommunala politiken att bestämma över sin kultur. Något som kan tänkas vara en svår balansgång, väcka ängslan, när man som politiker kan råka träffa sina medborgare i mataffären eller på busshållplatsen. För samtidigt som kulturarbetare indignerat delar nyheten om Wall Street Nacka kokar den lokala facebookgruppen ”Aktuella händelser Nacka” över av upprörda kommentarer om själva utställningen i stil med: ”Är detta vad våra skattepengar går till” och ”varför få betalt för att klottra ner våra väggar?”.

Under våren 2020 turnerar ”Yttrandefrihetens gränser” runt om i landet. Jag tänker att ett besök på utställningen skulle kunna vara en obligatorisk kalenderhändelse för alla kommunpolitiker. Även om de på sin fritid kanske helst av allt vill ha en soffa som matchar tavlan.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons