Annons

Sömnforskare: Därför är föräldrar tröttare i dag

Ännu en natt med för lite sömn? Att acceptera läget är ett viktigt första steg för föräldrar, menar författarna till en ny bok om barns och ungas sömn. Att vara trött ingår i föräldraskapet. Och olika barns sömnbehov kan variera mycket.

Under strecket
Publicerad

”Livet förändras när man får barn, man kan inte göra exakt samma saker som tidigare”, säger psykologen Liv Svirsky. Tillsammans med psykologen och sömnforskaren Kristoffer Bothelius har hon skrivit boken ”God natt”.

Foto: Eva Lindblad Bild 1 av 2

Barn behöver olika mycket sömn. ”Det mest slående när man forskar om barns sömnlängd är att variationerna är så extrema”, säger psykologen och sömnforskaren Kristoffer Bothelius, som tillsammans med psykologen Liv Svirsky har skrivit boken ”God natt”.

Foto: Eva Lindblad Bild 2 av 2

”Livet förändras när man får barn, man kan inte göra exakt samma saker som tidigare”, säger psykologen Liv Svirsky. Tillsammans med psykologen och sömnforskaren Kristoffer Bothelius har hon skrivit boken ”God natt”.

Foto: Eva Lindblad Bild 1 av 1
”Livet förändras när man får barn, man kan inte göra exakt samma saker som tidigare”, säger psykologen Liv Svirsky. Tillsammans med psykologen och sömnforskaren Kristoffer Bothelius har hon skrivit boken ”God natt”.
”Livet förändras när man får barn, man kan inte göra exakt samma saker som tidigare”, säger psykologen Liv Svirsky. Tillsammans med psykologen och sömnforskaren Kristoffer Bothelius har hon skrivit boken ”God natt”. Foto: Eva Lindblad

Hjälp – min tonåring vänder på dygnet. Mitt barn vägrar sova i egen säng. Sover hon för lite? För mycket? Gör jag fel? Jag är så trött – vad ska jag ta mig till?

Föräldrar som kommer till psykologen Liv Svirskys mottagning har ofta frågor om sömn av allehanda slag. Sömn, och inte minst sömnbrist, upptar många föräldrars tankar. De är helt enkelt trötta. Jättetrötta. Vilket knappast heller går att undvika, säger Liv Svirsky. Åtminstone inte när barnen är riktig små.

– Nej. I princip alla småbarnsföräldrar har sömnbrist. Det är lika bra att ställa in sig på det: så här är det. Jag kommer att vara trött under en period. När barnet är två–tre år brukar sovandet ha rättat till sig. Fast när barnen är i tonåren blir föräldrarnas sömn ofta sämre igen. De ligger vakna och oroar sig.

Annons
Annons

Barn behöver olika mycket sömn. ”Det mest slående när man forskar om barns sömnlängd är att variationerna är så extrema”, säger psykologen och sömnforskaren Kristoffer Bothelius, som tillsammans med psykologen Liv Svirsky har skrivit boken ”God natt”.

Foto: Eva Lindblad Bild 1 av 1

Först när barnet är tre till fem år är sömncyklerna mer i fas.

Tillsammans med psykologen och sömnforskaren Kristoffer Bothelius har hon skrivit boken ”God natt – om små och stora barns sömn”, med råd och rekommendationer till utsjasade föräldrar. Syftet var att skriva en bok baserad på vetenskaplig forskning, som motvikt till allt tyckande och spekulerande som de anser florerar runt barns och ungas sömn.

Och just detta med acceptans är ett av huvudbudskap i boken. Att det är en nog så god strategi att ”gilla läget” som att försöka ”lösa” problemet. Barn sover inte som vuxna. Det är inget att göra åt, och inte heller någons fel.

– Små barn har korta sömncykler och vaknar ofta till och vill äta på natten. Föräldern, med sin längre sömncykel, tvingas då vakna mitt i djupsömnen. Vilket är otroligt utmattande. Först när barnet är tre till fem år är sömncyklerna mer i fas, säger Kristoffer Bothelius.

Om man har planerat att träffa vänner, se på serier eller hänga tvätt när barnet har somnat, blir man lätt frustrerad om nattningen drar ut på tiden.

Men är föräldrar möjligen tröttare i dag än tidigare? Har sömn och sömnbrist blivit en än mer akut fråga i vår tid?

Kristoffer Bothelius nickar. Ja, han tror det.

Förklaringen till det är de kulturella förväntningar som finns i vårt samhälle vad gäller sömn och föräldraskap.

– Vi förväntar oss att vi ska sova bra för att vi föräldrar ska orka med en massa annat. Vi vill hinna med så mycket, också när vi har fått barn, säger Kristoffer Bothelius och Liv Svirsky tillägger:

 Barn behöver olika mycket sömn. ”Det mest slående när man forskar om barns sömnlängd är att variationerna är så extrema”, säger psykologen och sömnforskaren Kristoffer Bothelius, som tillsammans med psykologen Liv Svirsky har skrivit boken ”God natt”.
Barn behöver olika mycket sömn. ”Det mest slående när man forskar om barns sömnlängd är att variationerna är så extrema”, säger psykologen och sömnforskaren Kristoffer Bothelius, som tillsammans med psykologen Liv Svirsky har skrivit boken ”God natt”. Foto: Eva Lindblad
Annons
Annons

– Om man har planerat att träffa vänner, se på serier eller hänga tvätt när barnet har somnat, blir man lätt frustrerad om nattningen drar ut på tiden. Förväntningen stämmer inte med vad verkligheten bjuder. Och frustrationen kan i sig bli ett problem, en ytterligare stress. Bättre då att försöka tänka att man har en mysig stund med sitt barn.

Man kan inte prestera sömn. Det går varken att tvinga sig själv eller sitt barn att sova.

– Dessutom kan man inte prestera sömn. Det går varken att tvinga sig själv eller sitt barn att sova, säger Kristoffer Bothelius.

Däremot är det möjligt att ge sitt barn bra förutsättningar för sömn. Det finns metoder och strategier att ta till, som att skapa regelbundna, lugna rutiner runt läggningen och se till att sovrummet är lagom mörkt och tyst. Det handlar inte om några mirakelkurer, utan mest om sunt förnuft, säger Liv Svirsky och Kristoffer Bothelius.

Och om att acceptera läget. För trött, det kommer du att vara.

Två sorters sömn måste för att hålla hjärnan frisk | SvDsvd.seHold on. Fetching…svd.se
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons