Annons

Vikingarna på HelgelandVildare och galnare teater finns inte

Rollfigurerna Elektra, Sigurd, Dagny, Hjördis, Gunnar och Örnulf i Turteaterns såpa ”Vikingarna på Helgeland”, tolv delar fritt efter Ibsen.
Rollfigurerna Elektra, Sigurd, Dagny, Hjördis, Gunnar och Örnulf i Turteaterns såpa ”Vikingarna på Helgeland”, tolv delar fritt efter Ibsen. Foto: Klara G

Ibsensåpa i tolv delar. Kulturmannen slår tillbaka. Hämnd och kärlek i havsmiljö. Det är svårt att vara man. Ännu svårare att vara kvinna i Turteaterns version av ”Vikingarna på Helgeland”.

Under strecket
Publicerad

Avsnitt 2: ”Boys on the beach”. Örnulf söker skydd från stormen i en fiskeby på Helgelandskusten. Där möter han sin gamle fiende Sigurd den starke som rövade bort hans döttrar.

Foto: Klara GBild 1 av 2

Avsnitt 3: ”Ovädret”. Hjördis blir rasande när hennes man Gunnar berättar att han förlikat sig med Örnulf som en gång dräpte hennes riktiga far Jökul. Hon utkräver hämnd och sporrar dem till att strida. Spelas den 7 december.

Foto: Klara GBild 2 av 2

Vikingarna på Helgeland

Genre
Teater
Regi
koncept, idé: Marie Nikazm Bakken, Fredrik Floen
Medverkande
Anna Ladegaard, Fredrik Floen, Joel Ödmann, Livia Hiselius, Lola Zackow, Sanne Skjervik med flera.
Var
Turteatern, Kärrtorp
Text
Henrik Ibsen

Scenografi, mask: Fredrik Floen. Ljus: Ann-Marie Fritiofsson. Ljud: Anna Jondelius

”Prisa ej dag förrän sol gått ner”. Det är ett ordspråk som kan tillämpas på Turteaterns ”Vikingarna på Helgeland”, som ges som följetong i tolv delar, och jag har hittills bara sett de två första.

Idén att mixtra djärvt med Ibsen kommer från regissören Marie Nikazm Bakken, Turteaterns nya konstnärliga ledare, och Fredrik Floen, som här haft ett finger med i det mesta, från scenografi till rollen som den isländske skalden Örnulf, som fått sina döttrar Dagny och Hjördis bortrövade av vikingar från Helgeland.

Prologen presenterar ett myller av figurer och slänger associationstrådar åt alla håll. Här får vi möta vikingar, som lever under Erik Blodyxes hårda regim, och de islänningar som hånar Örnulf för att vara en mes. Dessutom flimrar Ibsenfigurer som Terje Vigen och Jörgen Tesman (Hedda Gablers man) förbi, liksom roller ur världsdramatiken som Oidipus. Musiken är glad och rytmisk och kontrasterar mot den allt grymmare handlingen.

Han är lika obeveklig som en annan äventyrare, Thor Heyerdahl, som ville bevisa sin tes genom att segla på en balsaflotte över havet.

Annons
Annons

Avsnitt 2: ”Boys on the beach”. Örnulf söker skydd från stormen i en fiskeby på Helgelandskusten. Där möter han sin gamle fiende Sigurd den starke som rövade bort hans döttrar.

Foto: Klara GBild 1 av 2

Avsnitt 3: ”Ovädret”. Hjördis blir rasande när hennes man Gunnar berättar att han förlikat sig med Örnulf som en gång dräpte hennes riktiga far Jökul. Hon utkräver hämnd och sporrar dem till att strida. Spelas den 7 december.

Foto: Klara GBild 2 av 2

Dominerar gör Örnulfs båtfärd med sju söner. Han upprepar, allt hesare, sitt mantra: ”Jag ska hämnas!” Han är lika obeveklig som en annan äventyrare, Thor Heyerdahl, som ville bevisa sin tes genom att segla på en balsaflotte över havet. Det är något mytiskt norskt över detta.

Dramaturgin kan kallas tjatig, allt upprepas och upprepas, och det är som i indisk teater eller barnteater tillåtet att avvika – till baren – under föreställningen.

Stilen är en blandning av studentspex och uppspel i Vår teater/Kulturskolan. Scenrummet inramas av glatt målade kulisser och skådespelarna är groteskt sminkade, iklädda kostymer som ser ut att vara från Buttericks, typ.

Avsnitt 2: ”Boys on the beach”. Örnulf söker skydd från stormen i en fiskeby på Helgelandskusten. Där möter han sin gamle fiende Sigurd den starke som rövade bort hans döttrar.
Avsnitt 2: ”Boys on the beach”. Örnulf söker skydd från stormen i en fiskeby på Helgelandskusten. Där möter han sin gamle fiende Sigurd den starke som rövade bort hans döttrar. Foto: Klara G

I andra avsnittet tilltar tjatigheten, men också det groteska, och våldet. Vid ett par tillfällen spöar Örnulf upp sin dotter Dagny (Anna Ladegaard) så länge och så brutalt att hon till sist är alldeles nedblodad. Först verkar det komiskt, men så småningom är det fruktansvärt att se. Och detta upprepas flera gånger, eftersom hon inte låter sig tuktas.

Mitt i allt det komiska finns här ett tema om mäns heder kopplat till deras kontroll av kvinnor och om könens inbördes värde: detta finns hos Ibsen och förstärks här ända in i kaklet. I uppsättningen visas också hur både kvinnor och män måste gosa med ”hjältar” för att vårda deras ömtåliga egon. Så gör Dagny med sin man Sigurd den starke (Livia Hiselius), som i sin tur gosar rejält med sin svåger Gunnar herse (Joel Ödmann).

Trots den grymma dos jag fått, känner jag ett sug efter att komma tillbaka, inte minst för att återse Dagnys fruktansvärda syster Hjördis.

Ett problem med följetongsformen (såpa vill jag inte kalla något som inte har hundratals avsnitt) är att publiken helst ska se allt, men ändå känna sig nöjda med bara ett avsnitt. Det andra gav mer än mitt lystmäte. Trots den grymma dos jag fått, känner jag ett sug efter att komma tillbaka, inte minst för att återse Dagnys fruktansvärda syster Hjördis (Lola Zackow). För betalande publik blir det helt gratis efter det tredje besöket. Vildare och galnare är det svårt att hitta på teatern idag.

Ett extra plus för det informativa programmet!

Avsnitt 3: ”Ovädret”. Hjördis blir rasande när hennes man Gunnar berättar att han förlikat sig med Örnulf som en gång dräpte hennes riktiga far Jökul. Hon utkräver hämnd och sporrar dem till att strida. Spelas den 7 december.
Avsnitt 3: ”Ovädret”. Hjördis blir rasande när hennes man Gunnar berättar att han förlikat sig med Örnulf som en gång dräpte hennes riktiga far Jökul. Hon utkräver hämnd och sporrar dem till att strida. Spelas den 7 december. Foto: Klara G
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons