Annons

Vilken författare vågar hamna fel i debatten?

Foto: Lars Pehrson

Risken är ju att de uppfattas glädja fel sida ”i den dumma svenska debatten”. Det är bra att Ordfronts förlagschef Pelle Andersson inte väjer för debatten, men han riskerar att författare börjar tänka sig för en extra gång innan de skickar in manus till hans förlag.

Under strecket
Publicerad

Lionel Shrivers roman ”The Mandibles” skapar debatt efter att Ordfronts förlagschef Pelle Andersson förklarat att han inte vill ge ut boken.

Foto: IBLBild 1 av 1

Det går att tänka sig ett par okontroversiella, litterära skäl att tacka nej till ”The Mandibles”, men Ordfront har gjort det av en annan anledning. Det är en romanpersons replik om ett framtida islamiserat Frankrike som har sänkt boken, plus några andra detaljer i samma stil. Sådant ”är ju vardagsmat i den dumma svenska debatten, jag behöver inte vidareförmedla mer av det”, förklarade förlagschefen Pelle Andersson i Expressen (7/6). Lionel Shrivers ärende – den ansvarslösa spekulationsekonomin kommer att krascha och göra livet till ett helvete – vägde tydligen lättare.

Romanen utspelar sig åren 2029–47 och skildrar den långsamma, vardagliga undergången när USA:s finansiella system kollapsar. För de amerikaner som förlorade sina hem i den senaste lånebubblan är det inte science fiction. Shriver riktar sin satir åt flera håll, bland annat låter hon Mexiko bygga en mur för att stoppa invandringen från USA.

Under läsningen roar det mig att upptäcka att det inte alls är någon lysande roman. Shriver tänker bättre än hon skriver, och lite för ofta handlar hennes dialog om att romanpersonerna förklarar saker för läsaren i stället för att samtala med varandra.

Annons
Annons

Lionel Shrivers roman ”The Mandibles” skapar debatt efter att Ordfronts förlagschef Pelle Andersson förklarat att han inte vill ge ut boken.

Foto: IBLBild 1 av 1

Ett försvar för ett odiskutabelt mästerverk hade varit tråkigare att skriva – och missat målet. Här är det något annat som står på spel. Det var därför jag skrev min krönika (SvD 5/6) om Ordfronts motivering: när litteraturen måste vara ren vet man att samhället är smutsigt. Litteraturens bild av världen blir viktig i ett läge när man inte kan – eller inte tror sig kunna – handskas med samtidens konflikter och orättvisor på ett konstruktivt, uppriktigt sätt.

Det är utmärkt att Andersson inte väjer för debatten, men han bedriver sitt tvåfrontskrig mot Hynek Pallas (Expressen 7/6) och mig (SvD 8/6) utan att ta en enda invändning på allvar. Pallas välargumenterade artikel (Expressen 1/6) bemöter Andersson med upplysningen att han inte kan ”publicera alla manus som kommer till Ordfront”. Jag hoppas att Andersson är medveten om att han inte bara har svarat mig och Pallas. Han har också svarat alla författare som överväger att skicka in ett manus till Ordfront. De tänker sig kanske för en extra gång nu. De vill väl inte skriva en replik som riskerar att glädja fel sida ”i den dumma svenska debatten”.

Lionel Shrivers roman ”The Mandibles” skapar debatt efter att Ordfronts förlagschef Pelle Andersson förklarat att han inte vill ge ut boken.
Lionel Shrivers roman ”The Mandibles” skapar debatt efter att Ordfronts förlagschef Pelle Andersson förklarat att han inte vill ge ut boken. Foto: IBL

Det blir snart en aning obehagligt när diskussionen om en bok handlar om hur vissa folkgrupper egentligen är. I The Washington Post (12/7 2016) ansåg Ken Kalfus att Shriver skildrade amerikaner på fel sätt: ”Amerikaner är inte det svaga, eftergivna, menlösa folk som beskrivs i ’The Mandibles’.” Den sortens litteraturkritik trodde jag hörde hemma före andra världskriget, men den verkar ha framtiden för sig.

Naturligtvis har en förläggare rätt att låta bli att ge ut böcker av vilka skäl som helst, även det skäl som Andersson har valt. Jag vill bara göra Andersson uppmärksam på en detalj. När han öppnar dörren till detta sätt att bedöma litteratur kommer han inte att kunna kräva att den stängs när det passar honom.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons