Annons

Saeed Alnahhal:Vill muslimer att Sverige ska styras av muslimer?

”Gud upprättar en rättvis stat, även om de styrande saknar tro.” Det är ett mycket känt citat från en av de mest framträdande muslimska imamerna för 750 år sedan.

Men vad betyder det för muslimer i Sverige i dag?

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Stora ansträngningar gjordes inför valet för att uppmuntra invandrare att rösta – av olika moskéer, muslimska föreningar och aktivister på sociala medier.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

Stora ansträngningar gjordes inför valet för att uppmuntra invandrare att rösta – av olika moskéer, muslimska föreningar och aktivister på sociala medier.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1
Stora ansträngningar gjordes inför valet för att uppmuntra invandrare att rösta – av olika moskéer, muslimska föreningar och aktivister på sociala medier.
Stora ansträngningar gjordes inför valet för att uppmuntra invandrare att rösta – av olika moskéer, muslimska föreningar och aktivister på sociala medier. Foto: Malin Hoelstad

”Skulle du hellre bo granne med en otrevlig muslim än en trevlig icke-muslim?” Det frågade jag en annan syrier när vi var nya i Sverige, och han högt funderade över huruvida det var rätt av muslimer att bo i ett icke-islamiskt land.

Frågan fick honom att tänka. Kanske var det ändå bättre att välja granne utifrån beteende i stället för utifrån vilken religion grannen tillhör?

På samma sätt är det inom politiken. De flesta muslimer i Sverige vill ha en rättvis statsledare oavsett hens religion – så länge de fritt får utöva sina religion. Om det var viktigt att ha en muslimsk ledare skulle de inte flytta till Västvärlden.

Även den som argumenterar för muslimskt styre känner till vad som väntar i ett islamiskt land, till exempel i de rika länderna på Arabiska halvön. Min far, liksom flera av hans kompisar och släktingar, arbetade i Kuwait och Saudiarabien i nästan 40 år. Han avslutade denna den bästa perioden av sitt liv – mellan 20 år och 60 år – på nästan samma sätt som han började den: Utan medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Inte heller kunde han ta med sig sin familj dit.

Annons
Annons

När kriget började i Syrien blev situationen ännu svårare för de syrier som lyckades ta sig till dessa grannländer. En stor del av dem arbetar olagligt där och det är nästan omöjligt att återförenas med sin familj. Många barn får inte gå i skolan. Och boendekostnaden är väldigt hög i förhållande till inkomsten.

Dessutom styrs utländsk arbetskraft av lokala makthavare, vanligtvis arbetsgivare, på grund av det så kallade ”kafalasystemet”. Systemet, som har kallats ”2000-talets apartheid” i en tidigare SvD-artikel, ger arbetsgivarna långtgående rättigheter att kontrollera migrantarbetare.

Arbetstagare måste jobba hos den som garanterar hens vistelse i landet. Ofta beslagtar arbetsgivaren passen, vilket hindrar arbetaren att lämna landet. Samtidigt kan arbetsgivaren när som helst se till att arbetaren blir utslängd från landet. Systemet för tankarna till forna tiders statarsystem och liknas av många vid slaveri.

I Sverige finns salafister som drömmer om ett islamiskt styre. De försöker skapa parallella samhällen i några städer. Flera medier och partier lyfte nyligen upp det islamiska befrielsepartiet (Hizb ut-Tahrir), ett litet parti som krävde att muslimer i Sverige inte skulle rösta i valet.

Samtidigt missar många de stora ansträngningar som gjordes för att uppmuntra invandrare att rösta – av olika moskéer, muslimska föreningar och aktivister på sociala medier.

Här väcks en fråga: hur många lyssnar på salafisterna och gör som de säger?

En stor del av Sveriges muslimer, speciellt de som nyligen kom hit och upplevde salafisternas attityd till den syriska revolutionen, fattar att salafisterna bara försöker få makt. Och det i ett land där de inte riskerar sina liv för att de gör det.

Muslimer i Sverige ser också hur imamer i Saudiarabien ändrar sina fatwor (religiösa rådgivande yttranden), bara för att den unga kronprinsen Mohammed bin Salman vill att kungariket ska bli modernt. Och att dessa imamer är tysta när en del av deras kollegor och aktivister förs till fängelse samtidigt med ”reformen”.

Det har blivit ännu tydligare att den salafistiska jihadismen var och är en orsak till stora kriser i den muslimska världen. Salafistiska jihadistiska grupper, bland annat al-Qaida och IS, mördade många fler muslimer än icke-muslimer. Och att flera av de grupper och partier som inte är militanta ändå inte är mycket bättre.

Så de flesta av Sveriges muslimer anser sannolikt att deras nya land inte skulle vara lika bra i fall det styrdes av muslimska politiker. De är ganska nöjda med Sveriges politiska system – och vill vare sig ha ett radikalt styre eller ett rasistiskt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons