Annons
Kommentar

Birgitta Forsberg:Vissa kvinnofientliga kändisar seglar säkra förbi metoo

En kalkylerad risk eller delade värderingar? Förvandlingen av Snoop Dogg till ”Smoooth Dogg” och därmed Klarnas frontfigur har varken lett till folkstorm eller massiv kritik. Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski verkar ha fattat att vissa kändisar seglar säkra förbi #metoo, trots misogynt språk.

Under strecket
Publicerad

Snoop Dogg.

Foto: IBLBild 1 av 1

Snoop Dogg.

Foto: IBLBild 1 av 1
Snoop Dogg.
Snoop Dogg. Foto: IBL

En källa i finansbranschen är upprörd över samarbetet mellan Klarna och rapparen Snoop Dogg: ”Året efter metoo har finansbranschen tydligen glömt kvinnoperspektivet igen, ni borde skriva om det här.” Men få andra verkar bry sig, trots att finansbranschen genom åren fått hård kritik för hur kvinnor behandlats.

När Resumé, en branschtidning för reklam och pr, publicerar en kritisk debattartikel, skickar källan länken. ”Snoop Dogg har misogyna låttexter, har producerat porr och säger själv att han varit hallick. Trots det är han Klarnas nya frontfigur”, står det.

Jag kollar med en närstående tonåring:

– Ja, han är ju rappare, vad hade du förväntat dig? säger hon, som annars gärna tar strid för kvinnors rättigheter.

Klarna tar ändå en risk. Alla kändisar har inte överlevt sina snedsteg.

Annons
Annons

Vad tycker du om att han samarbetar med Klarna?

– Ingen vet vad Klarna gör. Alla vet vem Snoop Dogg är.

Det är det som är grejen. Klarna, som gör lösningar för internetbetalningar, vill bli känd bland alla dem som vet vem Snoop Dogg är. I reklamfilmen skrider Snoop Dogg in som en gud i ett rosaklätt folkhav och byter sin guldring mot de rosa orden ”Smoooth Dogg”. ”Smoooth” är Klarnas slogan.

Att rapparen uttrycker sig minst sagt problematiskt anser Klarnas medgrundare, storägare och vd Sebastian Siemiatkowskis tydligen inte vara en stor sak.

Rappare bedöms uppenbarligen efter en annan måttstock än, säg, företagsledare. Tänk er den vd i finansbranschen som ständigt skulle göra samma ordval som Snoop Dogg. Eller tänk inte. Den toppchefen finns inte, vare sig före eller efter metoo.

Det här med olika måttstockar gäller även andra stjärnor, som fotbollsspelare. Att Zlatan Ibrahimovic har blivit miljardär och hade en fantasilön när han stod på toppen av sin spelarkarriär upprörde få.

Desto mer kritik riktade svenskar mot den tidigare SEB-chefen Annika Falkengrens stora lön och bonus. Så till den grad att hennes ordförande Marcus Wallenberg och hon själv fick gå ut och försvara den. Vän av ordning påpekar att hon var bank-vd och att lönen stack i ögonen under finanskrisen.

Men även andra företagsledares ersättningar har det skrivits om, till exempel Ericssonchefen Börje Ekholms, fast mer när han var chef för Investor.

Ändå har vare sig Falkengren eller Ekholm haft lika hög lön som Ibrahimovic. Och definitivt inte i lika unga år.

Annons
Annons

En populär räkneövning i media är att visa hur många industriarbetarlöner det går på en vd-lön. Sällan görs jämförelsen mellan en industriarbetare och en världsstjärna, typ en fotbollsspelare.

Eller ta förre Scaniachefen Leif Östlings skatteplanering på Malta, som kritiserades hårt. Medan stjärnor uppenbarligen kan slippa relativt lindrigt undan med något betydligt allvarligare – skattebrott. En spansk domstol förvandlade fotbollsstjärnan Lionel Messis skattebrottsdom på 21 månaders fängelse till böter.

Vissa megastjärnor bedöms också efter en annan skala än sina branschkollegor. USA:s president Donald Trump kan säga och göra saker som ingen annan politiker i landet skulle komma undan med.

Det är till exempel svårt att tro att någon annan amerikansk politiker skulle bli vald när det finns en film där hen säger: ”And when you're a star, they let you do it, you can do anything ... grab them by the pussy."

I The Donald’s fall avfärdas det hela med: ”Jamen, det är ju Trump.”

Kort sagt, stjärnor står uppenbarligen över andra människor och kan göra lite som de vill utan folkets fördömanden.

Men Klarna tar ändå en risk. Alla kändisar har inte överlevt sina snedsteg.

Klarna deklarerar på sin hemsida att: ”Folk letar efter varumärken som är mest i samklang med deras värderingar och övertygelser." Den logiska tolkningen är att Snoop Doggs värderingar är i samklang med vd Sebastian Siemiatkowskis.

När samarbetet med Snoop Dogg blev känt, där rapparen också köper en aktiepost i Klarna, skrev Siemiatkowski att ”Snoop inte bara är en raplegend utan också en framgångsrik affärsman (...) detta öppnar nya dörrar för Klarna när vi växer och utvecklas som företag.”

Kanske är det helt enkelt så att Sebastian Siemiatkowski har förstått det vissa andra inte har fattat. Att metoo inte har gjort kändisar som Snoop Dogg illa sedda för att de uttrycker sig vidrigt om kvinnor.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons