Annons

SnövitVisuellt fyndigt när Snövit manar till digital detox

Daniel Koivunen och Ellen Lindblad i Fredrik Benke Rydmans ”Snövit”.
Daniel Koivunen och Ellen Lindblad i Fredrik Benke Rydmans ”Snövit”. Foto: Kai Heimberg

Snövit är dotter till en Instagramdrottning med åldersnoja och dvärgarna är influencers på digital detox. Benke Rydmans nutidssaga är idérik och visuell men står ibland och stampar.

Under strecket
Publicerad

Snövits styvmor är kråmande Instagramdrottning – Daniel Koivunen i täten för beundrare.

Foto: Kai HeimbergBild 1 av 2

Ellen Lindblad som Snövit väcks till liv av Lisa Arnold, Daniel Asamoah, Michael Buchner, Kevin Foo, Milena Jacuniak, Hanna Jansson och Martin Wallin.

Foto: Kai HeimbergBild 2 av 2

Snövit

Genre
Dans
Medverkande
Lisa Arnold, Daniel Asamoah, Michael Buchner, Kevin Foo, Milena Jacuniak, Hanna Jansson, Daniel Koivunen, Ellen Lindblad, Martin Wallin
Var
Dansens hus
Koreografi
idé, scenografi: Fredrik Benke Rydman

Scenografi, kostym: Lehna Edwall. Ljus: Linus Fellbom. Ljud, kompositör: Petrus Königsson. Mask: Maria Reis. Video: David Giese. Dramaturg: Marie Persson Hedenius

Sagor har den lockande egenskapen att de kan omtolkas gång på gång och säga något om våra största rädslor och vår längtan. Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke Møller slog teatervärlden med häpnad förra året. Då lät de en docklik men ursinnig Snövit dyka upp i en mörk mansvärld och likt en hämnerska kastrera ett helt dvärgkollektiv av nöjda men ömkliga män. Kanske var alltihop en mardröm.

Fredrik Benke Rydman har också ett gott öga till klassiker. Hans ”Svansjön” blev ett frigörelsedrama om prostituerade, drogberoende kvinnor, ”Nötknäpparen” en dessvärre sönderhackad historia om utsatta barn. Med ”Våroffer” vågade han sig på mer abstrakt dans, inspirerad av 1900-talets danshistoria.

Nu är han tillbaka i den berättande fåran, med ett gäng dansarprofiler från tidigare produktioner. Genom att föra ”Snövit” in i vår digitala samtid har koreografen en smart ingång: det är inte längre spegeln som avgör ”vem som vackrast i världen är” – utan sociala medier. Vi har sett det: folk snubblar runt på stan med näsan i mobilen, uppdaterar och jagar likes. Unga Bianca Ingrosso lär ha en miljon följare på Instagram.

Annons
Annons

Snövits styvmor är kråmande Instagramdrottning – Daniel Koivunen i täten för beundrare.

Foto: Kai HeimbergBild 1 av 1
Snövits styvmor är kråmande Instagramdrottning – Daniel Koivunen i täten för beundrare.
Snövits styvmor är kråmande Instagramdrottning – Daniel Koivunen i täten för beundrare. Foto: Kai Heimberg

Snövits styvmor har här transformerats till androgyn Instagramdrottning; en egenkärt kråmande, självmedvetet catwalkande Daniel Koivunen i glitterröd dress. Hens dotter leker så som barn gör, provar förälderns stora skor, härmar – men söker förgäves bekräftelse. Ellen Lindblad är en ljuvlig tös, ackompanjerad av Sjostakovitjs medryckande Vals nr 2 i kontrast till de tunga beats som de vuxna poserar till på gymmet.

Det här en coming of age-berättelse och uppgörelse med vår artificiella, ungdomsfixerade värld, understruken av den fiffiga, mobila scenografin med hastigt projicerade inredningsdetaljer och lysande displayer. Plötsligt är Snövit i puberteten och får en smartphone i present. Ödesdigert. Likes rasar in och därmed utgör hon ett hot som måste förgöras. Det föranleder en stumfilmslikt uttrycksfull scen med en jägare medan flickans förälder brottas med åldersnojans och dödsskräckens demoner (svarta gestalter som hämtade ur en Martha Graham-balett).

Vid det här laget börjar man längta efter dvärgarna, även om skogen där Snövit irrar är nog så dramatiskt ljussatt. Och till skönt gungande rytmer kommer de till synes med olika slags hiphopinfluerat kroppsspråk: Daniel Asamoah, Lisa Arnold och fyra till. Sex influencers på motvillig digital detox-rehab som försätter dem i komalikt, jordbundet tillstånd.

Annons
Annons

Ellen Lindblad som Snövit väcks till liv av Lisa Arnold, Daniel Asamoah, Michael Buchner, Kevin Foo, Milena Jacuniak, Hanna Jansson och Martin Wallin.

Foto: Kai HeimbergBild 1 av 1
Ellen Lindblad som Snövit väcks till liv av Lisa Arnold, Daniel Asamoah, Michael Buchner, Kevin Foo, Milena Jacuniak, Hanna Jansson och Martin Wallin.
Ellen Lindblad som Snövit väcks till liv av Lisa Arnold, Daniel Asamoah, Michael Buchner, Kevin Foo, Milena Jacuniak, Hanna Jansson och Martin Wallin. Foto: Kai Heimberg

Som vanligt när Benke Rydman är i farten blir det visuella överraskningar och skönt koreograferad ensembledans. Det är också intressant att se hur han skruvar till Bröderna Grimms nedtecknade turer och arketyper. Men något står ändå och stampar i den här ”Snövit”. När de (över)tydliga premisserna väl är etablerade infinner sig en känsla av upprepning, som förvisso ligger i sagans dramaturgi. De sex mobilberoende figurerna blir heller inte så utmejslade som roller, trots innovativ exponering ända in i sömnen.

Slutet är snabbt och helt i tiden. Ingen prins räddar situationen utan den hårt härdade Snövit får ta saken i egna händer. När väggarna till låtsasvärlden faller är det också dags att dumpa den förföriska mobilen och bli en del av äkta gemenskap. Se där en sensmoral att ta med sig.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons