Annons

TrinityVisuellt kraftfullt när universum fångas i rörelse

Nya verket ”Totality in parts” av Lukáš Timulak  för Kungliga Baletten, ingår i trippeln ”Trinity”.
Nya verket ”Totality in parts” av Lukáš Timulak för Kungliga Baletten, ingår i trippeln ”Trinity”. Foto: Sören Vilks

Lusten och fallet, människan och universum är de poler mellan vilka Kungliga Balettens nya program rör sig. Väldansat och visuellt kraftfullt.

Under strecket
Publicerad

”Annonciation” av Angelin Preljocaj, med Emily Slawski och Natalie Ogonek.

Foto: Sören VilksBild 1 av 4

”Annonciation” av Angelin Preljocaj, med Emily Slawski och Natalie Ogonek.

Foto: Sören VilksBild 2 av 4

”Wings of wax” av Jiří Kylián, med AdiLiJiang Abdurheman och Haruka Sassa.

Foto: Sören VilksBild 3 av 4

”Wings of wax” av Jiří Kylián, med Dawid Kupinski och Nathalie Nordquist.

Foto: Sören VilksBild 4 av 4

Trinity

Genre
Dans
Medverkande
Kungliga Baletten
Var
Kungliga Operan

Verk: ”Annonciation”. Koreografi, scenografi: Angelin Preljocaj. Musik: Stéphane Roy, Vivaldi. Kostym: Nathalie Sanson. Ljus: Jacques Chatelet. ”Totality in parts”. Koreografi: Lukáš Timulak. Musik: Hauschka. Scenografi: Peter Biľak. Kostym: Annemarije van Harten. Ljus: Tom Visser. ”Wings of wax”. Koreografi: Jirí Kylián. Musik: Biber, Cage, Glass, J S Bac. Scenografi, ljus: Michael Simon. Kostym: Joke Visser.

Man kan tro att Kungliga Balettens nya triple bill syftar på Fadern, Sonen och den helige Ande. Och nog omfattar ”Trinity” både det andliga och jordnära samt ett slags konstnärlig successionsordning. Tre manliga, etablerade europeiska koreografer står för verken – en titt framåt på våren visar att balettchef Nicolas Le Riche i stort håller fast vid den linjen. En ganska trygg fåra, fjärran företrädaren Johannes Öhmans djärva satsningar på Sasha Waltz och Sharon Eyal.

Så var är kvinnorna? På scenen förstås. Inte minst i Angelin Preljocajs fysiska tolkning av bebådelsen, ”Annonciation” från 1995, som Kungliga Baletten dansade redan 2002. Det är en omtalad duett för två kvinnor där den oskuldsfulla jungfru Maria inte bara uppsöks av ängeln utan befruktas av henne. Ljudbild och ljus betonar att skeendet tycks utspela sig i en magisk lucka i vardagsbruset.

Kontrasten mellan dansarna är markant. Natalie Ogoneks vekare gestalt smeker blygt kroppen, redan beredd. Emily Slawskis kraftfulla ängel träder in som en blixt åtföljd av hårda klanger. Handen pekar mot himlen, armarna pendlar intensivt. Maria underkastar sig likt en marionett, men kroppen spänner också en båge av lust, en vilja att följa partnern. En kyss fullbordar akten. Dansarna har fin kontakt och hittar det sinnliga även om lite premiärnerver kom i vägen.

Annons
Annons

”Annonciation” av Angelin Preljocaj, med Emily Slawski och Natalie Ogonek.

Foto: Sören VilksBild 1 av 4

”Annonciation” av Angelin Preljocaj, med Emily Slawski och Natalie Ogonek.

Foto: Sören VilksBild 2 av 4

”Wings of wax” av Jiří Kylián, med AdiLiJiang Abdurheman och Haruka Sassa.

Foto: Sören VilksBild 3 av 4

”Wings of wax” av Jiří Kylián, med Dawid Kupinski och Nathalie Nordquist.

Foto: Sören VilksBild 4 av 4
1/2

”Annonciation” av Angelin Preljocaj, med Emily Slawski och Natalie Ogonek.

Foto: Sören Vilks
2/2

”Annonciation” av Angelin Preljocaj, med Emily Slawski och Natalie Ogonek.

Foto: Sören Vilks

Slovaken Lukáš Timulak har bakgrund hos Nederlands Dans Theater där han förstås har dansat för Jirí Kylián. Timulaks nya kreation, ”Totality in parts” har en rumslig kvalitet som samtidigt är eklektisk, såväl visuellt som koreografiskt. Det tajta samarbetet med designern Peter Biľak och andra konstutövare präglar process och uttryck‚ en idé med rötter i Svenska Balettens allkonstverk på 1920-talet.

Cirkeln är grundform i ”Totality in parts”, ur den föds rörelsen, ur den växer ett samband då inledningens ensamma dansare dubbleras tills en grupp om 16 bildats. I svarta kostymer med hål i rusar de runt, bryter sig ur, utmanar och lyfter varandra i snabba möten. Axlar vinklas, kroppar böjs, rytmer och fraser upprepas. Gatumiljö eller universum? Människor eller partiklar? Allt hör ihop.

Ett runt objekt med 152 lampor svävar som en imponerande planet över scenen, tänds och släcks medan livet fortgår i ett slags perpetuum mobile. Det är flott, men också lite jämntjockt. Volker Bertelmanns musik är dock spännande, den plockar fram pianots delar och klanger. Och i slutet stannar tiden: Jérôme Marchand tycks improvisera, voltar mjukt och skapar närvaro i en rymd som blir påtaglig.

”Wings of wax” av Jiří Kylián, med  AdiLiJiang Abdurheman och Haruka Sassa.
”Wings of wax” av Jiří Kylián, med AdiLiJiang Abdurheman och Haruka Sassa. Foto: Sören Vilks

Kvällens mästare är otvetydigt Jirí Kylián. Hans vackra ”Wings of wax” från 1997, inspirerat av Ikarosmyten, får fyra par att nästan flyga över scenen i en komplex, precisionskrävande koreografi full av musikalitet, intrikata detaljer och fina nyanser. Den störtade Ikaros och hans övermod blir här en studie i mänskligt liv, kärlek och frihetslängtan.

Runt ett kalt träd som hänger uppochned cirklar obönhörligt en strålkastare – solen. Både lätthet och vemod genomsyrar stämningen. I ett parti går kvinnorna långsamt på stället medan männen forsar fram i jazzig flykt. Det är koreografi vars intelligenta känslighet smittar och får de åtta dansarna att skina.

”Wings of wax” av Jiří Kylián, med Dawid Kupinski och Nathalie Nordquist.
”Wings of wax” av Jiří Kylián, med Dawid Kupinski och Nathalie Nordquist. Foto: Sören Vilks
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons