Annons

Vois hyrcyklar stoppas – anbud skrevs på norska

Trafikborgarrådet Daniel Helldén beklagar att det kommer saknas hyrcyklar i Stockholm även 2020.
Trafikborgarrådet Daniel Helldén beklagar att det kommer saknas hyrcyklar i Stockholm även 2020. Foto: TT och Malin Hoelstad

Ett språkfel i upphandlingen är en av anledningarna till att förvaltningsrätten underkänt den. Nu kommer hyrcyklar sannolikt att saknas i Stockholm även 2020.

– Det är otroligt olyckligt för stockholmarna, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Fortsätt läsa…

Domen från förvaltningsrätten i Stockholm underkänner upphandlingen från i våras då företaget Voi tillsammans med det norska bolaget UIP vann Stockholms stads tilldelningsbeslut om att få ställa ut 7 500 cyklar och 500 lådcyklar – båda pedaldrivna med el – till förhyrning.

Kontraktet, som innebär att 350 reklamytor får användas av entreprenören som även tar samtliga intäkter från brukaravgifter, skrevs på sju år.

Enligt stadens beräkningar skulle bolaget sälja 45 000 abonnemang under denna sjuårsperiod, till en kostnad av 279 kronor för ett halvår eller 499 kronor för ett år.

Elförsörjningen var ett krav i upphandlingen då användandet ska ske året runt. Cyklarna skulle vara på plats senast sex månader efter att domstolsprövningen är avslutad, något som nu med långbänk i rätten ser ut att innebära att inga nya hyrcyklar kommer att ställas ut under 2020.

– Det är otroligt olyckligt för stockholmarna, säger Daniel Helldén.

Det enda konkurrerande företaget i upphandlingen, spanskregistrerade Marfina, överklagade stadens beslut– något som förvaltningsrätten nu bifallit.

Annons
Annons

Förvaltningsrätten skriver: ”Det obligatoriska kravet att anbudet ska vara avfattat på svenska inte är uppfyllt. Anbudet från VOI/UIP har inte uppfyllt obligatoriska krav på språk samt teknisk och yrkesmässig kapacitet.”

I detalj slår man ner på att VOI/UIP inkommit med tre kompletterande handlingar på engelska och en på norska.

Det andra nedslaget styrks enligt rätten av att man i ansökan, där minst ett referensuppdrag ska redovisas, hänvisat till UIP och inte till dess dotterbolag UIP Oslo Bysykkel som utfört tidigare uppdrag med hyrcykelsystem.

Staden har nu till den 18 november på sig att överklaga domen.

– Stadens jurister analyserar som bäst domen, säger Daniel Helldén.

Vad kunde ni gjort annorlunda?

– Upphandlingar är komplicerade och det är vanligt med överklaganden. Staden har gjort en annan bedömning än rätten. Jag är inte jurist, säger Daniel Helldén.

Marfina hade 5 150 cyklar i sitt anbud, till en kostnad för blott 99 kronor i halvåret.

Kan staden skriva kontrakt med Marfina i stället?

– Jag vill inte föregå vad våra jurister kommer fram till. Ett sådant beslut kan hypotetiskt sett också komma att överklagas, säger Daniel Helldén.

Inte heller från VOI/UIP kommer någon klart besked om överklagande. Carl Vernersson, kommersiell chef på Voi säger i ett uttalande:

”Vi har fortsatt alla möjligheter att vinna detta och det är inte klart förrän det är klart. Vi ser brister i Marfinas anbud som gör att deras anbud inte heller kan antas.”

Man tillbakavisar det språkliga felet:

”Det handlar bland annat om ett revisorsintyg som av naturliga skäl är skrivet på norska och utfärdat av UIP:s norska revisor”, uppger Carl Vernersson.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons