Annons

Patricia Hedelius:Kapitulationen är i det närmaste total

Scanias fabrik i Södertälje.
Scanias fabrik i Södertälje. Foto: Fredrik Persson/TT

Planen att sätta lastbilsdivisionen med Scania på börsen innan påsk körde i diket. Men med ett löfte om en prissänkt notering i Stockholm nu i veckan kan ett pressat Volkswagen bara hålla tummarna att man valt rätt väg.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

– Vi kommer inte att börsnotera till varje pris, sa Volkswagens finanschef Frank Witter strax före jul till tyska Börsenzeitung. Men ibland måste kartan anpassas efter verkligheten.

Volkswagen har tvingats sänka priset ganska ordentligt till drygt 170 miljarder kronor för Traton som är namnet på lastbilsdivisionen, där Scania utgör en stor del. Tidigare har uppgifter pekat på ett pris runt 200 miljarder. Samtidigt har Volkswagen gått med på kraven, från bland annat svenska institutioner, om en notering även i Stockholm.

Kapitulationen är i det närmaste total men det är klart att Volkswagen hoppats på något bättre. Eller hoppas. Volkswagen kommer endast sälja en tiondel av Traton, vilket är långt ifrån den tredjedel som Volkswagen ville sälja från början. Det är därmed inte långsökt att spekulera i att Volkswagen vill sälja mer och hoppas på att aktien ska stiga.

Andra aktieägare fryser noteringsprocesser tills börsklimat blir gynnsammare. Så varför denna brådska att få ut Traton på börsen?

Jo, ska man tro Volkswagens vd Herbert Diess egen analys är tiden inte på Volkswagens sida, bolagets kris har liknats vid Detroit. Dieselgate har tvingat Volkswagen att ta en stor smäll. Höga chefer åtalades och fängslades och de finansiella kraven på skadestånd har samlats på hög.

Annons
Annons

Detta leder till slutsatsen att man tvingas acceptera ett lågt pris vid en börsnoteringen för att få igenom strategin att renodla sin verksamhet i syfte att överleva sviterna efter fusket med dieselutsläppen.

Dieselskandalen har redan kostat runt 300 miljarder kronor i böter, förlikningar och avsättningar. Men skandalen håller på att kosta Volkswagen hela verksamheten för dieselgate är början till slutet för förbränningsmotorer som är hjärtat i Volkswagen.

För Volkswagen är framtiden att utveckla självkörande och elektrifierade bilar till massmarknaden.

Volkswagenkoncernen ska lägga 44 miljarder euro, motsvarande nära 450 miljarder kronor på el- och självkörande bilar och nya mobilitetstjänster. Men det får konsekvenser.

En förbränningsmotor som dieseln består av 1 400 komponenter medan en motor som drivs med batteri enbart har 200, enligt en analys från ING. Det finns 126 motorfabriker i Europa, men batterier köps oftast in från Asien. Matematiken blir således att en omställning till elektrifierade fordon betyder väsentligen färre jobb. Men också att den lönsamma eftermarknaden i framtiden får betydligt färre komponenter att serva och skjuts i sank.

För Volkswagen gäller det att rädda det som räddas kan. Därmed har man brutit ut sin komponentverksamhet, som sysselsätter 80 000 anställda, från koncernen för att den ska stå på egna ekonomiska ben. Varje enskild fabrik kan nu fritt ingå i partnerskap eller börja tillverka komponenter för andra biltillverkare.

Omställningen kostar på och även andra delar av verksamheten måste därmed rensas ut från Volkswagen. Här kommer Scania och Södertälje in i bilden. Bolagets försök att bygga ett imperium inom transportsektorn med varumärkena MAN, Volkswagen och Scania har som sagt inte lyft som det var tänkt.

Volkswagen erkänner att man inte riktigt lyckats med en vändning av MAN, som står inför stora investeringar, samtidigt som Volkswagens transportfordon i Sydamerika hade kunnat gå bättre. Båda är tydliga tyngder för Volkswagens aktiekurs, även om ett premiummärke som Scania är ljuspunkten i den dystra värderingen av de tre verksamheterna som utgör Traton.

Är det då läge att köpa aktier i det nya Scania?

Nja, trots prisnedsättningen på Traton värderas bolaget högre än börsnoterade konkurrenten Volvo. Det borde i så fall bädda för en uppvärdering av Volvo eller att Tratons aktiepris korrigeras ner efter notering. Det är fortsatt dystra utsikter för hela fordonssektorn, vilket är en uppförsbacke för det mer positiva scenariot.

Men samtidigt är Volkswagens uppenbara motvilja att sälja fler Tratonaktier i samband med noteringen en liten fingervisning om att Volkswagen i alla fall tycker priset är för billigt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons