Annons

Volkswagens vd: ”Inget lätt beslut om Scania”

Beslut om att ta Scania och Volkswagens lastbilsbolag Traton till börsen kan komma inom några dagar. I en exklusiv intervju säger Volkswagens vd Herbert Diess att beslutet inte är lätt men att han är nöjd med diskussioner med möjliga svenska storägare.

Under strecket
Publicerad

Herbert Diess är Volkswagens vd och nyckelperson i beslutet om en notering.

Foto: Jonas Fröberg Bild 1 av 3

Herbert Diess (t v ) tillsammans med kommunikationschef på Genèvesalongen.

Foto: Jonas Fröberg Bild 2 av 3

Wolfgang Porsche anser att MAN har ett jobb framför sig.

Foto: Jonas Fröberg Bild 3 av 3

Herbert Diess är Volkswagens vd och nyckelperson i beslutet om en notering.

Foto: Jonas Fröberg Bild 1 av 1
Herbert Diess är Volkswagens vd och nyckelperson i beslutet om en notering.
Herbert Diess är Volkswagens vd och nyckelperson i beslutet om en notering. Foto: Jonas Fröberg

GENÈVE Det sorlar på Genèvesalongen. Invid en elbil som ser ut som en strandloppa står Volkswagenkoncernens vd Herbert Diess och svarar på SvD:s frågor om Scanias planerade börsintroduktion.

– Vi har en jättebra ledningsgrupp som gör att bra jobb att förbereda Traton för aktiemarknaden, säger Herbert Diess.

Ett beslut om det blir något är bara några dagar bort och beror mycket på marknadens värdering, säger Volkswagens finanschef Frank Ritter samtidigt till Reuters några meter bort.

– Beslutet ska fattas av styrelsen och beror på marknadens perspektiv. Det är inte ett lätt beslut, fortsätter Herbert Diess.

Scania utgör tillsammans med tyska lastbilsjätten MAN och en mindre lastbilsverksamhet i Sydamerika Volkswagens lastbilsbolag Traton.

Annons
Annons

Herbert Diess (t v ) tillsammans med kommunikationschef på Genèvesalongen.

Foto: Jonas Fröberg Bild 1 av 1

Återkommer Scania till Stockholmsbörsen efter fem år frånvaro genom en listning av Traton är det en stor sak i svenskt näringsliv.

Scania tillhörde länge familjen Wallenbergs kärninnehav och den tongivande Marcus ”Dodde” Wallenberg valdes in i Scanias styrelse redan innan andra världskriget.

Det spekuleras om en listning i både Frankfurt och Stockholm.

Ska ni notera i Stockholm och Frankfurt?

– Jag kan inte kommentera det. Det är en styrelsefråga.

Men i början av februari kunde Reuters rapportera, genom att hänvisa till källor, att Volkswagen besökt potentiella storägare i Sverige inklusive Folksam, första och fjärde AP-fonderna.

Det handlade då om att de skulle ha tillfrågats om att göra en så kallad ankarinvestering på mellan 1,6 och 3 miljarder kronor.

Familjen Wallenbergs maktbolag Investor är dock kallsinnigt till att investera i Scania, där familjen länge var storägare. Anledningen var att det inte är möjligt att bli huvudägare, enligt uppgifter till Dagens Industri.

Volkswagens vd Herbert Diess bekräftar att man fört diskussioner i Sverige och säger sig vara nöjd.

Hur var diskussioner med de stora investerarna i Sverige?

– Generellt fick vi bra support för vårt steg där.

Herbert Diess (t v ) tillsammans med kommunikationschef på Genèvesalongen.
Herbert Diess (t v ) tillsammans med kommunikationschef på Genèvesalongen. Foto: Jonas Fröberg

Men det har spekulerats i att tyska MAN, som står för nära halva omsättningen, skulle sänka värderingen på hela lastbilsbolaget och att det skulle vara ett problem.

Annons
Annons

Wolfgang Porsche anser att MAN har ett jobb framför sig.

Foto: Jonas Fröberg Bild 1 av 1

Efter halvårsskiftet 2018 hade MAN en rörelsemarginal på 4,3 procent. det kan jämföras med Scanias 10,2 procent efter förra årets första 9 månader.

På Genèvemässan finns också Volkswagens ägarfamiljs överhuvud, den 76-årige Wolfgang Porsche, på plats. Han är medlem i Volkswagen AG:s 20-hövdade överstyrelse, men också ordförande i familjen Piëch/Porsches maktbolag Porsche SE som kontrollerar 50,7 procent av aktierna i Volkswagenkoncernen.

Han är den som kanske enskilt har störst makt i VW-sfären efter att den gamle patriarken Ferdinand Piëch tvingades ut 2015.

Wolfgang Porsche anser att MAN har ett jobb framför sig.
Wolfgang Porsche anser att MAN har ett jobb framför sig. Foto: Jonas Fröberg

MAN gör lägre vinst än Scania. Är det ett problem att ha MAN tillsammans med Scania i samma bolag när bolaget ska värderas och gå på börsen?

– Scania står sig bra i global konkurrensen och är ett mycket bra bolag.

Wolfgang Porsche blir tyst en stund och tycks ta sats.

– MAN är ett tyskt bolag som länge inte varit bra. Där anstränger sig ledningen nu mycket.

Men tror ni att investerare kan bli rädda att investera i Traton på grund av MAN?

– Jag kan bara säga att Scania är ett mycket bra bolag, MAN är på sin höjd bra, säger han och ler.

Då bryter mannen från kommunikationsavdelningen som står bredvid in och säger att doktor Porsche tyvärr inte kan kommentera en eventuell aktienotering eftersom en sådan inte är beslutad.

Enligt Reuters har det spekulerats om ett ungefärligt värde på mellan 20 och 25 miljarder euro (runt 201 till 260 miljarder kronor) men det är bara aktier för mellan 50 och 60 miljarder kronor som ska vara aktuella för listning i april.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons