Annons

Volvo Cars och Geely Auto överväger samgående

Li Shufu, ordförande för Geely Holding tillsammans med Volvo Cars vd Håkan Samuelsson på en bilfabrik i England, 2017.
Li Shufu, ordförande för Geely Holding tillsammans med Volvo Cars vd Håkan Samuelsson på en bilfabrik i England, 2017. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Kinesiska Geely Automobile och ledningen för Volvo Cars diskuterar att slå ihop de båda bolagen. Målet är att ett samgående ska vara klart innan året är slut och sedan kan det bli en notering på Stockholmsbörsen.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Geely Holding är huvudägare i både Geely Auto, som är börsnoterat i Hongkong, och i det onoterade Volvo Cars. Ambitionen är att de båda bolagen ska slås samman i år, uppger Stefan Elfström, presstalesman på Volvo Cars.

Strävan är att det ska bli en börsnotering även i Stockholm, men det finns ingen tidsplan för det i dagsläget, enligt Stefan Elfström.

– Tanken är att det nya gemensamma bolaget skulle kunna vara noterat både i Hongkong och Stockholm, säger Stefan Elfström.

Syftet med en sammanslagning är att skapa samordningsfördelar mellan de båda bolagen.

– Huvudsyftet är att skapa teknologiska och finansiella synergier för att möjliggöra fortsatt tillväxt i bolagen, säger Stefan Elfström.

– För Volvo Cars del handlar det om att kunna fortsätta fokusera på elektrifiering, uppkopplade och självkörande bilar och att kunna möta det ökade behovet av investeringar som vi ser i bilindustrin, tillägger han.

Är dessa synergier inte möjliga med befintlig bolagsstruktur?

– Det skulle underlätta om vi var en del av en legal enhet där vi gemensamt kan dela på våra kunskaper, resurser och investeringsbehov, säger Stefan Elfström.

Annons
Annons

Nu ska Geely och Volvo Cars ha en gemensam arbetsgrupp som ser över hur en sammanslagning kan och bör gå till. Det arbetet leds av Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

– Att Håkan Samuelsson leder det arbetet visar att Volvo har en stark ställning, säger Stefan Elfström.

I ett pressmeddelande betonar Geely och Volvo att målet är att man ska behålla varje varumärkes tydliga identitet. I gruppen ingår Geely, Volvo, Lynk & Co samt Polestar.

Genom att notera det sammanslagna bolaget i både Hongkong och Stockholm vill bolagen få tillgång till kapitalmarknaderna där.

Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, säger att det är svårt att säga vad konsekvenserna blir för Volvos svenska delar om det blir ett samgående.

– Jag uppfattar det som att man vill skapa ett nytt paraplybolag där man har fyra olika varumärken. Det är precis som Volkswagen redan har det med sina olika varumärken, säger Hampus Engellau.

Finns det någon risk med att jobb försvinner från Sverige efter en affär?

– Volvo Cars är redan ett av Geely hundraprocentigt ägt bolag och man har tydligt visat att Volvo är ett bolag som drivs på egen hand. Hade de velat genomföra några flyttar av produktion hade de redan gjort det. Däremot blir det lättare att få till synergier, säger Hampus Engellau.

Volvo Cars huvudkontor väntas vara kvar i Torslanda. Antalet anställda väntas heller inte påverkas av ett samgående, enligt Stefan Elfström.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons