Annons

Volvo Cars tungt beroende av Kina

Volvos fabrik i Chengdu, Kina, 2013.
Volvos fabrik i Chengdu, Kina, 2013. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Svenska storföretag har försäljning på nära 300 miljarder kronor om året i Kina, där oron nu är stor för coronavirusets effekter. Störst är Volvo Cars med 22 procent av sina intäkter i landet.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Volvo har ökat sin försäljning i Kina.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1

Spridningen av coronaviruset får stora effekter på den kinesiska marknaden. Fabriker håller stängt och handeln påverkas när människor försöker undvika smitta och inte kan röra sig som vanligt.

Effekterna påverkar också många stora svenska företag som har betydande försäljning på den kinesiska marknaden.

En genomgång som SvD Näringsliv har gjort visar att de största företagen hade en försäljning på omkring 300 miljarder kronor under 2018, det senaste året där det går att få fram jämförbara siffror.

Det största Kinaberoendet finns hos personbilstillverkaren Volvo Cars. Kina fortsätter att vara den enskilt största marknaden för Volvo Cars som under de tre första kvartalen 2019 sålde 110 000 bilar i landet, motsvarande en dryg femtedel av hela produktionen.

Inbromsningen har framför allt påverkat försäljningen av billigare bilar.

Det innebär också att intresset för hur det går för Volvo Cars i Kina är stort när bolagets vd Håkan Samuelsson på torsdag presenterar siffrorna för hur det gått det senaste kvartalet.

– Vi följer utvecklingen dag för dag och ser vilka åtgärder vi måste vidta. Fokus just nu ligger på att ta hand om personalen och se till att alla är säkra samtidigt som vi anpassar vår verksamhet till riktlinjer från myndigheterna, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars.

Annons
Annons

Volvo har ökat sin försäljning i Kina.

Foto: Magnus Hjalmarson NeidemanBild 1 av 1

Bolaget har omkring 8 000 anställda i Kina och produktionen där går mest till den kinesiska marknaden och till angränsande länder. Men det finns undantag. Modellen S90 görs bara i Daqing och skickas därifrån till Sverige och andra länder.

Den ekonomiska inbromsningen i Kina har framför allt påverkat försäljningen av billigare bilar. Volvo Cars och andra västerländska tillverkare som säljer dyrare bilar till lite mer förmögna kineser har haft en bättre utveckling.

Att Volvo Cars har ett stort beroende av Kina är nu inte så konstigt. Även om bolaget har stora anläggningar i Sverige ägs det av kinesiska Geely Group och har produktion på tre ställen i landet.

Volvo har ökat sin försäljning i Kina.
Volvo har ökat sin försäljning i Kina. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Utvecklingen på den kinesiska marknaden berör nu många fler svenska, eller åtminstone halvsvenska, bolag. Atlas Copco, SKF, ABB och Astra Zeneca har också en stor del av sin försäljning i Kina.

En stor del av de svenska företagens försäljning i Kina exporteras nu inte från Sverige. Det handlar om försäljning som tillverkats på plats och därmed inte syns i statistiken över svensk export.

Den kinesiska ekonomin är nästan lika stor som hela EU.

Enligt SCB kom Kina först på plats nummer åtta av våra viktigaste exportmarknader 2018, med 67 miljarder kronor. Det ska sättas i relation till den totala exporten, som enligt SCB uppgick till nästan 2 200 miljarder.

Kina ses ofta i första hand som en viktig importmarknad, där billiga varor tillverkas för att säljas i väst. Men faktum är att den inhemska kinesiska marknaden både för konsumentprodukter och industrivaror växt dramatiskt.

Kina är i dag världens näst största ekonomi, enligt IMF, med en uppskattad BNP på drygt 14 000 miljarder dollar förra året. Det innebär att den kinesiska ekonomin är nästan lika stor som hela EU, efter Storbritanniens utträde, och mer än fyra gånger större än Sveriges största exportmarknad – Tyskland.

Fotnot: Volvo Cars släpper sitt bokslut för 2019 klockan 07.00 på torsdagsmorgonen. Klockan 10.00 hålls en pressträff med vd Håkan Samuelsson.

FöretagFörsäljning mdr kr i Kina helår 2018* **Andel av total försäljning
Volvo Cars5522 %
ABB4215 %
Astra Zeneca3617 %
AB Volvo277 %
Ingka Holding (Ikeakoncernen) *236 %
Tetra Pak **1815 %
Atlas Copco1718 %
Ericsson157 %
Autoliv1518 %
SKF1416 %
Essity1210 %
H&M ***126 %
Stora Enso109 %
296
* 12 mån "Retail sales" vilket motsvarar lejonparten av intäkterna tom 2019-08-31
** angivet som "Greater China"
*** 12 mån tom 30/11 2019
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons