Annons

Volvochefen ifrågasätter regeringens åtgärder

Volvo Cars fabrik i Torslanda.
Volvo Cars fabrik i Torslanda. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Krisen i svenska fordonsindustrin är total. De båda Volvo-företagen och Scania stänger den svenska produktionen. Nu ifrågasätter också Volvochefen Martin Lundstedt det rimliga i att coronaåtgärderna slår så hårt mot hela samhället.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Den svenska fordonsindustrin drabbades av två rejäla bakslag på fredagen. Både personbilstillverkaren Volvo Cars och lastbilsföretaget AB Volvo stänger hela produktionen i Sverige.

Beskeden kommer efter att lastbilstillverkaren Scania nyligen sagt att de stänger sina anläggningar med 9 000 anställda från onsdag 25 mars.

Liknande besked har tidigare i veckan kommit från rader av stora biltillverkare i Europa som Volkswagen, BMW och PSA (Peugeot, Citroen med flera).

När Volvo Cars nu stänger sin produktion från och med 26 mars påverkas ytterligare 25 000 personer i Sverige. Till det kommer 20 000 som berörs när AB Volvo tvingas stoppa tillverkningen och permitterar de anställda.

I nästa steg påverkas alla underleverantörer som finns i den stora svenska fordonsindustrin. De har över 80 000 anställda och lever i princip på att sälja till de tre stora företagen.

– De här besluten innebär att underleverantörerna måste stänga också. Verksamheten går ned till noll, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG som organiserar de svenska underleverantörerna inom fordonsindustrin.

Annons
Annons

Ett exempel på det kom på fredagen från Veoneer som utvecklar system som hjälper förarna att köra säkert. När beställningarna från biltillverkarna minskar tvingas Veoneer framöver köra sina fabriker på 20-30 procent av kapaciteten.

Volvo Cars planerar att ha stängt i närmare tre veckor. Det berör de anställda i fabrikerna i Torslanda utanför Göteborg, Skövde och Olofström.

Dessutom stänger Volvo sin amerikanska fabrik i Charleston. Fabriken i Gent, Belgien, är redan stängd.

Neddragningarna berör även tjänstemän som får jobba vidare hemifrån men gå ned i arbetstid. Programmet genomförs med hjälp av de stödåtgärder som regeringen beslutat om.

– Det är svårt att säga någonting om kostnaderna för det här. Vår ambition är att vi ska komma tillbaka till normalläge så snart som möjligt. Förhoppningsvis efter påsk, säger Stefan Elfström, presschef på Volvo Cars.

Lastbilstillverkaren AB Volvo har redan tvingats stänga sina anläggningar i Frankrike och Belgien. Det har bidragit till att bolaget nu har svårt att få tillräckligt med komponenter till sina fabriker i Sverige.

De svenska anläggningarna stängs efterhand helt från nästa vecka och personalen får gå hem med 7,5 procent lägre lön. Endast ett fåtal nyckelpersoner arbetar kvar under stängningen.

– Det är med tanke på rådande omständigheter inte möjligt att bedriva affärer vare sig här eller på andra marknader. Nu är det bättre att snabbt anpassa sig till rådande läge och samtidigt planera för en återgång, säger AB Volvos vd Martin Lundstedt i en skriftlig kommentar till SvD.

Annons
Annons

Han väcker även frågan om det rimliga i alla drastiska åtgärder som nu vidtas. De görs för att värna folks hälsa, men de leder också till omfattande ekonomiska problem som i sin tur kan bidra till ohälsa.

– Vi måste hitta en balans i diskussionen om effekterna av Covid19 för att inte skada både våra medborgares hälsa och Sveriges ekonomi. Det är en svår men nödvändig diskussion att ha. Vi behöver tänka både på kortsiktiga och långsiktiga effekter för samhället, säger Martin Lundstedt i en kommentar.

Det dystra läget märks också på att efterfrågan faller på nya fordon. Volvo Cars talar om ett närmast unikt läge i södra Europa där ingen köper nya bilar och för lastbilsmarknaden försämras läget allt mer.

– Vi ser en vikande efterfrågan och räknar med en svagare efterfrågan framåt, säger Claes Eliasson presschef på AB Volvo.

Men det kommer också en del positiva signaler. I Kina, som drabbades först av coronaviruset, är Volvo Cars fyra fabriker med 10 000 anställda nu igång igen och dessutom verkar kunderna vara i köptagen.

– I Kina ser vi väldigt positiva tecken. Verksamheten har normaliserats och våra kunder kommer tillbaka och handlar bilar som tidigare, säger Stefan Elfström.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons