Annons

Volvo förbryllar med ”hårdrocks-S60” i USA

Släktskapet med kombin V70 och den större sedanmodellen S90 är slående. Volvo gör som bland andra Audi och snörar åt formspråket så att de olika  modellerna blir allt svårare att särskilja.
Släktskapet med kombin V70 och den större sedanmodellen S90 är slående. Volvo gör som bland andra Audi och snörar åt formspråket så att de olika modellerna blir allt svårare att särskilja. Foto: Eric Lund/TT

Under Kaliforniens stekande sol väljer Volvo att lansera en bil som rymmer flera nyheter: S60 är företagets nya sedan i större ­mellanklass, det är den första Volvon som tillverkas i USA och det är premiär för en utrustningsversion kallad Polestar Engineered med chassiteknik som skulle anstå en tävlingsbil.

Publicerad

År 1956 kunde drömmen om Amerika vara vaniljvit och kutryggig. Volvo PV 444 California var avsedd att glänsa på den ­viktiga USA-marknaden där märket hade debuterat 1955. Den lite krumryggade karossen lackerad i vitt, kromade bågar på stötfångarna, starkare motor med 70 i stället för 51 hästkrafter, svart ratt samt svart och gul stolsklädsel.

Just en sådan PV äger jag ­sedan drygt 20 år. Jag velar mellan att renovera och sälja bilen. Å ena sidan är jag nog färdig med den gamle kämpen, det finns nya blommor att flyga till. Å andra ­sidan slår den an strängar i mig som få andra bilar klarar. Kanske är det kombinationen av svensk, fiberrik bilkultur med en liten aning amerikansk influens som får mig på tveka, trots att det var några år sedan jag senaste körde min PV. Plötsligt tippar dessutom vågskålen över till att behålla och restaurera av ett lika irrationellt som oväntat skäl.

Den nya Volvo som jag har rest till Los Angeles för att provköra har svart inredning med pippigula säkerhetsbälten – samma getingfärgade kombination som i min 62 år gamla PV 444 California (fast den har inga bälten alls …). Är det ett tecken månntro?

Annons

Nya Volvo S60 är ändå en revolution eftersom den även tillverkas i USA.

Företagets historia i dessa trakter är alltså grundmurad, men nya Volvo S60 är ändå en revolution eftersom den även tillverkas i USA. Tidigare i år invigde Volvo en ­fabrik i South Carolina.

S60 är tvåäggstvilling med herrgårdsvagnen V60. Sedan­modellen S60 väntas ha sin största marknad just i USA och det ­dröjer till våren 2019 innan den landar i Sverige.

Den svarta testbilen heter S60 T8 Polestar Engineered. T8 betyder att det är en laddhybrid där en kompressor- och turboladdad bensinmotor på två liter och 318 hästkrafter får assistans av en ­elmotor på 87 hästkrafter placerad vid bakaxeln.

Det innebär att den totala ­effekten är 405 hästkrafter samt att bilen kan rulla upp till 45 kilometer på enbart eldrift. Fyrhjulsdriften sköts utan mekanisk koppling mellan hjulaxlarna – bensindrift fram, eldrift bak.

Laddhybriden T8 har ingen kardanaxel för att driva ­bakhjulen. I stället är det batteripacket som sticker upp mitt i bilen och stjäl benutrymme för mittpassageraren.
Laddhybriden T8 har ingen kardanaxel för att driva ­bakhjulen. I stället är det batteripacket som sticker upp mitt i bilen och stjäl benutrymme för mittpassageraren. Foto: Eric Lund/TT

Bensinförbrukningen vid blandad körning anges till som minst 2,1 liter per 100 km enligt den nya mätnormen WLTP. Koldioxid­utsläpp på 48 gram per kilometer gör att den starka bilen kvalificerar sig för klimatbonus vid nybilsköp.

Polestar Engineered innebär att bilen fått en duvning i Volvos ”gym”. Polestar började som ett privatägt tävlingsstall som sedermera knöt banden med Volvo och utvecklade trimprodukter för standardbilarna. År 2015 köpte Volvo företaget utom tävlings­divisionen, som lever vidare ­under namnet Cyan Racing.

Polestar är i dag ett dotterbolag som ska sälja bilar under eget namn och vara spjutspetsen inom elbilsteknik för Volvos ­kinesiska ägare, Geely. Men ­parallellt med Polestars egna laddhybrider och elbilar – som ska tillverkas i Kina – fortgår arbetet med att vässa ­Volvos ordinarie modeller.

I grunden är nya S60 en prydligt utförd sedan med baksäteskomfort som knappast står ­konkurrenterna Audi A4 eller Mercedes-Benz C-klass efter. En 191-centimeterskollega behöver inte skrapa hjässan i innertaket, men priset är en kort och lågt ­placerad sittdyna. Han får heller inte in fötterna under framsätet, så benvinkeln blir ganska tvär.

En ny stolsklädsel har tagit plats i S60 T8 Polestar Engineered, men det är de pippigula bältena som syns mest. Framstolarna är suveränt bekväma för både långa och korta.
En ny stolsklädsel har tagit plats i S60 T8 Polestar Engineered, men det är de pippigula bältena som syns mest. Framstolarna är suveränt bekväma för både långa och korta. Foto: Eric Lund/TT

Även förra generationen S60 och V60 gick att köpa i Polestarutförande (sexcylindrig på 350 hästkrafter, senare fyrcylindrig på 367). Nya Polestar Engineered kommer endast att erbjudas till laddhybriden S60 T8; senare även V60 och XC60 T8. Men där gamla sexcylindriga V60 Polestar vägde 1 834 kilo, ett exemplar jag testade för några år sedan, väger nya S60 T8 Polestar Engineered cirka 2 020 kilo – exakta faktauppgifter presenteras först när bilen lanseras i Sverige till sommaren.

En fyrcylindrig tvålitersmotor må vara snålare än en sexcylindrig trelitersdito, men en elmotor och ett stort batteripaket i bilens golv adderar mycket vikt. Och om det är något som gör jobbet bökigare för en chassiingenjör med ansvar för bilens väghållning så är det hög vikt.

Polestarutrustningen innefattar dels en modest trimning av bensinmotorn med cirka 15 hästkrafter, dels exklusivare chassidelar. Bakom de stora fälgarna syns 371 millimeter stora bromsskivor (fram) och guldfärgade bromsok med sex kolvar.

T8-versionen har en läderklädd mittkonsol och en växelväljare gjord av kristall från Orrefors. Men toppversionen Polestar Engineered har inga ytterligare designattribut – det kan kännas lite fattigt i en modell som vill höja sig över mängden.
T8-versionen har en läderklädd mittkonsol och en växelväljare gjord av kristall från Orrefors. Men toppversionen Polestar Engineered har inga ytterligare designattribut – det kan kännas lite fattigt i en modell som vill höja sig över mängden. Foto: Eric Lund

Det ger utmärkt kapacitet, men i testbilarna är känslan i pedalen dålig. Det är svårt att sakta in mjukt, först händer ingen­ting och sedan nyper det till alldeles för hårt. Chassiteknikerna förklarar det med att bromssystemet i laddhybriderna har brake by wire-teknik (elektronisk koppling mellan pedal och bromsar). Systemet ska kalibreras bättre för de kraftiga bromsarna i Polestarbilarna ­innan serie­produktionen startar nästa år.

Stötdämparna är tillverkade av svenska Öhlins och deras hårdhet kan justeras manuellt med vred i motorrummet samt innanför bakhjulen. Det är en lika udda som exklusiv ­lösning – ingen annan serietillverkad bil har i dagsläget något liknande.

Gyllene bromsok som rymmer sex kolvar per sida för framhjulen. Bromsskivorna är 371 mm i diameter. Exklusiva grejer med utmärkt prestanda, men det elektroniskt styrda bromssystemet (brake by wire) behöver finjusteras.
Gyllene bromsok som rymmer sex kolvar per sida för framhjulen. Bromsskivorna är 371 mm i diameter. Exklusiva grejer med utmärkt prestanda, men det elektroniskt styrda bromssystemet (brake by wire) behöver finjusteras. Foto: Eric Lund/TT

Tidigare har Volvo använt stötdämpare av andra fabrikat i sina R- och Polestarmodeller, men reglerat dem elektroniskt med en ventil från Öhlins. Med knappar på instrumentpanelen har man kunnat anpassa stötdämparnas hårdhet efter kör­situation.

Men denna första, ganska korta bekantskap med nya S60 i hårdrocksutförande är en aning ­förbryllande.

Under testkörningen hinner vi inte fippla med de påkostade ­Öhlinsdämparna, det kräver ­studier av instruktionsboken för att justeringarna ska bli korrekta. Med den inställning Volvo har valt är bilen bestämd i sina rörelser, inte precis bekväm men sanner­ligen ingen järnsäng ­heller.

Körglädje? Jodå, men faktum är att den S60 T6 – med bensin­motor på 310 hästkrafter och ­mekanisk fyrhjulsdrift och som är 200 kilo lättare – som vi också provkör känns både nättare och spänstigare på de kurviga, kaliforniska bergsvägarna. En T6 med Öhlinsdämparna skulle ­antagligen vara mitt i prick för körupplevelsen.

S60 ska matchas mot bland andra Audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-klass. ­Designen är kompakt och ändå graciös. Men det syns knappast på den svarta ­test­bilen – hur tänkte Volvos pr-avdelning när de beställde alla T8 i svart till ­testkörningen under Kaliforniens starka sol …?
S60 ska matchas mot bland andra Audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-klass. ­Designen är kompakt och ändå graciös. Men det syns knappast på den svarta ­test­bilen – hur tänkte Volvos pr-avdelning när de beställde alla T8 i svart till ­testkörningen under Kaliforniens starka sol …? Foto: Eric Lund/TT

Det som Polestar Engineered står för ska inte förväxlas med det som de tyska tillverkarnas trimsmedjor (Mercedes-AMG, BMW M, Audi RS) erbjuder. Det är bra, Volvo måste hitta sin egen nisch på bilmarknaden. Men denna första, ganska korta bekantskap med nya S60 i hårdrocksutförande är en aning ­förbryllande – vad är den egentligen tänkt som, och för vem?

Den frågan drabbade aldrig PV 444 California föreställer jag mig.

Men gult och svart är lika snyggt nu som 1956.

Foto: Eric Lund/TT

Motor/växellåda

Betyg: 4 av 6

Är laddhybriden T8 en sportig högprestandaver­sion eller en klipsk snålvarg med bra miljösamvete? Ingendera. Några mils körning på ren eldrift är prima, men bensinmotorn ger i realiteten ganska hög bränsleförbrukning. Hög vikt sinkar på flera sätt. Den åttaväxlade automatlådan fungerar fint och den elektriska fyrhjulsdriften visar inga blottor på torr asfalt.

Ekonomi/miljö

Betyg: 3 av 6

Priset är ännu inte offentliggjort, en gissning pekar mot 700 000 kronor. Så dyr eller ­exklusiv känns inte bilen. Låg fordonsskatt och förväntat bra andrahandsvärde talar för ­modellen. Miljöhänsynen i verkligheten är svårbedömd, men de officiella förbruknings- och utsläppssiffrorna är imponerande.

Köregenskaper

Betyg: 4 av 6

En unik stötdämparlösning som borde trigga varje bil­entusiast. Men T8 med tungt ­batteripack gör inte de dyrbara chassikomponenterna riktig rättvisa. Ändå: detta är en Volvo på en nivå som vi sällan har sett tidigare. SPA-plattformen i sig är ett lyft från den gamla medelmåttigheten.

Säkerhet

Betyg: 6 av 6

Högsta betyg? Det delar vi sällan ut. Men alla Volvos sentida modeller (SPA- och CMA-plattformarna) har slagit rekord i Euro NCAP:s poängbedömningar och krocktester. Det talar för att detta är en av världens för närvarande säkraste bilar. 

Helhet

Betyg: 3 av 6

S60 är ingen överraskning – kort gott och en attraktiv och fint paketerad sedanversion av redan välkända V60. T8-drivlinan riskerar att fastna i ett märkligt ingenmansland: är den en miljö- eller en sportversion? ­Polestar Engineered vittnar om höga ambitioner och hög kapacitet. Men den slutliga blandningen förbryllar en aning.

Två rivaler

Foto: Audi

Audi S4
Cirka 700 000 kronor. 354 hästkrafter.
177 g/km (NEDC).

Foto: Sebastien Mauroy/Lexus

Lexus IS 300h F Sport
443 800 kronor. 223 hästkrafter.
107 g/km.

Volvo PV 444 presenterades 1944 och 1955 gjorde märket sitt intåg på den amerikanska marknaden. PV 444 California hade bland annat starkare motor, kromade bågar på stötfångarna och annan inredning jämfört med bilarna för den europeiska marknaden.
Volvo PV 444 presenterades 1944 och 1955 gjorde märket sitt intåg på den amerikanska marknaden. PV 444 California hade bland annat starkare motor, kromade bågar på stötfångarna och annan inredning jämfört med bilarna för den europeiska marknaden. Foto: Volvo
Annons
Annons
Annons

Laddhybriden T8 har ingen kardanaxel för att driva ­bakhjulen. I stället är det batteripacket som sticker upp mitt i bilen och stjäl benutrymme för mittpassageraren.

Foto: Eric Lund/TT Bild 1 av 10

En ny stolsklädsel har tagit plats i S60 T8 Polestar Engineered, men det är de pippigula bältena som syns mest. Framstolarna är suveränt bekväma för både långa och korta.

Foto: Eric Lund/TT Bild 2 av 10

T8-versionen har en läderklädd mittkonsol och en växelväljare gjord av kristall från Orrefors. Men toppversionen Polestar Engineered har inga ytterligare designattribut – det kan kännas lite fattigt i en modell som vill höja sig över mängden.

Foto: Eric Lund Bild 3 av 10

Gyllene bromsok som rymmer sex kolvar per sida för framhjulen. Bromsskivorna är 371 mm i diameter. Exklusiva grejer med utmärkt prestanda, men det elektroniskt styrda bromssystemet (brake by wire) behöver finjusteras.

Foto: Eric Lund/TT Bild 4 av 10

S60 ska matchas mot bland andra Audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-klass. ­Designen är kompakt och ändå graciös. Men det syns knappast på den svarta ­test­bilen – hur tänkte Volvos pr-avdelning när de beställde alla T8 i svart till ­testkörningen under Kaliforniens starka sol …?

Foto: Eric Lund/TT Bild 5 av 10
Bild 6 av 10
Foto: Eric Lund/TT Bild 7 av 10
Foto: Audi Bild 8 av 10
Foto: Sebastien Mauroy/Lexus Bild 9 av 10

Volvo PV 444 presenterades 1944 och 1955 gjorde märket sitt intåg på den amerikanska marknaden. PV 444 California hade bland annat starkare motor, kromade bågar på stötfångarna och annan inredning jämfört med bilarna för den europeiska marknaden.

Foto: Volvo Bild 10 av 10
Annons
Annons
Annons