Annons

Volvo stänger sin Göteborgsfabrik

De europeiska tillverkarna av personbilar och lastbilar drabbas nu med full kraft av utbrottet av coronaviruset. På måndag stänger lastbilstillverkaren AB Volvo sin anläggning i Tuve. Men Scania fortsätter montera i Södertälje.

Under strecket
Publicerad

Volvo stänger sin fabrik i Tuve utanför Göteborg i två veckor.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TTBild 1 av 1

Volvo stänger sin fabrik i Tuve utanför Göteborg i två veckor.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TTBild 1 av 1
Volvo stänger sin fabrik i Tuve utanför Göteborg i två veckor.
Volvo stänger sin fabrik i Tuve utanför Göteborg i två veckor. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

– Vi ser att vi kommer att ha materialbrist på måndag. Sedan räknar vi med att ha stängt i 15 dagar eller tills ett nytt beslut kommer, säger Claes Eliasson presschef på AB Volvo.

Materialbristen består både i att en del underleverantörer har problem och i att fabriken i Tuve, som sätter samman lastbilar, har svårt att få leveranser från andra delar av Volvokoncernen.

Vid fabriken i Tuve arbetar cirka 1 500 personer. Totalt har bolaget 25 000 anställda i Sverige och 104 000 i hela världen.

Sedan tidigare har Volvoägda Renault Trucks i Frankrike bestämt sig för att stänga sina fyra anläggningar och skicka hem 4 500 anställda.

Kan det bli aktuellt att stäng fler fabriker?

– Nu tittar vi igenom det industriella systemet och ser vilken påverkan det har på övriga anläggningar. Det är för tidigt att säga något mer, säger Claes Eliasson.

Annons
Annons

Enligt Volvos ledning kommer den snabba virusspridningen att få en ”väsentlig finansiell påverkan” på bolaget. Utöver störningarna minskar även efterfrågan på nya lastbilar och anläggningsmaskiner.

Även hos konkurrenten Scania märker man av det snabbt försämrade läget. Bolaget har stängt sin fabrik i franska Angers där 800 personer monterar lastbilar.

Slutmonteringen av lastbilar fortsätter däremot som vanligt i Södertälje och i nederländska Zwolle.

– Just nu är det ingenting som tyder på att de inte ska kunna fortsätta med det i nästa vecka, säger Hans-Åke Danielsson, presschef på Scania.

På personbilssidan är det också turbulent och flera stora tillverkare har kommit med besked om att de tillfälligt stänger fabriker.

– Läget är allvarligt i Europa och vi arbetar intensivt ihop med våra leverantörer för att undvika störningar, säger Stefan Elfström presschef för Volvo Cars.

Volvo Cars har tidigare haft sina fyra fabriker i Kina stängda på grund av coronaviruset. Men de har nu kommit igång även om de inte är uppe i full produktion.

– Nu ser vi att läget i Kina håller på att normaliseras. Men det försämras i Europa, säger Stefan Elfström.

Än så länge har Volvo Cars alla sina fabriker igång. Till produktionen i Göteborg och i Gent, Belgien, har det bara saknats enstaka delar för extrautrustning till vissa bilar.

I övriga delar av Europa drabbas fordonstillverkarna än hårdare av coronakrisen. Franska PSA (Peugeot, Citroen med flera) stänger alla sina europeiska fabriker samtidigt som även Renault, Ford och Nissan drar ned.

På tisdagen kom också Herbert Diess, vd för Volkswagen, världens största biltillverkare, med beskedet att bolaget i slutat av veckan stoppar produktionen i Spanien, Portugal och Italien.

Samtidigt förbereder bolaget för att under de kommande två veckorna dra ned produktionen även i Tyskland och övriga delar av Europa.

– Nu prioriterar vi att stänga fabrikerna i en takt som gör att vi begränsar spridningen av viruset, säger Herbert Diess.

Han ville på tisdagen inte ge någon uppskattning av de ekonomiska konsekvenserna.

– Vi kan inte bedöma dem än. Det hänger på hur långvarigt det här blir och hur återhämtningen sedan sker, säger Herbert Diess.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons