X
Annons
X

Volvo-vd: Politiker, det är dags att ta ansvar nu

Vd:n på Sveriges näst största bolag Volvo Cars, Håkan Samuelsson, ryter till. Partierna måste speeda upp regeringsprocessen och ta ansvar för landet. Samuelsson medger också att börsnotering dröjer.

– Tajmingen är inte rätt, vi har lagt det på is, säger Samuelsson till SvD.

Efter reklamen visas:
Volvo Cars vd: ”Politikerna måste speeda upp”

Det sorlar på Volvo Cars nya så kallade Studio i centrala Stockholm. Den stora given är att få fart på Volvos nya bilprenumerationer. Men vd Håkan Samuelsson tar framförallt bladet från munnen i regeringsbildningen.

– De har en skyldighet att speeda upp och ta ansvar för landet. Vi har inte all tid i världen. Det är vad alla väljare och vi i industrin förväntar oss, säger han.

Det är inte vem som helst som talat. Håkan Samuelsson är vd för Sveriges andra största bolag mätt i omsättning med 24 500 anställda i Sverige.

– Sverige måste ha en regering som tar tag i de långsiktiga problem vi har. Sverige behöver reformer om vi ska behålla vårt välstånd och konkurrenskraft.

Politikerna måste respektera det valutslag som väljarna gett och komma fram till en lösning som är acceptabel för alla.

Samuelsson nämner infrastruktur, utbildning och skattesystemet.

– Det finns en hel del att göra. Annars tappar vi i konkurrenskraft. Politikerna måste respektera det valutslag som väljarna gett och komma fram till en lösning som är acceptabel för alla.

Han vill inte gå på olika regeringsalternativ. Men hans bolag har profilerat sig starkt för öppenhet mellan nationsgränser. I reklamkampanjen ”Made by Volvo” poängteras att många nationaliteter bygger Volvobilar i Sverige.

Samtidigt driver Sverigedemokraterna (SD), som mycket av regeringsbildningen handlar om, en politik mot mer stängda gränser.

Skulle du vilja ha en regering i Sverige med stöd av SD?

– Jag vill lämna den spekulationen till de som jag faktiskt tycker har en skyldighet att lösa det här.

Håkan Samuelsson skickar alltså bollen tydligt till politikerna i riksdagen. Men Volvochefen har flera stora egna surdegar att jonglera med.

Håkan Samuelsson höjer rösten mot de svenska politikerna och vill se en ny regering på plats som kan ta tag i de reformer han efterlyster. Foto: Tomas Oneborg

Håkan Samuelsson höjer rösten mot de svenska politikerna och vill se en ny regering på plats som kan ta tag i de reformer han efterlyster.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 4

Håkan Samuelsson höjer rösten mot de svenska politikerna och vill se en ny regering på plats som kan ta tag i de reformer han efterlyster.h

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 4
Foto: Tomas Oneborg Bild 3 av 4
Foto: Tomas Oneborg Bild 4 av 4

Håkan Samuelsson höjer rösten mot de svenska politikerna och vill se en ny regering på plats som kan ta tag i de reformer han efterlyster.h

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

Del 1 av 3

Håkan Samuelsson höjer rösten mot de svenska politikerna och vill se en ny regering på plats som kan ta tag i de reformer han efterlyster.h Foto: Tomas Oneborg

En av dem är börsplanerna och det rådande handelskriget. Så sent som i september bekräftade han för Reuters och Financial Times att en börsintroduktion är framskjuten. Han angav då det handelskrig som gett bilbranschen en låg värdering.

SvD har därefter pratat med analytiker som pekar på att handelskriget antagligen håller i sig minst två år.

Jag har ingen idealtidpunkt. Det har ingen större betydelse om vi är noterade eller inte.

Vad är din bedömning?

– Jag hade hoppats att man skulle komma fram snabbare men man kan nog realistiskt räkna med att det håller i sig. Det är alltid en risk att det stör framtidstron i ekonomin och triggar nedgångar. Låt oss hoppas att det inte sker.

Om man tittar framåt – när är det läge för börsintroduktion?

– Vi har tittar på det som en möjlighet och sagt för några månader sedan att för tillfället ser vi inte att tajmingen är den rätta, utan vi har lagt de planerna på is.

Ingen börsintroduktion inom ett par år då?

– Nej vi har inga sådana planer nu. Just nu ska vi koncentrera oss på att nå våra volymmål och få fart på produktutveckling. Jag har ingen idealtidpunkt. Det har ingen större betydelse om vi är noterade eller inte, säger Håkan Samuelsson.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

Del 2 av 3

Foto: Tomas Oneborg

Handelskriget mellan USA och Kina drabbar Volvo Cars extra hårt. Hela 40 procent av Volvos försäljning i USA skeppats normalt från Kina. Det innebär i praktiken suven XC60 och sedanmodellen S90.

Sedan i juli har USA lagt en tull på 27,5 procent på Kinatillverkade bilar och Kina 40 procent på USA-tillverkade.

– Sedan två månader flyttar vi successivt produktion av XC60 för USA till Sverige. Vi är färdiga fram mot jul.

Men ändå tvingas Volvo exportera XC60 i viss utsträckning och ta alla S90-bilar från Kina till USA.

Trappas handelskriget upp kommer det att bli dyrare bilar också i Sverige.

Tvingas ni att sälja S90 från Kina i USA med förlust?

– Den kommer att säljas med betydligt sämre marginal. Och det är tveksamt om vi kommer att fortsätta med det.

Samuelsson säger att det kommer att bli dyrare bilar för Volvo Cars kunder i Kina och USA.

– Trappas handelskriget upp kommer det att bli dyrare bilar också i Sverige.

En annan komplicerad fråga rör hur ägare till äldre dieselbilar bör kompenseras. Volvo Cars ger rabatter på som mest upp mot 100 000 kronor för Volvoägare i Tyskland som drabbas av förbud i allt fler tyska städer. Detta efter hårda påtryckningar från den tyska regeringen.

Men även i Sverige har den nya majoriteten i Stockholms stad kommit överens om körförbud på den riksbekanta Hornsgatan. Det har rest en stor fråga.

Varför får inte svenska Volvodieselägare rabatter i Sverige?

– Hornsgatan känns inte som ett jätteproblem, där har det varit dubbdäcksförbud länge.

Han tillägger:

– Vi har ett ärligt erbjudande. Den dag våra kunder inte kan använda våra bilar – klart att vi ska hjälpa dem.

Han går inte in på var den gränsen går.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

Del 3 av 3

Foto: Tomas Oneborg

En tredje sak att hantera är bolagets strategi kring prenumerationer. Håkan Samuelsson säger att halva produktionen globalt år 2025 ska vara bilar som prenumereras av kunderna direkt från Volvo Cars. Tanken är alltså att kunderna ska ha en bil i två år och sedan lämna tillbaka den.

Den dag våra kunder inte kan använda våra bilar – klart att vi ska hjälpa dem.

Frågan är brännhet. Återförsäljarnas avans på nybilsköpet försvinner och det blir svårare för dem att binda kunder för service.

SvD Näringsliv intervjuade nyligen vd Per Avander på återförsäljarjätten Bilia vars halva nyförsäljning är Volvobilar. Han ansåg att prenumerationer i dag var för dyra och inte flugit– och poängterade återförsäljarens roll.

– Vi kommer att se till att våra återförsäljare förblir lönsamma. De är viktiga, är Samuelssons svar.

I dag har Volvos nya prenumerationstjänst bara några hundra abonnemang i Sverige och ett par tusen i USA. Nästa år är målet mellan 5 och 10 procent av produktionen.

– Det är en ny produkt, vi måste marknadsföra den på ett bättre sätt, säger Håkan Samuelsson.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X