Li Shufu utanför Folkets stora hall i Peking, 2011.
Li Shufu utanför Folkets stora hall i Peking, 2011. Foto: Goh Chai Hin/AFP

”Ordförande Li” kopplar greppet om Volvo

Han är en hjälte på Volvo. Men har ägarbolag i skatteparadis och kontakter med Kinas högsta ledning. Veckans Volvoaffär kastar nytt ljus på Volvo Cars huvudägare Li Shufu.

Uppdaterad
Publicerad

Den amerikanska drömmen personifierad. En superentreprenör i klass med Ingvar Kamprad. En 55-plussare som känner världens mäktigaste despot, Kinas president Xi Jinping.

Så beskrivs affärsmannen som äger Volvo Car, Li Shufu. Många lyfter fram att han är sympatisk, att han ständigt ler, att han är lågmäld. Mer sällan nämns att han aldrig skulle ha kommit så här långt utan något slags stöd från Kinas allt mer repressiva statsapparat.

Nu vill han försöka slå ihop den svenska biltillverkaren med Geely Automobile Holdings som är börsnoterat i Hongkong och som han själv kontrollerar.

Men vem är denne tystlåtne kines? Själv vill han inte yttra sig.

– Han har ingenting mer att säga. Han har gett ett uppdrag till Håkan (Volvo Cars vd Håkan Samuelsson, reds anm) att se på förutsättningarna för en fusion. Nu måste arbetsgruppen få lugn och ro, säger Hans-Olov Olsson, som är Li Shufus rådgivare och tidigare tung Volvochef.

Håkan Samuelsson, som annars brukar vara frispråkig, tiger också. Den snart 69-årige fordonssjälen har ett vd-kontrakt som löper till 2022 och det är oklart vilken roll han skulle få i det sammanslagna bolaget.

Li Shufu och Håkan Samuelsson vid ett fototillfälle i Shanghai 2016, i en Volvo S90.
Li Shufu och Håkan Samuelsson vid ett fototillfälle i Shanghai 2016, i en Volvo S90. Foto: AP

Li Shufu, som den amerikanska tidningen Forbes listar på plats 91 av världens rikaste med en uppskattad förmögenhet på 125 miljarder kronor, föddes 1963. Han växte upp i en bondfamilj i staden Taizhou City vid Östkinesiska havet i provinsen Zhejiang, söder om Shanghai.

Annons

I hela sitt liv har han närmast heroiskt övervunnit motgång efter motgång. I alla fall är det så hans liv tecknas av den kinesiska tidningen China Daily, som ägs av kommunistpartiet, och av sajten China Car History. Den bilden ger även journalisterna Håkan Matson och Anders Nilsson i boken ”Volvos revansch: Så befriades tigern” (Brombergs, 2019).

Det började redan när Li Shufu som liten drog bilar han byggt av lera i ett snöre över golvet och fick stryk av sin far för att han smutsade ner inomhus. Det berättade han för den tidigare TV4-chefen Jan Scherman som intervjuade honom för DI Weekend 2013, en av få djupare intervjuer som Li Shufu har gett till svenska medier.

När Li Shufu gick ut gymnasiet fick han motsvarande hundra kronor av sin far, enligt boken Volvos revansch. Han köpte en kamera, tog bilder av turister och öppnade så småningom en fotostudio.

Redan tidigt var målet att tjäna stora pengar.

– Som ung tänkte jag ofta på hur jag skulle kunna få ett jobb och bli ekonomiskt fri, sa han till DI Weekend.

Li Shufu, statsminister Stefan Löfven och Mikael Damberg 2016.
Li Shufu, statsminister Stefan Löfven och Mikael Damberg 2016. Foto: Lars Pehrson
Annons

Senare fick han, eller fick låna – uppgifterna går i sär – motsvarande 2 000 kronor av sin far och startade tillverkning av kylskåpskomponenter, lockad av den stora efterfrågan. När han var 21 år, berättar China Daily, såldes hans komponenter i hela landet.

På drygt fem år gjorde sig Li Shufu en förmögenhet på 40 miljoner kronor, men han förlorade pengarna på fastighetsaffärer i semesterparadiset Hainan, enligt intervjun i DI Weekend.

Än värre blev det då staten reglerade kylskåpsmarknaden 1989. Då fick han stänga sin fabrik eftersom han inte hade någon licens.

”Han lärde sig en viktig läxa – om du ger upp enkelt kommer du aldrig att lyckas”, skrev China Daily i en artikel som senast uppdaterades 2006.

Jan Scherman ställde i DI Weekend frågan: hur orkade du?

– Jag hade inget val. Jag var tvungen att lösa mina problem själv. Jag hade inga pengar och var tvungen att lita på mina egna krafter. Och jag har alltid drivits av att klara mig själv på det arbete jag gör, sa Li Shufu.

I stället studerade han till ingenjör, fick en idé att börja tillverka paneler för heminredning och öppnade en fabrik tillsammans med sin äldre bror Li Xubing 1991, allt enligt Volvos revansch.

Annons

När importerade motorcyklar blev populära bestämde sig Li Shufu för att tillverka egna. Men för det behövde han statligt tillstånd, vilket var svårt att få för ett privat företag och han gick bet.

I stället köpte han en nerkörd statsägd motorcykelfabrik, utvecklade en fyrtaktsmotor och sålde snart skotrar i 22 länder, inklusive USA, Tyskland och Italien under märket Geely. Namnet betyder ungefär ”lyckosam fördel”. Geely växte snabbt till Kinas fjärde största privata företag.

Utanför Volvos fabrik i Chengdu, Kina.
Utanför Volvos fabrik i Chengdu, Kina. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Men i mitten av 1990-talet ville Li Shufu tillverka bilar. China Daily skriver att han kallade in tre Geelyingenjörer, som tidigare hade jobbat i bilfabriker, på sitt kontor och berättade om sina planer. Efter att ha tittat på bilfabriker ska han ha bestämt sig för att inte bara tillverka bilar, utan att designa sitt eget märke.

Annons

Vid den tiden var hans favoritmärke Mercedes och de färdiga bilarna liknande den tyska prestigebilen. Men kvaliteten var undermålig, bilarna var byggda i glasfiber som lätt förstördes. I Volvos revansch beskrivs hur Li Shufu blev rasande och beordrade att samtliga bilar skulle skrotas.

Efter diverse turer köpte Li Shufu 70 procent av en fordonsfabrik med statlig licens att tillverka lätta lastbilar och kombibilar. Snart fick han köpa resterande 30 procent och Geely Automotive Production Company var fött, med fabrik i Lin Hai i entreprenörens hemprovins Zhejiang. För första gången fick ett privat företag tillverka bilar i Kina. Men Li Shufu behövde fler tillstånd.

– Snälla låt mig prova. Det är min dröm. Jag ska betala för allt och ta alla risker. Ge mig bara en möjlighet att vinna eller förlora på egen hand, ska Li Shufu ha sagt till en tjänsteman när han sökte tillstånd enligt China Daily.

Ett liknande citat finns i boken Volvos revansch.

Ett år senare lät Li Shufu bygga en andra Geelyfabrik i hamnstaden Ningbo och 2001 blev Geely en av Kinas produktionsbaser för bilar.

Annons
Li Shufu och Håkan Samuelsson på Volvos fabrik i Chengdu, Kina.
Li Shufu och Håkan Samuelsson på Volvos fabrik i Chengdu, Kina. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Medan Li Shufu byggde upp sitt Geely var Xi Jinping partisekreterare för kommunistpartiet i Li Shufus hemprovins Zheijang.

”Ömsesidig respekt byggdes upp mellan Li Shufu och Xi Jinping”, skriver Håkan Matson och Anders Nilsson i Volvos revansch.

År 2009 var Li Shufu så lyckad att statstelevisionen, China Central Television, CCTV, presenterade honom i ett program om årets tio främsta affärsmän. I dokumentären dök den undermåliga Mercedeskopian, som påstods vara skrotad, upp i en fabrikshall, berättar senare sajten China Car History.

Samma år började Li Shufu på allvar att titta på Volvo. Det var då han lärde känna Hans-Olov Olsson.

Göteborgaren, som varit vd och ordförande för Volvo Car, var då senior rådgivare på investmentbanken Rotschild. Även den förre Volvochefen Pehr G Gyllenhammar jobbade där. Av Rotschild fick Olsson uppdraget att köpa Volvo Car åt Li Shufu.

Annons

Ask i ask med bolag i skatteparadis

Så vävs Volvo tätare in i Geelys ägarnätverk.

Börsnoterat bolag

Ägandeandel

Privatägt bolag

Li Shufu

An Conghui

Li Xubing

”Associate”

Li Xingxing

Li Shufus bror

Li Shufus son

Okänd storägare

VD Geely Autombile

?%

?%

4,2%

35,8%

60,0%

Geely Group Ltd

(Brittiska jungfruöarna)

Zhejiang Geely Holding

Group Company Limited (Kina)

68%

100%

32%

9,7%

8,7%

Geely Sweden

Holdings AB (Sverige)

Proper Glory Holding Ltd

(Brittiska jungfruöarna)

AMF, KPA

Folksam

1%

99%

7,9% kapital

44,6%

16% röster

Daimler

(Tyskland)

Geely Automobile

Holdings Ltd

(Caymanöarna)

Volvo Cars

(Sverige)

Volvo AB

(Sverige)

Tillverkar bland annat

Daimlers lastvagnar,

Mercedes personbilar.

Tillverkar bla

lastvagnar, bussar,

anläggningsmaskiner.

Tillverkar bland annat

Geelys egna personbilar.

Tillverkar Volvos

personvagnar

Källa: Geely Automobiles delårsrapport, bolagens hemsidor. GRAFIK: LIV WIDELL

Till slut, våren 2010, köpte Li Shufu, via sitt privata bolag Geely Holding och externa investerare, Volvo för drygt 13 miljarder kronor av Ford. I Kina stod både banker och två provinser bakom lånen.

Pengarna behövdes inte bara för köpeskillingen, Volvo behövde göra stora investeringar.

När Li Shufu köpte den svenska biltillverkaren besökte en av världens tungviktare, Kinas dåvarande vice president Xi Jinping, samtidigt Göteborg.

Vid köpet av Volvo var Li Shufus mantra: Geely är Geely och Volvo är Volvo. Bolagen skulle stå var för sig.

Ändå möttes affären av skepsis i Sverige. Kinas bilindustri låg nämligen långt efter västvärldens. Bilarna hade betydligt lägre kvalitet, krocksäkerheten var undermålig och branschen kopierade gärna friskt modeller från väst.

Motståndarna hävdade att staten Kina ville sno västerländsk teknik. Men Kinakännaren Frédéric Cho, som är rådgivare till kinesiska företag, skrev en debattartikel i Expressen där han försvarade köpet.

Ordförande i Volvo blev Li Shufu, eller ”Chairman Li”, ordförande Li, som han kallas hos den svenska biltillverkaren – gärna med lite sänkt röst och respektfullt tonfall. Hans-Olov Olsson blev vice ordförande.

Annons

Till exempel var det Hans-Olov Olsson som ordnade ett möte mellan Li Shufu och den svenska fackklubben IF Metalls dåvarande ordförande Stefan Löfven.

Statsminister Stefan Löfven med Li Shufu 2017.
Statsminister Stefan Löfven med Li Shufu 2017. Foto: Maja Suslin/TT

Från början hade Li Shufu idéer om att göra en lyxvolvo för den kinesiska marknaden, men till slut accepterade han Volvoledningens inriktning.

På styrelsemötena lät Li Shufu i början sin nära medarbetare Xiaolin Yuan föra hans talan. Den före detta diplomaten ska ha kallats ”Politruken” inom Volvo Car.

Snart hade Li Shufu lämnat ordförandekontoret i Göteborg och var tillbaka i sitt ombonade bruna kontor i Hangzhou med ljuddämpande heltäckningsmatta, statyetter och målningar med kinesiska citat.

Den nye vd:n för Volvo Car, Stefan Jacoby, rivstartade, men tysken fick sparken 2012 och efterträddes av Håkan Samuelsson.

Annons

Li Shufu funderade även på livet och skrev dikter. Bland annat berättar Volvos revansch att han lär ha ha gett ut verket En människa på resa.

Kläder och mode påstås han inte vara särskilt intresserad av. Åtminstone tidigare hade han endast runt tio kostymer i ungefär samma färg, enligt intervjun i DI Weekend.

Den skakiga lilla svenska biltillverkaren som den amerikanska ägaren skött med vänsterhanden lyckades resa sig. Efter decenniers försök att ta sig upp i premiumklassen för att kunna ta bra betalt för sina bilar klarade Volvo till slut av det. Dessutom ökade bolaget försäljningen.

Bolaget hade även en hel del tur, med högkonjunktur, en stark dollar och ett helt nytt bilprogram som den första vd:n Stefan Jacoby var pappa till. Dessutom fick Volvo Car en starkare position på den växande kinesiska marknaden.

Li Shufu köpte tillbaka de aktier som provinserna fick när de lånade ut pengar. Därtill lät han bygga ett innovationscentrum på Lindholmen i Göteborg. Farhågan att han omgående skulle skeppa alltihop till Kina kom på skam.

Annons

Parallellt med att Volvo började gå allt bättre blev Xi Jinping Kinas president och landets absolut mäktigaste person 2013.

Då Li Shufu året därpå besökte Volvofabriken i Gent i Belgien gjorde han det tillsammans med president Xi Jinping och det belgiska kungaparet.

Det florerade rykten om att Li Shufus fru var Xi Jinpings svägerska eftersom namnen var så lika. För att dementera skvallret gick Geely 2018 ut med Li Shufus frus rätta namn: Li Wang. Dessutom berättade bolaget att hon kontrollerade en liten del av företaget.

Samma år valdes Li Shufu in i folkkongressen, enligt Geelys hemsida. Dessutom har han valts in i det rådgivande organet the Chinese People’s Political Consultative Conference tre gånger. Han har även fått en mängd titlar, som Reformpionjär.

Huruvida Li Shufu är medlem i kommunistpartiet eller inte är oklart eftersom han har gett olika svar på frågan. Men han har flera gånger tackat partiet offentligt för Geelys framgångar.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman och TT, Illustration: Henrik Malmsten
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman och TT, Illustration: Henrik Malmsten Foto: Magnus Hjalmarson Neideman och TT
Annons

I Göteborg är den svenska framgångssagan ett faktum. År 2019 sålde Volvo fler än 700 000 bilar och gjorde en rörelsevinst på 14,3 miljarder kronor.

Bakom succén har hela tiden Li Shufu funnits. Boken Volvos revansch berättar att han har haft synpunkter på allt möjligt, även på detaljer i själva bilarna, som att det saknades en krok att hänga kavajen på och att en skruv synts i dimmern.

Li Shufu uttrycker sig dock försynt. Det har inte varit hårda ord eller pekande med hela handen.

Men hans klassresa gör att han framstår som en stjärna. I Volvos revansch jämförs han med Ingvar Kamprad. Själv har han, enligt boken, sagt att han är ”Asiens Henry Ford”. Även Henry Ford kom från enkla förhållanden och skapade en bilindustri från nästan ingenting.

– Han är en superentreprenör. Han kommer med nya idéer hela tiden och det händer saker hela tiden, säger en person som har jobbat på Volvo Car.

Li Shufu själv har försökt tona ner stjärnstatusen i de få intervjuer han har gett.

– Att göra bilar är inte så mystiskt som folk tror. En bil är bara fyra hjul, en ratt och en motor. Tekniknivån som används vid tillverkning av bilar är mycket hög. För mig verkade det som om jag bara behövde köpa tekniken och delarna och betala för ingenjörer, sa Li Shufu till China Daily.

Annons

Lite svårare än så var det. Det finns flera böcker skrivna om honom på kinesiska, enligt DI Weekend.

Nu vill Li Shufu ta nästa steg genom en fusion mellan Volvo och Geely. Kritiker befarar att det tidigare mantrat om att Geely är Geely och Volvo är Volvo sopas bort. Och att den fusionerade koncernen kommer att styras av staten Kina, som därmed får direkt inflytande i Göteborg.

Men Frédéric Cho behåller lugnet.

– Jag är inte mer orolig för Volvo nu än jag var förra veckan, säger han.

Frédéric Cho är också en av få svenskar som har pratat direkt med Li Shufu utan tolk. Li Shufu kan nämligen inte engelska.

– Han är väldigt sympatisk och påläst. Det känns som om han verkligen har koll på fordonsmarknaden och har en klar tanke om vad han vill göra med företaget, säger Frédéric Cho.

Kinas delegation på besök i Sverige 2016.
Kinas delegation på besök i Sverige 2016. Foto: Lars Pehrson
Annons

Numera är Li Shufu också en betydelsefull samhällsmedborgare i Kina och har en välgörenhetsstiftelse. Nyligen packade Geely i Göteborg 50 000, av totalt 250 000, munskydd som ska skickas till Kina för att användas mot spridningen av Coronaviruset.

Men Li Shufu gillar inte att prata om sitt privatliv och sin familj med fru och barn. Han lär även ha barn från tidigare äktenskap.

Sonen Li Xingxing står ibland som ägare av 10 procent av Zhejiang Geely Holding och att sonen äger en tiondel får även Jan Scherman på DI Weekend veta 2013.

Sonen, vars förnamn Xingxing betyder ”stjärnor”, är född 1985.

Kinesiska medier har rapporterat att Li Shufu från och med 2003, då Li Xingxing fyllde 18 år, gradvis köpte tillbaka aktier från sin bror Li Xubing för att överföra till sonen. Det är det som verkar ha blivit posten på 10 procent, men det har inte gått att verifiera.

Gruppen är snårig med korsägande och flera företag är registrerade på skatteparadiset Brittiska Jungfruöarna.

Ofta står att bolagen ägs av Li Shufu och hans ”associate”. Vem denna är har han aldrig avslöjat, men det har spekulerats i att det är sonen.

– Li Xingxing är aktiv i företaget och gör dessutom egna techinvesteringar, till exempel i bilbatterier, säger Frédéric Cho.

Li Shufus äldre bror Li Xubing har fortfarande ett betydande ägande i gruppen, 35,85 procent av bolaget Geely Group Ltd, medan Li Shufu äger 60 procent. Resterande 4,15 procent ägs av Geelys vd An Conghui.

An Conghui är Li Shufus högra hand och en trotjänare i Geely. Det är An Conghui som påstås genomföra visionären Li Shufus idéer.

Till skillnad från sonen verkar en av döttrarna, Yi, inte vara kopplad till imperiet. Hon arbetar med investeringar i ett företag i Shanghai, enligt Volvos revansch.

När hon gifte sig 2011 gav Li Shufu henne en vit Aston Martin Vantage, en brittisk lyxbil värd 4 miljoner kronor, i bröllopspresent, enligt DI Weekend.

Den hand som håller i trådarna i detta snårigt uppbyggda imperium tillhör Li Shufu. Så här sammanfattar Hans-Olov Olsson läget:

– Li Shufu har visionen att bygga en unik bilkoncern i världen.

Li Shufu och Håkan Samuelsson vid ett fototillfälle i Shanghai 2016, i en Volvo S90.

Foto: AP

Li Shufu, statsminister Stefan Löfven och Mikael Damberg 2016.

Foto: Lars Pehrson

Utanför Volvos fabrik i Chengdu, Kina.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Li Shufu och Håkan Samuelsson på Volvos fabrik i Chengdu, Kina.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Statsminister Stefan Löfven med Li Shufu 2017.

Foto: Maja Suslin/TT

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman och TT, Illustration: Henrik Malmsten

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman och TT

Kinas delegation på besök i Sverige 2016.

Foto: Lars Pehrson