Annons

Volvochef självkritisk: Ej fräscht att åka till verkstan

Googles operativsystem Android automotive tar över infotainmentsystemen i Volvos nya bilar. Det börjar med nya elbilen XC40 Recharge.
Googles operativsystem Android automotive tar över infotainmentsystemen i Volvos nya bilar. Det börjar med nya elbilen XC40 Recharge. Foto: Tomas Oneborg

När Google kliver in i Volvos nya elbil är det uppenbart vad som håller på att hända. Mjukvaran, dataprogrammen, tar över i bilvärlden. Volvo Cars mjukvaruchef Ödgärd Andersson räknar med stora förändringar de närmaste åren.

Under strecket
Publicerad

Ödgärd Andersson, mjukvaruchef på Volvo Cars.

Foto: Tomas AugustssonBild 1 av 4

Laddlucka i stället för tanklucka på XC40 Recharge.

Foto: Tomas OneborgBild 2 av 4

Det ser lite annorlunda ut i en bil utan förbränningsmotor. Volvo börjar leverera sin första rena elbil XC40 Recharge till sommaren 2020.

Foto: Tomas OneborgBild 3 av 4

Med hjälp av det nya infotainmentsystemet ska bilanvändarna få tillgång till appar i Googles butik. Systemet ska även användas av Volvos systerföretag Polestar, först i bilen Polestar 2.

Foto: Tomas OneborgBild 4 av 4

Ödgärd Andersson, mjukvaruchef på Volvo Cars.

Foto: Tomas AugustssonBild 1 av 1

Ödgärd Andersson vill visa upp det direkt. Det där nya systemet som ska sitta i Volvos bilar framöver och hjälpa föraren att sköta en massa funktioner.

– Säg till den något. Vart du vill åka till exempel, säger Ödgärd Andersson.

Det känns lite märkligt. Vi står ju bara i Volvo Cars demonstrationsanläggning i Torslanda och någon riktig bil finns inte i närheten. Bara en skärm som visar hur det kan se ut framför föraren i kommande nya Volvobilar.

Men visst, ett röstkommando bara.

– Hey Google. Kör mig till hotellet.

Och så vaknar systemet, aktiverar navigationen och visar snabbaste vägen.

Inte speciellt märkligt egentligen. Alla som har en mobil med Googles operativsystem Android skulle känna igen sig direkt.

– Innehållet i bilarna blir allt mer digitaliserat. Då måste kunderna uppleva att bilen är minst lika bra som deras mobil eller dator, säger Ödgärd Andersson.

Ödgärd Andersson, mjukvaruchef på Volvo Cars.
Ödgärd Andersson, mjukvaruchef på Volvo Cars. Foto: Tomas Augustsson
Annons
Annons

Laddlucka i stället för tanklucka på XC40 Recharge.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

Logiken är enkel och det ser likadant ut för Toyota, BMW, Volkswagen och alla de andra stora biltillverkarna. Och inte minst då hos uppstickaren Tesla som har förändrat branschen i grunden.

Bilarna har digitaliserats och datoriserats, allt mer. Det gäller allt från grundläggande funktioner till tjänster som navigation, Spotify och digitala assistenter som bilisterna märker av mer konkret.

Men bilägarna har samtidigt vant sig vid hur alla nya tjänster fungerar i mobilen. Och mobilen har blivit den nya normen för hur det ska se ut och fungera.

– Vi har märkt att kundernas förväntningar ändrat sig, påpekar Ödgärd Andersson.

Navigationen är ett typexempel. Den finns inbyggd i bilen men på Volvo Cars såg man att en del kunder ändå använde mobilen för att hitta fram. Helt enkelt för att den fungerar bättre.

– Om vi inte lyckas bygga funktioner som är bra nog använder inte kunderna funktionerna. Vår röststyrning lever till exempel inte upp till vissa saker som vi förväntar oss, säger Ödgärd Andersson.

Nu är röststyrningen från Google knappast perfekt heller. Men den utvecklas snabbt och där ligger ett av problemen för den traditionella bilindustrin som arbetar med mycket längre processer och då lätt kommer efter.

Där ligger också förklaringen till att Volvo Cars har börjat samarbeta med Google. Det är helt enkelt inte möjligt för Volvo att vara bättre än it-jättarna på navigation eller något annat som tillhör deras hemmaplan.

Laddlucka i stället för tanklucka på XC40 Recharge.
Laddlucka i stället för tanklucka på XC40 Recharge. Foto: Tomas Oneborg
Annons
Annons

Det ser lite annorlunda ut i en bil utan förbränningsmotor. Volvo börjar leverera sin första rena elbil XC40 Recharge till sommaren 2020.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

För att hänga med måste bilföretagen i stället hitta nya samarbeten. Med Google, med Nvidia, med Uber eller någon annan.

– Det är väldigt spännande i bilbranschen just nu. För det är helt omöjligt att förutse hur det här kommer att spela ut, säger Ödgärd Andersson.

Internt är det också en stor omställning. Biltillverkning är en kapitalkrävande industriell process där förändringar tar lång tid. Nu ska den blandas med en mjukvarubransch där en ändring görs på några veckor.

– Det har varit en utmaning att hitta samspelet mellan den traditionella bilindustrin och mjukvaruvärlden där allt går mycket snabbare. Nu ställer vi om produktutvecklingen och bryter ned den till mindre paket som går att få ut till kunden. Det går inte att jobba med 5–7 års cykler, säger Ödgärd Andersson.

Den här omställningen är Volvo förstås inte ensam om. Även konkurrenterna lägger om och många av dem är betydligt större och har mer resurser.

Men Ödgärd Andersson ser Volvos storlek som en fördel i omställningen mot en mer digital bilvärld.

– Vi är inte världens största biltillverkare. Men när det gäller att göra saker fort kan det vara en fördel att inte vara störst. Vi kan snabbt samlas och enas om att göra något.

Det ser lite annorlunda ut i en bil utan förbränningsmotor. Volvo börjar leverera sin första rena elbil XC40 Recharge till sommaren 2020.
Det ser lite annorlunda ut i en bil utan förbränningsmotor. Volvo börjar leverera sin första rena elbil XC40 Recharge till sommaren 2020. Foto: Tomas Oneborg

För bilägarna kommer det att bli rätt stora skillnader framöver, i alla fall som Ödgärd Andersson ser det. För hittills har en bil varit som bäst när den rullat ut från fabriken. Sedan har den slitits och försämrats för varje mil som gått.

Annons
Annons

Med hjälp av det nya infotainmentsystemet ska bilanvändarna få tillgång till appar i Googles butik. Systemet ska även användas av Volvos systerföretag Polestar, först i bilen Polestar 2.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

Men när funktionerna i en bil ständigt kan förändras, och förhoppningsvis förbättras, med ny mjukvara ändras hela konceptet. Det blir som att börja med en bil i grundmodell som sedan löpande byggs på med nya funktioner och blir allt bättre.

– Det finns ingen anledning till att en bil ska vara som bäst när jag köper den, säger Ödgärd Andersson.

En annan sak som hon räknar med ska få stor betydelse är att mjukvaran ska uppdateras löpande via mobil- eller wifi-näten. Egentligen inte så märkligt, det är ju så mobilerna uppdateras och det är så Tesla gör.

– Med den mjukvara vi nu har i våra bilar måste kunderna åka till verkstaden och uppgradera. Det känns verkligen inte fräscht. Jag åker ju inte till telefonaffären för att ladda ned mjukvara till mobilen.

Det låter ju som en klar förbättring på många sätt. Men den väcker också frågor om it-säkerheten.

För om biltillverkarna kan uppgradera bilens mjukvara över mobilnäten, då borde det vara en uppenbar risk för att även andra kan försöka ta sig in i systemet. I värsta fall för att slå ut någon av bilens funktioner.

– It-säkerheten är jätteviktig och det finns flera lager skydd som ska göra det omöjligt för någon att ta över bilen. Jag är trygg för att vi klarar det, säger Ödgärd Andersson.

Med hjälp av det nya infotainmentsystemet ska bilanvändarna få tillgång till appar i Googles butik. Systemet ska även användas av Volvos systerföretag Polestar, först i bilen Polestar 2.
Med hjälp av det nya infotainmentsystemet ska bilanvändarna få tillgång till appar i Googles butik. Systemet ska även användas av Volvos systerföretag Polestar, först i bilen Polestar 2. Foto: Tomas Oneborg
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons