Annons

Volvos vd om miljömålen: ”Blir en tuff resa”

Martin Lundstedt, vd för AB Volvo, fick se aktien stiga efter en stark rapport.
Martin Lundstedt, vd för AB Volvo, fick se aktien stiga efter en stark rapport. Foto: Tomas Oneborg

”Logistikens gyllene era”. Det är Volvochefen Martin Lundstedts beskrivning av nuläget, där efterfrågan på mer miljövänliga transporter ökar – och där EU:s politiker har satt hård press.

Under strecket
Publicerad

Martin Lundstedt, vd för lastbilstillverkaren Volvo, kunde på torsdagen presentera en stark rapport för det senaste kvartalet. Nettovinsten drog iväg mot nya rekordsiffran 38,3 miljarder kronor för helåret 2019.

Beställningarna av nya lastbilar minskade dessutom i lägre takt än vad analytikerna som följer bolaget räknat med. Styrelsen föreslår nu en ny stor extrautdelning till aktieägarna. Totalt ska 13 kronor per aktie delas ut.

– Vi delar ut till aktieägarna, men vi behåller också pengar för att kunna vara med i den stora omställning som kommer nu, säger Martin Lundstedt.

Till viss del handlar omställningen om att framtidens fordon ska bli än mer uppkopplade och automatiserade. Men framför allt är det elektrifieringen som står i fokus.

Volvo la under förra året 18,5 miljarder kronor på forskning och utveckling – och i år beräknas det öka till omkring 20 miljarder kronor.

– Där är det elektrifieringen som ökar mest och det är den som ligger närmast med en kommersialisering av nya produkter, säger Martin Lundstedt.

Går elektrifieringen snabbare än ni trodde för ett år sedan?

Annons
Annons

– Ja, det gör den. Det är mycket rörelse i norra Europa och vi ser det också i USA.

Hittills är det elektrifieringen av personbilarna som fått mest uppmärksamhet. Men enligt Martin Lundstedt kommer omställningen till mer eldrivna fordon att gå snabbare för tunga fordon som lastbilar, bussar och en del anläggningsmaskiner.

– Det beror på att vi inte säljer till privatpersoner utan till företag. Och de vill satsa på elektrifiering för att nå sina miljömål, säger Martin Lundstedt.

Eller för att vara mer precis. Volvo säljer sina lastbilar till åkerier – som i sin tur säljer transporttjänster till mängder av olika företag.

Det kan vara detaljhandelsföretag, bryggerier och andra som vill ha mer miljövänliga transporter, inte minst för att konsumenterna kräver det.

– Kundernas kunder trycker både oss och transportörerna framför sig när de är beredda att göra den höga investering som det blir till en början.

I praktiken handlar det än så länge om mycket små steg som tagits mot elektrifiering av de tunga fordonen. Än så länge dominerar trots allt vanliga dieselmotorer helt.

Det är också oklart hur elektrifieringen av lastbilar och bussar ska gå till. Här finns flera tänkbara lösningar som batteridrift, bränsleceller, elvägar och olika hybridalternativ.

Det är många områden att täcka. Innebär det att ni måste satsa mer på forskning och utveckling inom elektrifiering?

– Ja det tror jag.

Massa dyr utveckling med andra ord?

– Absolut. Vinnare i den här omställningen blir den som kan få fram ett hållbart transportsystem som gör kunderna mer lönsamma, säger Martin Lundstedt och beskriver det som att man nu är inne i ”logistikens gyllene era”. Transporterna blir allt viktigare för hela samhället samtidigt som de måste göras om för att bli miljövänliga.

Nu sker inte satsningarna helt frivilligt. EU:s skärpta utsläppskrav sätter hård press på lastbilstillverkarna.

De nya hårda restriktionerna träder i kraft 2025 och 2030. Det kan låta långt bort, men inte om man tänker på hur lång tid det tar att få fram nya lastbilsmodeller.

Klarar ni kraven till 2025 och 2030?

– Det blir en tuff resa. Det blir också en resa där agnarna skiljs från vetet och där ska vi vara på rätt sida.

Är målen möjliga att nå?

– Det är nödvändigt för klimatet och då är jag övertygad om att vi klarar det. Energiförbrukningen är även en av de största kostnaderna för våra kunder, så det finns en marknadsmässig kraft i omställningen också, säger Martin Lundstedt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons