Annons

Volvochefen: ”Vätgas är en utmärkt lösning”

Lars Stenqvist, teknikchef för lastbilstillverkaren Volvo, med en av företagets nya självkörande lastbilar.
Lars Stenqvist, teknikchef för lastbilstillverkaren Volvo, med en av företagets nya självkörande lastbilar. Foto: Joakim Ståhl

Dieselmotorn må vara uträknad på sikt, men inte förbränningsmotorn – allt handlar om vilket bränsle lastbilarna rullar på. AB Volvos teknikchef går på tvärs mot Scania som gör sista generationen förbränningsmotor.

Under strecket
Publicerad

”Klimatutmaningen är det vi prioriterar allra mest”, säger Lars Stenqvist.

Foto: Joakim StåhlBild 1 av 4

”Allt handlar om vad det är du förbränner.”

Foto: Joakim StåhlBild 2 av 4

Volvos nya forskningsanläggning Camp X.

Foto: Joakim StåhlBild 3 av 4

AB Volvo har en bredare produktportfölj medan Scania är hårt koncentrerat till tunga lastbilar.

Foto: Tommy Holl/TTBild 4 av 4

Lars Stenqvist är rejält uppåt efter att vi vandrat runt i lastbilstillverkaren Volvos nya forskningsanläggning Camp X. Från början var det här Volvos första lastbilsfabrik, där delarna rullade in på ena sidan och de färdiga lastbilarna ut på den andra.

Nu har Camp X i Göteborg i stället blivit ett forskningscentrum för hur man ska elektrifiera Volvos lastbilar – och på sikt också göra dem självkörande.

Det har kort sagt ingenting att göra med dieselmotorerna i de fordon som Volvo säljer i dag. Ändå är det just de traditionella förbränningsmotorerna som gör Lars Stenqvist så entusiastisk.

Det är oändligt mycket svårare att få till effektiv batteridrift i en stor och tung lastbil.

Fast då handlar det inte om att de går på diesel. Utan om att de är motorer som kan gå på en rad andra bränslen.

– I förbränningsmotorn kan man förbränna i princip vad som helst. Jag kan till exempel använda vätgas i förbränningsmotorn. Det är en alldeles utmärkt lösning, säger Lars Stenqvist och berättar om hur han nyligen var på ett möte i Bryssel och gjorde åhörarna förvånade med den uppgiften.

Annons
Annons

”Klimatutmaningen är det vi prioriterar allra mest”, säger Lars Stenqvist.

Foto: Joakim StåhlBild 1 av 2

”Allt handlar om vad det är du förbränner.”

Foto: Joakim StåhlBild 2 av 2
”Klimatutmaningen är det vi prioriterar allra mest”, säger Lars Stenqvist.
”Klimatutmaningen är det vi prioriterar allra mest”, säger Lars Stenqvist. Foto: Joakim Ståhl

Ska man döma av hur det låter i den allmänna debatten verkar det ibland inte finnas mycket hopp för förbränningsmotorn. Volkswagen har till exempel pratat om att de 2026 kommer med den sista generationen förbränningsmotorer för sina personbilar.

Lastbilstillverkaren Scania/Traton, som till största delen ägs av just Volkswagen, har gjort klart att de kommer med en ny förbränningsmotor i slutet av 2020 eller början av 2021.

”Sedan blir det knappast någon mer förbränningsmotor från oss, sa Christian Levin teknikchef för Traton” nyligen till SvD Näringsliv.

En viktig förklaring till det är EU:s utsläppsregler. De skärps nu betydligt för personbilar. 2025 respektive 2030 blir det även rejäla skärpningar för lastbilarna. Det sätter kraftig press på lastbilstillverkarna.

Men om det är svårt att få till en effektiv batteridrift i en lätt personbil är det oändligt mycket svårare i en stor och tung lastbil.

”Allt handlar om vad det är du förbränner.”
”Allt handlar om vad det är du förbränner.” Foto: Joakim Ståhl

Fast Lars Stenqvist på Volvo är i vilket fall övertygad om att lastbilsindustrin måste ställa om med ny teknik. Som han ser det finns det faktiskt inget val eftersom transporterna ökar snabbt.

Annons
Annons

Volvos nya forskningsanläggning Camp X.

Foto: Joakim StåhlBild 1 av 1

– Planeten klarar det inte om vi håller på som i dag, därför är klimatutmaningen det vi prioriterar allra mest. Det är där vi lägger de mesta pengarna, säger Lars Stenqvist som sitter på en årlig forsknings- och utvecklingsbudget på omkring 20 miljarder kronor.

Bränsleceller är en verklig joker i leken.

Pengarna går framför allt till att utveckla förbränningsmotorn och efterbehandlingen av avgaserna för att utsläppen ska minska.

– Förbränningsmotorn har en ljus framtid och jag ser ingen bortre horisont för den. Det är alldeles för många domedagsprofeter som säger att den redan är död.

Lars Stenqvist, som har ett förflutet på Scania, är också noga med att betona att det handlar om förbränningsmotorn och inte om en dieselmotor.

– Allt handlar om vad det är du förbränner. Vi kommer i allt högre grad att förbränna olika typer av biodiesel och gas, säger Lars Stenqvist.

Volvos nya forskningsanläggning Camp X.
Volvos nya forskningsanläggning Camp X. Foto: Joakim Ståhl

Nu finns det förstås olika syn på den här saken. Stef Cornelis följer lastbilsbranschen för den gröna tankesmedjan Transport and Environments räkning.

Han hävdar att batterierna utvecklas snabbt och att kostnaderna sjunker minst lika kvickt. Det gör att batteridrivna lastbilar kommer börja köra inne i städerna – för att sedan köra allt längre sträckor.

– Lastbilstillverkarna tjänar mycket pengar på förbränningsmotorer och tycker det är bekvämt att fortsätta med det. Men transportföretagen vill ha eldrivna lastbilar och de tillverkare som inte ställer om nu tar en stor risk, säger Stef Cornelis.

Annons
Annons

AB Volvo har en bredare produktportfölj medan Scania är hårt koncentrerat till tunga lastbilar.

Foto: Tommy Holl/TTBild 1 av 1

Anders Christiansen Erlandsson, professor i förbränningsmotorteknik vid KTH i Stockholm, tror däremot att det finns mycket mer att göra bara med dieselmotorn. Den kan bli 20 procent mer effektiv och därmed minska utsläppen.

Forskarna på KTH tittar på hur man bäst blandar vanlig fossil diesel med biodiesel – och hur vätgas, ammoniak och metanol kan användas i förbränningsmotorer.

AB Volvo har en bredare produktportfölj medan Scania är hårt koncentrerat till tunga lastbilar.
AB Volvo har en bredare produktportfölj medan Scania är hårt koncentrerat till tunga lastbilar. Foto: Tommy Holl/TT

– Vätgas är ett fantastiskt bränsle för förbränningsmotorer, säger Anders Christiansen Erlandsson.

Men det stora steget kommer när vätgasen kan användas för bränsleceller som ger el till bilen.

– Bränsleceller är en verklig joker i leken. När de kommer är förbränningsmotorn rökt, säger Anders Christiansen Erlandsson.

Att de två svenska lastbilstillverkarna Volvo och Scania har så olika uppfattning om förbränningsmotorns framtid finns det möjligen en förklaring till. I vilket fall enligt Mikael Wickelgren, fordonsforskare på Handelshögskolan i Skövde.

I praktiken är det mycket besvärligare att rena de tunga transporterna.

Han konstaterar att företagen ändå är lite olika. Scania är hårt koncentrerat till tunga lastbilar medan AB Volvo har en bredare produktportfölj med anläggningsmaskiner och båtmotorer vid sidan av lastbilarna.

– Det blir oändligt svårt att driva stora grävskopor och väghyvlar med en elmotor. Därför behöver Volvo förbränningsmotorn även i framtiden, säger Mikael Wickelgren.

Han påpekar även att elektrifieringen av de vanliga lastbilarna kanske inte går så snabbt som många tror. För det krävs också en omfattande och dyr utbyggnad av ny infrastruktur om det ska fungera. Antingen i form av elvägar, mängder av laddpunkter eller system för vätgasdrift.

– Det är lätt för lagstiftarna att ställa krav, men i praktiken är det mycket besvärligare att rena de tunga transporterna än att göra det med personbilarna, säger Mikael Wickelgren.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons