X
Annons
X

Volvon som kan bli svenskens nya folkbil

Nöjer du dig med bara tre cylindrar under huven? I så fall kan Volvos nya XC40 vara något för dig. Den har redan hunnit klättra högt på försäljningslistorna och när den nu kommit i en enklare version kan den rentav bli svenskens nya folkbil.

För första gången någonsin finns det nu en Volvo med bara tre cylindrar ute på marknaden.
För första gången någonsin finns det nu en Volvo med bara tre cylindrar ute på marknaden. Foto: Rolf Gildenlöw

Några svenskar kanske redan har hunnit stifta bekantskap med den här trecylindriga motorn – utan att veta om det.

För första gången i Volvos drygt 90-åriga historia rullar en bil med endast tre cylindrar ut till återförsäljarna i Europa. Fyra, fem, sex och åtta cylindrar har Volvo hunnit med under årens lopp, men aldrig färre än så.
Visserligen ”råkade” jag och några av mina kolleger zooma in ett grenrör med sju (!) pipor under ett besök vid Volvos utvecklingsavdelning i slutet av 1980-talet, men någon sådan motor lär aldrig ha varit aktuell ute på Hisingen.

Det var nog snarare någon klurig tekniker som tog tillfället i akt att skoja med oss snokande murvlar. Däremot lanserades bara ett par år senare Volvos första femcylindriga maskin. Det är en udda kraftkälla i lill-suven XC40. När modellen presenterades sent i höstas fanns bara bensinmotorn T5 och dieselmotorn D4 att välja mellan, men här är minstingmotorn T3.
Den formella beteckningen är B3154T och cylindervolymen anges till 1 477 kubikcentimeter. Effekten är enligt specifikationen 156 hästkrafter.

Annons
X
Foto: Rolf Gildenlöw

Manuell växellåda och enbart drivning på framhjulen skvallrar om att Volvo vill kunna erbjuda en ”budgetversion” som förhoppningsvis ska locka en ny publik. Eller kanske snarare försöka locka tillbaka de man tappade när priserna på efterföljaren till favoriten V70 skenade i väg.
Fast 296 000 kronor är förstås inte billigt det heller, men steget upp till en T4 med 190 hästar är en bit över 55 000 kronor – ett rejält kliv även om då automatlåda och fyrhjulsdrift är standard.

Några svenskar kanske redan har hunnit stifta bekantskap med den här trecylindriga motorn – utan att veta om det – om de tog taxi till hotellet eller teatern i britternas huvudstad i somras. I alla nya bilar från London Taxi sitter nämligen just den här Volvo-motorn. Plus en elmotor. I Kina finns den också, i den än så länge lite udda bilmodellen Lynk & Co, som är byggd på samma CMA-plattform som Volvo XC40. Gemensamt för Lynk & Co, Volvo och London Taxi är att de ägs av kinesiska Geely.

Foto: Rolf Gildenlöw

Själv störs jag mer av att bensinförbrukningen är lite väl hög trots att maskineriet blivit av med en cylinder.

Kännetecknande för både Volvos och konkurrenternas trecylindriga motorer är förstås ljudet. De morrar ofrånkomligen lite mer än maskiner med jämnt antal cylindrar. Personligen tycker jag surret är charmigt. Motorrummet är dessutom så välisolerat att den som händelsevis inte gillar ljudet knappt hör det från förarplats – utom vid fullt gaspådrag.
Själv störs jag mer av att bensinförbrukningen är lite väl hög trots att maskineriet blivit av med en cylinder. Förklaringen är förmodligen att XC40 är tung i förhållande till det kompakta formatet. Den är faktiskt bara 50–60 kilo lättare än storebror V90 T4.

Det här beror förstås på att de komponenter som väger tyngst i en modern bil – chassi, motor och transmission – i princip är de samma i både stora och små modeller.

Foto: Rolf Gildenlöw

Att växla manuellt börjar kännas lite ovanligt, men den egenutvecklade lådan med sex steg är behagligt lättjobbad. Jag hade dock föredragit den japanska Geartronic-automaten med åtta växlar som T4-versionen har. Det kommer förvisso att erbjudas en automat även till T3, då i form av en dubbelkopplingsväxellåda med sju steg, från kinesiska CEVT (med huvudkontor i Göteborg).

På förarplats känns det mesta bekant, men efter några veckor med konkurrenternas olika pekskärmar får jag tänka till ytterligare ett varv när det är dags att sätta fingret rätt på Volvos skärm. Hur var det nu igen?
Tur i alla fall att ingen tillverkare ännu infört katapultstol i menyn.

Ekonomi

Betyg: 4 av 6

Pris från: 296 000 kronor. Skatt: 4 478 kr i tre år, därefter 1 086 kr. Garantier: 2 års nybil, 3 års vagnskada, 12 års rostskydd.

Säkerhet

Betyg: 5 av 6

3-punktsbälte alla platser: Ja. Krockkuddar: 6. Autobroms: Standard. Antisladd: Ja.

Miljö

Betyg: 2 av 6

Bränsleförbrukning: 0,73 l/mil (WLTP). 2-utsläpp: 165 g/km (WLTP). NOx-utsläpp: 126 mg/km (RDE).

Komfort

Betyg: 4 av 6

Ställbar ratt: Höjd/längd. Bagageutrymme: 460–1 336 liter. Luftkonditionering: ACC. Styrservo: Elektromekanisk.

Prestanda

Betyg: 3 av 6

Toppfart: 200 km/tim. Effekt: 156 hk vid 5 000 varv/min. Vridmoment: 265 Nm vid 1 600–3 850 varv/min. Acceleration: 0–100 km/tim på 9,4 sekunder.

Helhet

Betyg: 4 av 6

Plus: Om man inte trampar gasen i botten färdas man tyst och komfortabelt. Volvos stolar håller fortfarande världsklass. Mycket hög säkerhetsnivå. Minus: Drar lite för mycket bensin med tanke på storlek och prestanda. Relativt högt pris.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X

För första gången någonsin finns det nu en Volvo med bara tre cylindrar ute på marknaden.

Foto: Rolf Gildenlöw Bild 1 av 4
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 2 av 4
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 3 av 4
Foto: Rolf Gildenlöw Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X