X
Annons
X

Volvos besked överraskar: ”Felet ökar osäkerheten”

Volvos handlas ned på Stockholmsbörsen. Aktien föll kraftigt i början av dagen men repade sig sedan något. Vid 14-tiden var aktien ned knappt 4 procent efter beskedet om ett fel som gör att bolagets fordon skulle kunna släppa ut mer kväveoxider än tillåtet. Analytiker varnar för att det i värsta fall kan beröra upp emot 700 000 lastbilar.

AB Volvo har hittat ett fel med avgasreningen i företagets lastbilar. För ett år sedan kom bolaget med en ny mer miljövänlig motor för tunga lastbilar.
AB Volvo har hittat ett fel med avgasreningen i företagets lastbilar. För ett år sedan kom bolaget med en ny mer miljövänlig motor för tunga lastbilar. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Volvokoncernen överraskade rejält på tisdagmorgonen när bolaget gick ut och varnade för att de upptäckt ett allvarligt problem som kan beröra en stor del av de lastbilar och bussar som bolaget levererat. Problemet gäller en komponent i det system som efterbehandlar avgaserna.

Enligt Volvo används delen för att sortera innehållet i avgaserna. Nu har det visat sig att den åldras snabbare än väntat och då tappar sin förmåga. Det kan i sin tur leda till att Volvos motorer släpper ut mer kväveoxider än tillåtet.

Nu håller vi på att gå igenom vilka bussar och lastbilar som har den här komponenten.

Annons
X

Claes Eliasson, presschef på AB Volvo, uppger att företaget upptäckte problemet med hjälp av de övervakningssystem som finns i fordonen. Systemen mäter vad som händer med lastbilarna och rapporterar om något måste åtgärdas.

– Nu håller vi på att gå igenom vilka bussar och lastbilar som har den här komponenten. Vi vet att den försämrade effekten inträder efter en tid. Det styrs också av andra faktorer som hur bilen körs, säger Claes Eliason.

Det är framför allt lastbilar och bussar som sålts i Europa och USA som beräknas ha den dåliga komponenten i sina system för avgasefterbehandling.

Mats Liss, fordonsanalytiker på Kepler Cheuvreux, bedömer att det sannolikt handlar om fordon som levererats från 2014 och framåt när utsläppsreglerna skärpts. I så fall kan i värsta fall upp emot 700 000 lastbilar vara berörda.

AB Volvo uppger att det är för tidigt att ge ett konkret besked om vad det kommer att kosta att åtgärda felet. Men bolaget skriver också att "kostnaderna för att åtgärda problemet kan dock bli betydande".

– Det låter inte bra med att det kan bli betydande kostnader. För aktieägarna innebär det också att den osäkerhet som redan finns kring hur konjunkturen påverkar Volvo nu ökar, säger Mats Liss.

Det blir förstås jobbiga paralleller med personbilsindustrin.

Utsläpp från fordon har blivit en väldigt känslig fråga efter att Volkswagen fuskat med utsläppen från sina dieseldrivna personbilar. I Volvos fall handlar det däremot om ett mer klassiskt fel inom industrin där en komponent helt enkelt inte visat sig vara tillräckligt bra.

– Det blir förstås jobbiga paralleller med personbilsindustrin. Men det här handlar inte om någon dold hantering, säger Mats Liss.

Det är tvärtom AB Volvo själva som pekat på problemet och som nu vänt sig till myndigheterna för att få fram en lösning. Än så länge är det oklart om det kommer att räcka med enklare åtgärder eller om det blir större ingrepp som måste till. Det gör också att kostnaden för det hela är oklar.

– Det var alldeles nyligen vi upptäckte att något var fel. Vi räknar med att lämna mer information så snart det går att göra det med kvalitet, säger Claes Eliasson.

Ur miljöperspektiv verkar det däremot inte bli några större konsekvenser av felet. När den dåliga komponenten i avgassystemet i förtid förlorat sin förmåga ska lastbilsföraren få ett larm om att bilen måste på service och få felet åtgärdat.

Annons
X
Annons
X
Annons
X

AB Volvo har hittat ett fel med avgasreningen i företagets lastbilar. För ett år sedan kom bolaget med en ny mer miljövänlig motor för tunga lastbilar.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X