X
Annons
X
Krönika

Jonas Fröberg: Volvos chockerande miss – orkar kunderna vänta?

När alla vill köpa elbilar kan Volvo och Volkswagen inte leverera. De går i en häpnadsväckande otakt med kunderna samtidigt som Teslas nya elbil Model 3 seglar upp som USA:s bästsäljare. Det reser frågor om framtiden.

Läs mer om Elbilsracet
Volvos XC40 går inte att beställas som laddhybrid – vill du ha den som elbil får du vänta till 2020.
Volvos XC40 går inte att beställas som laddhybrid – vill du ha den som elbil får du vänta till 2020. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Vi tycks nu kunna dela in bilbolagen i de som förstår elektrifiering, och därmed sina kunder – och de som inte gör det.

Den 1 juli brassade bonus-malus-systemet igång: Fossila bilar får dyrare skatt (malus) medan laddbara elbilar får lägre skatt och rabatt vid inköp (bonus). Kvittot kom direkt: Dieselbilsandelen sjönk snabbt och laddbara bilar sålde som ljuvlig isglass i julisolen. Men nu har elbilståget stannat.

När alla tycks vilja ha laddbara bilar blir det plötsligt närmast omöjligt att beställa någon av storsäljarna. Volkswagens svar på frågan om leveranstid på Sveriges mest sålda laddhybrid – Passat GTE – är: ”sannolikt nästa år”. Golfs laddhybrid GTE går inte att beställa alls och den renodlade elbilen eGolf får du någon gång under första kvartalet nästa år.

Annons
X

Normal leveranstid är mellan två och tre månader.

Bilvärlden vänds just nu uppochner. Mitt framför våra ögon.

En förklaring är att alla bilmodeller med alla motorkombinationer som säljs i Europa ska gå igenom nya avgastestet WLTP, med stora köer som följd.

Vissa klarar det galant – Mitsubishi Outlanders uppfräschade laddhybrid finns till exempel för omedelbar leverans.

Men elbilen Nissan Leaf har väntetid på runt ett halvår och hos Volvo inleds leveranser av nybeställda laddhybrider ”med början från början nästa år”. Många kunder möts av svaret: runt sex månaders väntan.

Enligt källor till biltidningen Auto motor sport handlar leveranssvårigheterna om att Volvo missbedömt efterfrågan på batterier, och att logistiken i fabrikerna inte är anpassad för att bygga laddhybrider i större skala.

Stämmer det är det närmast chockerande. För bilvärlden vänds just nu uppochner. Mitt framför våra ögon.

Teslas nya mellanklass-elbil Model 3 sopar banan med fossilkonkurrenterna i USA. I juli blev Model 3, trots produktionsproblem, USA:s mest sålda bil sammantaget i både premiumsegmentets mellanklass (tänk Audi A4) och storbilsklass (tänk Audi A6).

Samtidigt, bakom kulisserna i bilbolagens luftkonditionerade styrelserum, står just nu kampen mellan dålig lönsamhet på elbilar och enormt ökad efterfrågan på dito.

Volvos nya lillsuv XC40, som sålts i snart ett år, går inte ens att beställa som laddhybrid. Orderböckerna öppnas ”senare i höst”. Samtidigt säljer koreanska Kia och Hyundai elbilar och laddhybrider med normala leveranstider. Och vi journalister får provköra deras nya långdistanselbilar Kia Niro EV och Hyundai Kona nu i höst. Volvos första renodlade elbil, en XC40, kommer år 2020.

Frågan är om kunderna orkar vänta.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X

Volvos XC40 går inte att beställas som laddhybrid – vill du ha den som elbil får du vänta till 2020.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X