X
Annons
X

Volvos framtidsbil blickar åt flygindustrin

Volvo Cars visar med framtidsbilen 360c upp var bolaget ska vara om 15 år. Förarlös och eldriven – med säng – ska den kunna säljas till flygbolag.

Vd Håkan Samuelsson vill inte kommentera bolagets börsnotering – men är skarp mot SD:s förslag att lämna EU som han menar skulle vara farligt för Sverige.

Läs mer om Elbilsracet
Efter reklamen visas:
Volvo 360c

GÖTEBORG Klockan är 13.24 på onsdagen. De vita gardinerna dras åt sidan på Volvo Cars designcenter i Göteborg. På en röd platta står Volvo Cars vision vad en bil är om 15 år. Vd Håkan Samuelsson börjar tala framför Volvos silvriga framtidsbil 360c – som mer liknar en futuristisk minibuss, med hjulplaceringen utdragen i hörnen – än något annat.

Det sker 13 timmar efter att Mercedes vd Dieter Zetsche visade sin första produktions-elbil i Stockholm. Det kan tyckas genant för Volvo som ska visa sin första elbil, en XC40, först i slutet av 2019.

Ligger ni efter med elbilar?

Annons
X

– Vi kommer inte att vara först på marknaden med elbilar, men vi kommer att ha ett koncept där vi har elarkitektur i alla bilar, och därefter kan vi agera snabbt, säger Håkan Samuelsson.

Här är fokuset i stället flyttat till framtiden – och var Sveriges andra största bolag är om 15 år. Bilindustrin ändras i grunden när självkörande bilar, ny mobilitet, elektrifiering och digitalisering ändrar spelreglerna.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Håkan Samuelsson visar upp en så kallad ”pod” – en rattlös, elektrifierad, självkörande bil. Han är inte först ut. Volkswagen visade exempelvis sin pod Sedric i mars 2017.

Bilen saknar helt designelement från tidigare Volvo-bilar, men har fyra möjliga interiörer: "vardagsrum, "mobilt kontor", "underhållningshörna" och så det som Volvo Cars trycker hårdast på: ”sovmiljö”.

Jo du läste rätt – sovmiljö.

För den stora frågan är affärsmodellen bakom bilen: Hur ska Volvo tjäna pengar på den? Du som privatperson är då inte första köpare. Volvos strategichef Mårten Levenstam säger att han vill sälja 360c-bilar åt flygindustrin. Med en kupé liknande en förstaklasskupé på Lufthansa, med säng och allt, ska 360c bli valet på korta inrikesflyg på 30–40 mil, menar han.

Han poängterar att Volvo då enbart blir leverantör till flygbolag och inte går in och tar av den allt större digitala affärskakan.

Strategin med flygbolagen tycks vara en testballong. En av många möjliga vägar att gå i framtiden.

Men Volvo skiljer sig från flera andra stora bilbolag, som exempelvis Daimler och Volkswagen, genom att man inte vill gå in i det som på engelska kallas ”ride hailing” med robot-taxi och bygga upp egna bilflottor.

Samtidigt pekas dessa stora flottor, som Uber, ut som en av vinnarna i framtiden. Det gjorde bland annat GM-veteranen Bob Lutz i en tillspetsad och uppmärksammad debattartikel i november förra året . Lutz menade att traditionella bilbolag - som Volvo eller BMW därmed till stor del spelat ut sin roll.

Ska ni börja med taxiliknande verksamhet?

– Det är en relevant fråga. Ny mobilitet kan handla om taxiliknande verksamhet i städer. Där ska Volvo inte gå in. Det kan vara vår prenumerationsservice där man har tillgång till bil i flera år.

Sedan pratar han om en tredje variant, behov av bil kanske två eller några dagar i taget. Där ska Volvo erbjuda ”My car sometimes” - (”min bil ibland”, red:s anm)

– Det är vårt nya koncept som heter ”M”, säger han.

En stor fråga för Håkan Samuelsson och Volvo Cars är börsnotering, där arbetet sägs intensifieras. Trots många frågor säger han bara:

– Börsnotering är en möjlighet och en ägarfråga. Jag vill inte kommentera det.

Så att ni visar upp en framtidsbil är inte bara ett sätt att ”dressa bruden” inför en börsnotering?

– Nej absolut inte.

Volvo Cars är Sveriges näst största bolag med 38 000 anställda totalt och global närvaro. En fråga som debatterats inför valet är att Sverigedemokraterna vill att Sverige ska gå ur EU.

Vad skulle det innebära för Volvo Cars och jobben?

– Sverige är en integrerad del av Europa och vi är ett mycket litet land. I den globala konkurrensen med Kina och USA behöver vi verkligen mer integrering av Europa. 28 länder individuellt får problem. Sverige bör stanna i EU. Det är svårt att spekulera i exakt effekt, men vi ska inte ens ta risken att diskutera ett utträde.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X