Annons

Uppgifter: Volvos framtidsbil försenas

Det var sagt att Volvos framtidslöfte skulle börja tillverkas under hösten, men den är ännu inte i produktion. Bolaget självt vill inte uppge något startdatum. Hos flera auktoriserade bilförsäljare som SvD varit i kontakt med råder dock samsyn – XC40 laddhybrid försenas till 2019.

Publicerad
Efter reklamen visas:
Test Volvo XC40

Laddhybrider är högvilt på bilmarknaden. Den 1 juli infördes det nya bonus/malussystemet där elbilar premieras starkt medan diesel- och bensinbilar straffas i form av dyrare årsskatt.

Nu i höst skulle Volvo Cars lill-suv XC40 börja tillverkas som laddhybrid i Volvos belgiska fabrik i Gent. Det bekräftade Volvo Cars till Teknikens Värld i januari i år. Med november runt hörnet är det dock tydligt att man ligger efter sin ursprungliga plan. När SvD pratar med pressavdelningen hos Volvo Cars i Sverige vill de inte avslöja något startdatum, eller varför produktionen tycks kraftigt fördröjd.

SvD har därför varit i kontakt med flera bilförsäljare hos auktoriserade Volvohandlare. De är eniga om en sak – bilen är kraftigt försenad. I samtliga fall har SvD varit tydligt med att varifrån vi ringer och varför.

På Volvoåterförsäljaren Forslunds bil i Skellefteå finns bilsäljaren Dennis Hjelte.

– Tidigare var produktionsstart för XC40 laddhybrid vecka 45 i år. Nu är det försenat och vi hoppas på vecka 20 nästa år vilket innebär årsmodell 2020.

Varför försenas den?

– Det har med batteritillgången att göra, säger han.

Volvo XC40 laddhybrid – eller T5 Twin Engine som det heter – visades på bilsalongen i Peking i april. Den är bestyckad med en nyutvecklad trecylindrig bensinmotor som är parad med en elmotor. Men kunder får inte en förrän nästa år.

Foto: Volvo Cars Bild 1 av 2

En laddhybrid innebär att bilen laddas i väggen och går upp mot 5 mil på el innan förbränningsmotor vid. Pressbilden är från Pekings bilsalong tidigare i år. Sedan blev det tyst.

Foto: Volvo Cars Bild 2 av 2

Volvo XC40 laddhybrid – eller T5 Twin Engine som det heter – visades på bilsalongen i Peking i april. Den är bestyckad med en nyutvecklad trecylindrig bensinmotor som är parad med en elmotor. Men kunder får inte en förrän nästa år.

Foto: Volvo Cars Bild 1 av 1

Del 1 av 3

Volvo XC40 laddhybrid – eller T5 Twin Engine som det heter – visades på bilsalongen i Peking i april. Den är bestyckad med en nyutvecklad trecylindrig bensinmotor som är parad med en elmotor. Men kunder får inte en förrän nästa år.
Volvo XC40 laddhybrid – eller T5 Twin Engine som det heter – visades på bilsalongen i Peking i april. Den är bestyckad med en nyutvecklad trecylindrig bensinmotor som är parad med en elmotor. Men kunder får inte en förrän nästa år. Foto: Volvo Cars

På Volvoåterförsäljaren Bilkompaniet i Mora är Mattias Törnell försäljningschef. Han säger också att XC40 kommer efter årsskiftet.

– Det jag vet är att den ska börja produceras nästa år, säger han.

Exakt när bilen väntas är det ingen som kan svara på, inte heller alltså Volvo Cars. På dess försäljningsbolag i Sverige är Annika Bjerstaf presschef. Hon säger att man snart ska kommunicera en ny tidsplan för bilen, som visades upp redan på Pekingsalongen i april 2018.

Kan du bekräfta att produktionsstarten blir försenad?

– Vi har sagt att XC40 laddhybrid ska lanseras sen höst 2018. Hur utrullningen kommer att ske presenteras inom kort.

Kan du bekräfta att den blir försenad och börjar produceras vecka 20?

– Jag vet inte var återförsäljarna fått de uppgifterna från. Det är inte de uppgifter jag har och tagit del av.

Vad har du för uppgifter?

– Vår plan är inte klar, den är i slutskedet och vi ska snart gå ut med den.

Kan du dementera att nya XC40 laddhybrid ska börja tillverkas vecka 20?

– Jag vill inte använda ordet dementi. Det jag kan säga är att den plan jag fick ta del av i måndags inte innehåller den informationen du fått via handlarna.

Annons
Annons

Del 2 av 3

Volvo Cars meddelade sommaren 2017 att bolaget ska satsa stort på elbilar och laddhybrider. Målet är att hälften av försäljningen år 2025 ska bestå av elbilar.

Volvos nya lill-suv XC40 lanserades hösten 2017. Den hyllades men kritiserades också för att den gick att få som laddhybrid. Därefter visades alltså bilen upp på bilsalongen i Peking. Sedan blev det tyst.

En laddhybrid är en bil som laddas i väggen och går på el upp till 5 mil innan en förbränningsmotor tar vid. Redan idag är det långa väntetider på Volvos existerande laddhybridversioner. Det är Volvobilar av modellserierna V90, V60, XC60 och XC90.

På Värmlandsbil i Kristinehamn säger säljaren Jan Mellgren att leveranstiderna på laddhybrider är mellan 5 och 6 månader. På Bilkompaniet i Mora är väntetiderna kortare, preliminärt fram till mars vilket innebär 4 månader.

Annika Bjerstad kommenterar väntetiderna så här:

– När man beställer en bil har man chansen att följa leveransinformation kontinuerligt på ägarsajten ”Minvolvo”. Det är också bra att ha kontinuerlig kontakt med sin säljare.

Annons
Annons

En laddhybrid innebär att bilen laddas i väggen och går upp mot 5 mil på el innan förbränningsmotor vid. Pressbilden är från Pekings bilsalong tidigare i år. Sedan blev det tyst.

Foto: Volvo Cars Bild 1 av 1

Del 3 av 3

En laddhybrid innebär att bilen laddas i väggen och går upp mot 5 mil på el innan förbränningsmotor vid. Pressbilden är från Pekings bilsalong tidigare i år. Sedan blev det tyst.
En laddhybrid innebär att bilen laddas i väggen och går upp mot 5 mil på el innan förbränningsmotor vid. Pressbilden är från Pekings bilsalong tidigare i år. Sedan blev det tyst. Foto: Volvo Cars

På fredagen presenterar Volvo Cars sitt resultat för det tredje kvartalet. Mycket pekar på ännu ett rekordresultat och stark försäljningstillväxt. Modellprogrammet har förnyats totalt sedan 2015. I september ökade försäljningen globalt med 12,9 procent. Även i Kina ökade Volvo Cars samma månad sin försäljning med med över 14 procent i marknad som annars gick kräftgång.

Totalt har Volvo sålt 472 553 bilar fram till 1 oktober, en ökning med drygt 14 procent sedan förra året.

I somras när Volvo Cars rapporterade halvårsresultatet låg rörelsemarginalen på 6,4 procent. Vd Håkan Samuelssons långsiktiga mål över en konjunkturcykel är 8 procent.

En stor fråga som hänger i luften är att Volvos börsintroduktion av allt att döma försenats. Nu är det osäkert om den ens blir av.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons