Annons

Teknikchef: Lastbilarna helt CO2-fria 2050

Lastbilarna kommer att elektrifieras allt mer, även om förbränningsmotorn lever kvar. Volvos teknikchef hävdar att bolaget aldrig varit med om en så intensiv utveckling som man nu har med batteritekniken.

Under strecket
Publicerad

Josefin Holmgren monterar sensorer på Volvos förarlösa lastbil som ska användas i en gruva i Norge.

Foto: Joakim StåhlBild 1 av 2

Lars Stenqvist, teknikchef för Volvo lastvagnar.

Foto: Joakim StåhlBild 2 av 2

Josefin Holmgren monterar sensorer på Volvos förarlösa lastbil som ska användas i en gruva i Norge.

Foto: Joakim StåhlBild 1 av 1
Josefin Holmgren monterar sensorer på Volvos förarlösa lastbil som ska användas i en gruva i Norge.
Josefin Holmgren monterar sensorer på Volvos förarlösa lastbil som ska användas i en gruva i Norge. Foto: Joakim Ståhl

AB Volvos teknikchef Lars Stenqvist tror fortfarande på förbränningsmotorns framtid. Men han gör samtidigt klart att det även blir en stor satsning på elektrifiering av lastbilarna.

– Nästa år är det batteridrift som kommer. Batterierna är det enda sätt för eldrift som finns i dag. Nästa spår är att vi får elvägar och börjar använda bränsleceller. Jag tror på alla de här tre lösningarna, säger Lars Stenqvist.

Enligt Lars Stenqvist styrs elektrifieringen mycket av hur infrastrukturen byggs ut. Ska man ha batteridrift behövs det el till laddpunkter längs vägarna, blir det elvägar måste det också bli elledningar till de stora vägarna medan bränslecellerna förutsätter att det går att tanka vätgas längs vägen.

Annons
Annons

Lars Stenqvist, teknikchef för Volvo lastvagnar.

Foto: Joakim StåhlBild 1 av 1

– Det blir ett moment 22 när ingen vil köpa ellastbilar för att det inte finns någon laddinfrastruktur. Och ingen vill bygga laddinfrastruktur eftersom det inte finns några lastbilar med batteri- eller bränslecell. Här måste politikerna hjälpa till.

Lars Stenqvist, teknikchef för Volvo lastvagnar.
Lars Stenqvist, teknikchef för Volvo lastvagnar. Foto: Joakim Ståhl

Hur mycket gör ni egentligen för att få fart på batteridriften?

– Vi var tidigt ute med batteridrift i bussar. Nu kan vi ta tekniken därifrån vidare till lastbilarna och de första serieproducerade eldrivna lastbilarna kommer nästa år.

Så hur mycket gör ni?

– Det här är den enda teknologi där jag samtidigt har tre generationer igång på utvecklingsstadiet. Vi har faktiskt aldrig tidigare varit med om att utveckla tre olika teknologigenerationer parallellt. Men det måste vi för att batteriutvecklingen går så väldigt snabbt.

Battericellerna köper ni från Samsung SDI. Vad gör ni själva på batteriområdet?

– Vi gör systemen runtomkring som kopplar batteriet till fordonet. Det handlar om att styra laddningen av batteriet, hur fordonet ska köras på mest effektiva sätt och så vidare.

Det görs flera försök med elektrifiering av stora vägar. Kommer vi att få elvägar på riktigt?

– Jag är rätt säker på att elvägarna kommer. För det är mycket gods som går fram och tillbaka i vissa korridorer som kan elektrifieras. Det viktiga nu är att det blir samma standard överallt, säger Lars Stenqvist.

Vad är utmaningen med elvägar?

– Den stora frågan är om det finns tillräcklig kapacitet i elnäten. Det är en hög effekt som måste dras ut till vägarna.

Hur utvecklas de tunga fordonen på riktigt lång sikt?

– Jag tittar fram mot 2050, inte längre. När vi kommer dit kommer fordonen att vara helt CO2-fria, säger Lars Stenqvist.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons