Annons
Volvos nya fabrik i Charleston, South Carolina invigs med pompa och ståt – ochmed premiärvisning av Volvos S60. Till vänster USA-chefen Anders Gustavsson och till höger vd Håkan Samuelsson.
Volvos nya fabrik i Charleston, South Carolina invigs med pompa och ståt – ochmed premiärvisning av Volvos S60. Till vänster USA-chefen Anders Gustavsson och till höger vd Håkan Samuelsson. Foto: Pontus Höök

Efter 63 års hatkärlek – nu invigs Volvofabriken i USA

Extremt oroliga för biltullar. När Volvo Cars invigde sin nya fabrik i USA fanns tunga namn inom den amerikanska administrationen på plats. Sveriges USA ambassadör passade på att skickade en skarp signal.

– Alla med kontakter i Washington, ta med er detta, Karin Olofsdotter.

Publicerad
Efter reklamen visas:
Se nya Volvo S60

Jag förklarar USA som vår nya hemmamarknad.

CHARLESTON Volvo Cars vd Håkan Samuelsson stegar upp på scenen. Applåderna smattrar. Drygt 20 arbetare står på scenen i mörka Volvo-overaller i en ring runt den röda Volvo S60:n. På en sekund går de undan och frilägger bilen.

– Jag förklarar USA som vår nya hemmamarknad och fabriken som invigd, säger Håkan Samuelsson.

Det är Volvo Cars första fabrik i USA. Han ser märkligt rörd ut.

Volvo har investerat 1,1 miljarder dollar i fabriken, belägen 40 minuters bilresa utanför Charleston i South Carolina. Nysatta palmer står på rad där det hösten 2015 var skog och träskmark. Fullt utbyggd ska 150 000 bilar produceras här, vilket är drygt hälften av Torslandafabrikens kapacitet i Göteborg.

Volvos USA-chef Anders Gustavsson presenterade nya  S60 under gårdagen.
Volvos USA-chef Anders Gustavsson presenterade nya S60 under gårdagen. Foto: Pontus Höök

Först ut i höst är nya mellanklass-sedanen S60, som står och blänker på scenen. Från 2021 ska nästa generation nya suv XC90 produceras här, vilket innebär att Charlestonfabriken antagligen med tiden övertar produktionen av XC90 från Torslanda och Göteborg. Det är dock inget som Volvo vill kommentera.

I den nya globala produktionsvärlden kan Volvo snabbt flytta produktion mellan sina sex fabriker i världen: Förutom Charleston även Torslanda i Sverige, Gent i Belgien, Chengdu, Luqiao och Daqing i Kina.

I det sistnämnda landet samproducerar Volvo sina mindre bilar med nya systerbolaget Lynk & Co.

Total kapacitet: Nära en miljon bilar per år.

Tanken med den nya fabriken är att halva produktionen ska exportras utanför USA. Då vill det till att det inte finns biltullar – ett högaktuellt ämne, som utreds på USA:s handelsdepartement efter att ståltullar blivit verklighet.

Karin Olofsdotter.
Karin Olofsdotter. Foto: Pontus Höök

Vi är oroliga över handelskrig med EU och extremt oroliga för biltullar från USA.

Sveriges ambassadör Karin Olofsdotter stegar upp på scenen. Efter några entusiastiska standardfraser spänner hon ögonen i två personer på första raden: USA:s FN-ambassadör Nikky Haley som är där privat, eftersom hon tidigare var South Carolinas guvernör och en viktig kugge i att få fabriken på plats. Invid henne sitter den nuvarande republikanske guvernören Henry McMaster.

Båda är starka Trumpsupportrar med direktlinje in till administrationen i Vita Huset.

– Vi är oroliga över handelskrig med EU och extremt oroliga för biltullar från USA.

Så gör Karin Olofsdotter en konstpaus och tittar ner på första bänk:

– Alla med kontakter i Washington, ta med er detta.

USA-chef Anders Gustavsson, koncern-vd Håkan Samuelsson och USA:s FN ambassadör Nikki Haley fanns alla på plats när den nya fabriken invigdes. Haley var där privat. Hon var nämligen tidigare guvernör i South Carolina och viktig för fabrikens tillkomst.
USA-chef Anders Gustavsson, koncern-vd Håkan Samuelsson och USA:s FN ambassadör Nikki Haley fanns alla på plats när den nya fabriken invigdes. Haley var där privat. Hon var nämligen tidigare guvernör i South Carolina och viktig för fabrikens tillkomst. Foto: Pontus Höök

Det är ovanligt vasst för att komma från en svensk ambassadör.

Håkan Samuelsson är mer diplomatisk efter invigningen. Han säger att Kina har 25 procents biltullar, Europa 10 procent och USA 2,5 procent.

– Ingen ska skydda sin bilindustri. Jag tror att det är destruktivt.

Men produktionsdirektören Javier Varela är mer öppen.

– Om det blir tullar påverkas planerna att anställa de 2 000 anställda här som ska bygga bilar på export.

Nu är 900 anställda på plats i fabriken. Planen är att 4 000 ska arbeta här.

Volvos USA-äventyr började i augusti 1955, när en röd PV 444 med vita däcksidor visades upp på en mässa i Sacramento. Sedan dess har USA-marknaden och Volvo Cars haft något av en hatkärlek till varandra.

USA blev hävstången till bilvärldens finrum och de stora volymerna. Men den fluktuerande dollarkursen blev en mardröm. Gick dollarn under 6:50 kronor blev det, förenklat, förluster. Efter att ha sålt upp mot 140 000 bilar runt 2004 dök försäljningen till bara drygt 50 000 bilar ett decennium senare. Det gick rykten om att Volvo skulle sluta sälja bilar i USA och tidigare beräkningar visade att det skulle bli för dyrt med en fabrik.

Då började den nyutnämnda vd:n Håkan Samuelsson driva frågan om en USA-fabrik stenhårt i bolagsstyrelsen. Han stod ensam.

– Jo det är nog sant, säger han i det konferensrummet efter själva invigningen.

I förgrunden: Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. I bakgrunden USA-chefen Anders Gustavsson.
I förgrunden: Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. I bakgrunden USA-chefen Anders Gustavsson. Foto: Pontus Höök

Hade du styrelsen med dig?

–  Det var många som… inte alla som var med.

Volvo hade då just byggt två fabriker i Kina, varav en i princip var påtvingad av regionala ägare. Bolaget stod med överkapacitet.

Håkan Samuelssons blick är klar i det lilla konferensrummet.

– Det var ett svårt beslut. Men ska vi verkligen vara här och stanna, om vi ska kräva att våra återförsäljare  investerar – då måste vi visa att vi tror på USA, säger han.

Nu måste Volvo sälja bilar för att räkna hem miljardinvesteringen. Och det gör man. USA-chefen Anders Gustavsson har sett försäljningen öka med 40 procent i år, vilket gör att den bör landa på en bit över 100 000 bilar i år.

– Vi ser en fortsatt stark efterfrågan, säger han.

Volvos nya fabrik har inga fackföreningar.

– Vi tar inte ställning till det. Vi försöker i första hand bygga upp bra relationer till våra medarbetare. Väljer då medarbetare att man vill vara med i en fackklubb är det något som vi fullt respekterar, säger Håkan Samuelsson.

Volvos USA-chef Anders Gustavsson presenterade nya S60 under gårdagen.

Foto: Pontus Höök Bild 1 av 4

Karin Olofsdotter.

Foto: Pontus Höök Bild 2 av 4

USA-chef Anders Gustavsson, koncern-vd Håkan Samuelsson och USA:s FN ambassadör Nikki Haley fanns alla på plats när den nya fabriken invigdes. Haley var där privat. Hon var nämligen tidigare guvernör i South Carolina och viktig för fabrikens tillkomst.

Foto: Pontus Höök Bild 3 av 4

I förgrunden: Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. I bakgrunden USA-chefen Anders Gustavsson.

Foto: Pontus Höök Bild 4 av 4