Annons

Volvos vd pustar ut efter beskedet från Geely

Det snabba beskedet från kinesiska Geely om att man stödjer Volvos nuvarande ledning och strategi får vd Martin Lundstedt att andas ut.

– För oss var det uttalandet väldigt viktigt, säger Martin Lundstedt.

Geely blir snart ny mäktig huvudägare i AB Volvo.

Under strecket
Publicerad

Martin Lundstedt.

Foto: Adam Ihse/TT

Martin Lundstedt.

Foto: Adam Ihse/TT
Martin Lundstedt.
Martin Lundstedt. Foto: Adam Ihse/TT

AB Volvo har ett strålande år bakom sig. Lönsamheten stiger och börskursen har gjort en tvär gir uppåt. I det läget har Christer Gardell och hans fond Cevian Capital klivit av. In kommer istället kinesiska Geely, med den fåordige Li Shufu som ordförande. Allt förutsatt att kinesiska myndigheter godkänner affären senare i vår.

Nu kommenterar vd Martin Lundstedt det kinesiska intåget i den svenska nationalklenoden för första gången:

– För oss var det skönt att Geely så omgående meddelade att man stöder den nuvarande ledningen, strategin och det arbete vi gör, säger Martin Lundstedt.

– Det beskedet var faktiskt jätteviktigt.

Din ordförande, Carl-Henric Svanberg, menar han föredrar långsiktiga Geely framför Cevian Capital. Håller du med?

Annons
Annons

– Som vd och företagsledare är det inte min roll att recensera olika aktieägare. För mig är det viktigt att ha en bra dialog med alla aktieägare och det tycker jag att jag har, säger Martin Lundstedt.

Han är försiktig när han uttalar sig om Geely. Under den stora publika presentationen på morgonen för analytiker och press nämnde Martin Lundstedt inte med ett ord de nya kinesiska ägarna som är på väg in.

Delvis kan det ha att göra med att affären inte är klar än. Geely, som äger Volvo Cars (personvagnar) sedan 2013, väntar på ett godkännande från kinesiska myndigheter. Det kan ta flera månader. Fram till dess är aktierna parkerade hos två investmentbanker, Nomura och Barclays Capital.

Alla utgår dock från att det kinesiska godkännandet är en ren formalitet. Geelys ordförande Li Shufu har goda kontakter i den kinesiska statsapparaten och har tidigare aldrig haft problem med att få grönt ljus.

Martin Lundstedt tycks nyfiken, trots allt, på de nya kinesiska ägarna.

– Det jag kan säga är att Kina kommer vara en jätteviktig marknad framöver. Vi har redan i dag byggt upp en stark ställning med nästan 20 miljarder i försäljning i Kina. Lägger vi till vårt samarbete med kinesiska Dong Feng blir det ännu mer.

– Man kan också konstatera att Geely i många andra sammanhang har gjort ett väldigt gott jobb. Det blir tydligt när man betraktar deras olika affärsengagemang så jag ser fram mot en dialog med dom, säger Martin Lundstedt, som levererade ett rekordstarkt bokslut och resultat för fjärde kvartalet 2017.

Stockholmsbörsen reagerade med att handla upp aktiekursen ytterligare ett snäpp, plus 3,6 procent vid lunchtid.

Aktien är en succé det senaste året med en uppgång på hela 46 procent.

Det marknaden framför allt tog fasta på idag var urstark orderingång. För lastbilar steg orderingången med 28 procent, betydligt bättre än väntat. Martin Lundstedt justerar nu upp prognoserna för sålda lastbilar under 2018 i såväl USA, Europa och Brasilien.

– Sammantaget är jag jättenöjd. Det vore förmätet att säga något annat. Våra två viktigaste affärsområden, lastbilar och anläggningsmaskiner, går båda starkt. De växer och visar ökad lönsamhet. Det är ett styrkebesked, säger Martin Lundstedt.

Några orosmoln vid horisonten?

– I och med att marknaden är så stark har vi det ansträngt i vår leverantörskedja. Utmaning i det här läget är att visa att vi kan möta den här kraftiga orderingången som vi nu upplever.

– En annan utmaning är att kunna fortsätta utveckla och presentera bra produkter när det gäller eldrivna lastbilar och självkörande fordon, säger Martin Lundstedt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons