Annons

Volvo tänker inte betala böter

Volvochefen Håkan Samuelsson räknar med att vinsten och försäljningen fortsätter att öka under 2020.
Volvochefen Håkan Samuelsson räknar med att vinsten och försäljningen fortsätter att öka under 2020. Foto: Virginia Mayo/TT

Håkan Samuelsson tänker inte betala några böter i år. Volvo Cars ska klara miljökraven genom att elektrifiera bilarna. Men först måste det rekordsäljande bolaget komma över effekterna av coronaviruset.

Under strecket
Publicerad

Vinsten ökar men effekterna av coronavirusets framfart i Kina skapar osäkerhet för Volvochefen Håkan Samuelsson.

Foto: Virginia Mayo/APBild 1 av 1

Starten på det här året har varit omtumlande för personbilstillverkaren Volvo Cars i Kina. Precis som många andra bolag på plats har Volvo påverkats av coronavirusets framfart.

– Vi följer rekommendationerna från hälsomyndigheterna. Fabriker och visningslokaler, i princip allt är stängt, säger Håkan Samuelsson, koncernchef för Volvo Cars samtidigt som han presenterar rapporten för 2019.

Han betonar att effekterna kommer att sätta spår i försäljningen för det första kvartalet. I bästa fall leder smittan bara till att konsumenter som köper bil får vänta lite extra.

– Just nu är signalerna från myndigheterna att Kina återgår till normal verksamhet om två veckor, säger Håkan Samuelsson som tror att tappet kan återhämtas senare under året.

Han pekar på att även ett vanligt år stänger flera fabriker under fyra veckor på sommaren och i tre veckor över jul. Det bortfallet tar man sen igen.

– Två veckor är inget större problem och man ska inte vara för dramatisk. Vi har hanterat liknande situationer förut, när det till exempel varit strejker, säger Håkan Samuelsson.

Annons
Annons

Vinsten ökar men effekterna av coronavirusets framfart i Kina skapar osäkerhet för Volvochefen Håkan Samuelsson.

Foto: Virginia Mayo/APBild 1 av 1

Kan stoppet i Kina påverka era fabriker i Sverige, Belgien och USA?

– Leverantörskedjan i Kina har naturligtvis stoppats och vi har en del kinesiska delar som går in i produktionen i Europa och USA. Vi har tittat noga på det men ser just nu ingen större effekt.

Även om det är utmanande just nu så gick det bra i Kina för Volvo under 2019. Landet är bolagets största marknad och samtidigt som den totala bilmarknaden i Kina minskade ökade Volvo sin egen försäljning där.

Utvecklingen i Kina bidrog till att Volvo Cars ökade vinsten under fjärde kvartalet och kunde räkna in ett nytt rekord när försäljningen under 2019 steg för sjätte året i rad.

– Det var ett år med starka prestationer. Vi växte på alla marknader och tog marknadsandel, säger Håkan Samuelsson.

Vinsten ökar men effekterna av coronavirusets framfart i Kina skapar osäkerhet för Volvochefen Håkan Samuelsson.
Vinsten ökar men effekterna av coronavirusets framfart i Kina skapar osäkerhet för Volvochefen Håkan Samuelsson. Foto: Virginia Mayo/AP

Det förbättrade resultatet under 2019 beror bland annat på att Volvo sålt fler bilar och alltmer av de lönsamma suvarna. Dessutom har man dragit ned på kostnaderna och byggt fler bilar per anställd.

Genom ett sparprogram har Volvo framför allt minskat på kontorsanställda och konsulter. Totalt handlar det om 1 200 färre sysselsatta.

Framöver är det framför allt de skärpta utsläppskraven som sätter press på Volvo och de andra personbilstillverkarna. De tillverkare som inte får ned utsläppen tillräckligt riskerar stora böter.

Annons
Annons

I det perspektivet kan Volvos framgångsrika försäljning av suvar bli ett problem. Under fjärde kvartalet var två av tre nya Volvo en suv, en klar uppgång jämfört med året före.

Men även om försäljningen är lönsam ger de större bilarna också större utsläpp. Därmed ökar risken för böter.

– Vi kommer att möta de europeiska utsläppskraven i Europa under 2020 och vi planerar definitivt inte att betala några som helst böter, säger Volvo Cars finanschef Carla de Geyseleer.

Hon pekar på att Volvos försäljning av pluginhybrider nu ökar snabbt. Det är bilar som drivs av både el- och bensinmotor och som kan laddas med sladd.

I nästa skede kommer bolaget även med helt batteridrivna bilar. Och de bidrar alla till att få ned de genomsnittliga utsläppen.

Enligt Håkan Samuelsson är det också bilarna med störst utsläpp som ska elektrifieras först. XC90 ska till exempel bli helelektrisk om några år.

– Stora suvar är väldigt populära bland konsumenterna. Rätt väg är att göra dem mer miljömässiga genom att elektrifiera dem, säger Håkan Samuelsson.

Elektrifieringen är nu en dyr omställning både för Volvo och konkurrenterna. Till det kommer att det krävs mycket forskning och utveckling, fou, även för allt mer självkörande bilar.

Trots det räknar Håkan Samuelsson med att fou-kostnaderna ska hålla sig kvar på en nivå som motsvarar mindre än 5 procent av försäljningen.

Borde inte satsningarna öka när ni står inför stora teknikskiften?

– Man kan tro det. Men vi har redan gjort mycket med elektrifiering, säger Håkan Samuelsson.

Han hävdar också att bolaget framöver kan dela mycket utveckling med systerföretaget Polestar och på ett ökat samarbete med de andra företagen inom den kinesiska Geely-koncernen som äger Volvo Cars.

Volvo helår
20192018
Försäljning274,1252,6
Rörelseresultat14,314,2
Nettoresultat9,69,8
Antal sålda bilar705452642253
i miljarder kronor om ej annat anges

XC60 sålde bäst

ModellAntal sålda bilar 2019
XC60205000
XC40140000
XC90101000
V6069000
S9056000
V4052000
S6043000
V9041000
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons