Annons

Tomas Lundin:VW-ledning i skottgluggen – smutsstämpeln kvar

Volkswagens förra koncernchef Martin Winterkorn och styrelseordföranden Hans Dieter Pötsch.
Volkswagens förra koncernchef Martin Winterkorn och styrelseordföranden Hans Dieter Pötsch. Foto: Michael Sohn/AP

Dieselskandalen sprider sig som ringar på vattnet. Nu åtalas Volkswagens högsta ledning – i förlängningen med hotande skadeståndskrav på 9 miljarder euro. Men det är också ett bakslag i försöken att tvätta bort smutsstämpeln.

Under strecket
Publicerad

 

BONN Volkswagens demonstrativa optimism verkar som påklistrad. ”Beskyllningarna saknar grund”, förklarade koncernledningen strax efter beskedet att åtal väckts mot koncernchef Herbert Diess, styrelseordföranden Hans Dieter Pötsch och förre koncernchefen Martin Winterkorn som beskylls för att vilselett marknaderna.

På spel står miljardtunga skadestånd till aktieägarna som hävdar att ledningen för Volkswagen i veckor hållit tillbaka information om dieselskandalen som briserade offentligt i september 2015 – och som då fick aktiekursen att störtdyka.

Totalt rör det sig om krav på ersättning motsvarande drygt 9 miljarder euro, omräknat över hundra miljarder kronor. Totalt har Volkswagen hittills betalat skadestånd och böter i USA på 33 miljarder amerikanska dollar.

Åklagarna i Braunschweig skriver i ett pressmeddelande på tisdagen att koncernledningen medvetet och med flit undvikit att informera marknaderna och att flagga för tunga kostnader.

Oklart är fortfarande om rätten i Braunschweig kommer att följa åklagarnas resonemang och inleda en process.

Annons
Annons

Enligt åklagarna ska Martin Winterkorn ha informerats om de amerikanska undersökningarna mot Volkswagen redan i maj 2015, dåvarande finanschefen och nuvarande styrelseordföranden Hans Dieter Pötsch den 29 juni och Herbert Diess den 27 juli – alltså långt innan marknaderna fick kännedom om skandalen.

Volkswagens jurister hävdar att de åtalade möjligen hade kännedom långt tidigare än aktieägarna, men att de vid den tidpunkten inte var medvetna om de hotande miljardkostnaderna.

Oklart är fortfarande om rätten i Braunschweig kommer att följa åklagarnas resonemang och inleda en process. Frågan är ifall koncernchef Diess i så fall kommer att kunna sitta kvar.

De dominerande ägarfamiljerna Porsche och Piëch har visserligen antytt att de backar upp både Diess och Pötsch. Men klart är också att en utdragen rättegång, med personlig närvaro flera gånger i veckan, förr eller senare blir svår att förena med uppgiften att leda Volkswagen in i en ny era av elektromobilitet.

Volkswagen satsar intensivt på att bygga om hela koncernen. I centrum står batterier, elmotorer och intelligenta data- och kommunikationssystem. Förbränningsmotorn kommer att finnas kvar i många år – men Volkswagens framtid är elektrisk.

Det är heller inte enbart VW som pressas av konsekvenserna.

Problemet är att dieselskandalen är en följetong med ständigt nya sekvenser som smutsar ner bilden av ett klimatvänligt och framtidsinriktad företag.

Och det är heller inte enbart VW som pressas av konsekvenserna. En domstol i Stuttgart bötfäller nu samtidigt Daimler med 870 miljoner euro, motsvarande 9,3 miljarder kronor, enligt ett pressmeddelande på tisdagen.

Boten är också en följd av utsläppsskandalen, som involverat flera biltillverkare under de senaste åren.

Daimler har sedan 2008 begått certifieringsfel på bolagets fordon, enligt beslutet, som inte ska överklagas. Fordon av märket Mercedes Benz släpptes igenom i en ”vårdslös överträdelse av regler” på högsta nivå i bolaget, enligt nyhetsbyrån Direkt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons