Annons

RovdjuretWeinstein hotade sina offer som en mafioso

Gwyneth Paltrow, Harvey Weinstein och Cameron Diaz.
Gwyneth Paltrow, Harvey Weinstein och Cameron Diaz. Foto: SVT

Känslomässigt fokus läggs på kvinnornas hudlösa vittnesmål i nya Weinstein-filmen ”Rovdjuret” som nu kommer till SVT. En konventionell, men välgjord, dokumentär.

Under strecket
Publicerad

Harvey Weinstein grips i New York den 25 maj 2018.

Foto: SVT Bild 1 av 1

Rovdjuret

Regi
Ursula Macfarlane
Genre
Dokumentär
Längd
1 tim 34 min

Premiär den 17 november på SVT Play. Visas även tisdag den 19 november kl 21.00 i SVT1. Finns redan nu att hyra som vod.

Betyg: 4 av 6

Drygt två år efter att metoo briserade sänder SVT Ursula MacFarlanes film om skandalen och de journalistiska avslöjanden som blev startskottet: anklagelserna mot filmbolagschefen och producenten Harvey Weinsteins om sexuella övergrepp på en rad skådespelare och medarbetare. Genomslaget blev enormt när Gwyneth Paltrow, Angelina Jolie, Ashley Judd och andra talade ut. Händelsen blev en symbol för en typ av manligt maktmissbruk som inte var okej längre, men den var också sensationell i sig. Ingen filmproducent i modern tid har haft en sådan kändisstatus som Harvey Weinstein. Hur kunde övergreppen pågå i årtionden i den amerikanska underhållningsbranschen, utan att någon slog larm?

Det är en fråga som delvis besvaras i den här konventionella, men välgjorda, dokumentären som hade premiär på Sundancefestivalen i januari. Den bygger på intervjuer med före detta nyckelmedarbetare på bröderna Weinsteins filmbolag, med en handfull New York-baserade journalister och med några av de kvinnor som drabbades, varav skådespelarna Rosanna Arquette och Paz de la Huerta är de mest namnkunniga. Däremot syns de riktigt stora stjärnor som anklagat Weinstein, och de regissörer han jobbat med, som Quentin Tarantino, bara på arkivbilder.

Annons
Annons

Harvey Weinstein grips i New York den 25 maj 2018.

Foto: SVT Bild 1 av 1

Har man hängt med någorlunda i turerna bjuder ”Rovdjuret” inte på några stora nyheter, men den är en bra repetition. Kanske innan man tar sig an de nyligen släppta böckerna om de scoop som startade alltihop, Jodi Kantors och Megan Twoheys ”She said” och Ronan Farrows ”Catch and Kill” (alla tre medverkar i filmen). 

Harvey Weinstein grips i New York den 25 maj 2018.
Harvey Weinstein grips i New York den 25 maj 2018. Foto: SVT

Ursula MacFarlane lägger känslomässigt fokus på kvinnornas hudlösa vittnesmål, men använder Harvey Weinsteins framgångssaga som en kronologisk röd tråd. Helt rimligt, för att förstå hur han fick den makt han missbrukade behöver man känna till hur Weinstein, hans mer introverta bror Bob och deras distributions- och produktionsbolag Miramax skakade om filmindustrin i grunden, och spelade en avgörande roll för hur tongivande den amerikanska independentfilmen blev på 90-talet. Weinstein-filmer var fram tills ganska nyligen mer regel än undantag på Oscarsgalan. Det Harvey tog i blev ofta guld. 

”Jag trodde att kvinnor låg med Harvey för att det var bra för deras karriär”, säger en nöjesjournalist, och sätter ord på hur ryktena om övergrepp förvanskades till självuppfyllande Hollywood-myt. ”Jag såg en massa andra skådespelerskor stå och hänga på honom, så jag tänkte att det var så man gjorde”, säger Paz de la Huerta, som själv har anklagat Weinstein för våldtäkt och beskriver hur hon då upplevde en frozen fright-reaktion.

Annons
Annons

Den storvuxne Harvey Weinstein skrämdes på maffiamanér, och köpte sig tystnad. En del av världen snurrade i ett antal år runt honom. Många blev medskyldiga till det skyddsnät som byggdes upp runt Weinstein, och ”Rovdjuret” (originaltitel ”Untouchable”) är en film om kollektiv skuld snarare än om ett rovdjur. ”Ilskan, impulsiviteten och maktmissbruket är oskiljaktiga från hans geni, det är det som är tragedin i det hela”, suckar Mark Gill, vd på Miramax Los Angeles-kontor under glansdagarna. Gill fick ett par tunga askfat kastade efter sig –  Harvey Weinstein  trakasserade även sin personal och andra som kom i hans väg helt utan sexuella övertoner. 

Åren före stormen öste Weinstein pengar över privatdetektiver och advokater för att kartlägga de ”fiender” som kände till övergreppen – mot slutet får filmen mer av true crime över sig. Ursula MacFarlane har sagt att många av dem hon kontaktat i slutändan inte vågade vara med, eftersom de fortfarande är rädda. Hittills har uppemot 100 kvinnor anklagat Weinstein för trakasserier, övergrepp och i vissa fall våldtäkt. I januari inleds rättegången.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons