Annons

Wetterstrand om flygskatten: ”Jag gillar piskor”

Flygbolagen ger inte människor chansen att fatta beslut som är bättre för klimatet. Det anser regeringens utredare av flyget, tidigare språkröret Maria Wetterstrand (MP).

– Det är lättare för individen att ändra beteenden om politiken och företagen är med dem, säger Wetterstrand.

Under strecket
Publicerad

Maria Wetterstrand (MP).

Foto: Vilhelm Stokstad/TTBild 1 av 1

Maria Wetterstrand (MP).

Foto: Vilhelm Stokstad/TTBild 1 av 1
Maria Wetterstrand (MP).
Maria Wetterstrand (MP). Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Årets val väntas kretsa mycket kring kring brott och straff. Men miljö- och klimatfrågorna bubblar. Dieselgate är ett faktum och begreppet flygskam, att skämmas för att flyga, har gjort entré.

Nyligen fick också förra miljöpartistiska språkröret Maria Wetterstrand regeringens uppdrag att se hur flyget kan bli mer miljövänligt. Själv flyger hon regelbundet mellan Helsingfors och Stockholm.

– Mitt stora problem är att det är svårt att ta sig över Östersjön. Därför är jag så engagerad i frågan om flyget. Flygbolagen ger mig ingen chans att välja att göra det på ett bättre sätt.

Vad är problemet enligt dig?

– Det är ett jätteproblem att flyget inte betalar sina miljökostnader. Då blir det svårare för biodrivmedlen att konkurrera och också svårt att välja det som konsument.

Annons
Annons

Jo, absolut. Enskilda individer behöver fundera kring vart man reser och kanske välja mer resor med tågavstånd.

Vad skulle du vilja se?

– Tänk om flygbolagen skulle införa möjligheten för konsumenter att betala ett högre pris mot att flygbolaget lovade att köpa motsvarande mängd biodrivmedel.

Måste vi inte flyga mindre?

– Jo, absolut. Enskilda individer behöver fundera kring vart man reser och kanske välja mer resor med tågavstånd. Men från politiskt håll behöver man måste också se över tågförbindelser, som nattåg till Europa, säger Maria Wetterstrand.

Den första april blir den nya flygskatten verklighet. En fråga som har varit en minst sagt het politisk potatis.

En fråga som politikerna har varit mindre villiga att debattera men som privatpersoner oroas över är dieselbilarna.

Maria Wetterstrand var språkrör under tiden som dieselbilen fick bättre rening och kom att klassas som miljöbil. Hon menar att det är komplexa problem och att dieselbilarna var bra ur klimatsynpunkt.

– Snåla dieslar har säkert bidragit till många hundra tusen ton lägre klimatpåverkande utsläpp över många år. Men kör man väldigt mycket i städerna påverkar det luftföroreningsnivån. Nu börjar det komma fram fler alternativ som elbilar, men de har också miljöpåverkan inte minst när man tar fram råvaror till batterierna och sedan tillverkar batterierna.

Jag gillar piskor. De är väldigt bra incitament.

Maria Wetterstrand lyfter fram en aspekt till. Dagens miljöproblem handlar mycket om hur enskilda individer agerar.

– Säldöden och algblomning var någon annans fel. Men dieselbilar och flyget kommer mycket närmare människors privatliv. Men återigen, det är lättare för individen att ändra beteenden om politiken och företagen är med dem och det finns incitament och alternativ.

Behövs det mer morötter än piskor?

– Jag gillar piskor. De är väldigt bra incitament.

Vad behövs?

– Det som Tyskland håller på med är jätteintressant. Där pratar man om att vissa typer av dieselbilar som har väldigt höga utsläpp inte ska få köra inom vissa områden där man har för höga halter av luftföroreningar. Det blir intressant att se om de kommer utnyttja det, säger Maria Wetterstrand.

Vad kör du för bil?

– Jag kör på E85, jag är nog den enda som tankar på det idag.

Maria Wetterstrand skrattar till och fortsätter i en mer allvarlig ton.

– Det är ju bättre ur klimatsynpunkt än bensin, säger Maria Wetterstrand.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons