Annons
Kommentar

Torbjörn Isacson:Willys är stjärnan – lågpris ett vinnarkoncept

Lågprishandel med livsmedel tycks vara ett av få vinnarkoncept inom detaljhandeln, vilket Axfoods bokslut är ett nytt bevis på. Samtidigt stundar ny era när Antonia Ax:son Johnson lämnar styrelsen.

Under strecket
Publicerad

Axfoods vd Klas Balkow

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1

Axfoods vd Klas Balkow

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1
Axfoods vd Klas Balkow
Axfoods vd Klas Balkow Foto: Malin Hoelstad

Antalet nedläggningar av butiker och butikskedjor ligger på rekordnivå i Sverige. Men en av de sektorer som hittills klarat sig lite bättre är livsmedelshandeln. Ax:son Johnson-kontrollerade Axfood bevisar åter den tesen genom att redovisa ett rekordhögt rörelseresultat på drygt två miljarder kronor. Ännu en gång växer bolaget snabbare än marknaden.

Men medan Axfood består av en palett av företag, från Hemköp och Dagab till digitala uppstickare som Apohem och Mat.se, så är stjärnan utan tvekan Willys. Med sin slogan ”Sveriges billigaste matkasse” är bolaget i en nisch som fungerar, även kom konkurrensen ökar även där.

Merparten av Axfoodkoncernens rörelseresultat kommer ifrån Willys, som lyfte resultatet med 13 procent till 1,2 miljarder kronor. Bolaget slog ledigt marknadens tillväxt och lönsamheten ökade.

Annons
Annons

Förlorare verkar fortsatt vara det kooperativa Coop, som varken lyckas profilera sig som billigt eller bra.

Det faktum att även Lidl pekas ut som en vinnare på den svenska livsmedelsmarknaden säger en del om vilka prioriteringar kunderna gör.

Axfoods lite finare och dyrare Hemköp hade däremot ett tyngre sista kvartal, vilket förstärker det intrycket. I takt med att konjunkturen viker och det blir allt tommare i många plånböcker ökar sannolikheten för att det kommer att fortsätta.

Förlorare verkar fortsatt vara det kooperativa Coop, som varken lyckas profilera sig som billigt eller bra. Koncernens försök med franchisetagare känns lite som sista försöket att vända den decennier långa ökenvandringen.

Axfood ökar dessutom sina investeringar i automatisering, robotisering och e-handel. Det är onekligen verksamheter som låter mer spännande än att leverera den billigaste pappkassen med basvaror, och totalt ska Axfood i år öka sina investeringar till 1,5–1,6 miljarder kronor. En hel del av de investeringarna är nödvändiga för att skärpa effektivitet och logistik just för att kunna leverera en billig matkasse. Andra delar, som e-handel, anses visserligen vara framtiden.

Men än så länge handlar det till stor del av verksamheter som lever på förhoppningar. Bara en timme efter att Axfood släppte sina siffror på tisdagsmorgonen visade exempelvis Kinnevikkoncernens Qliro att det är långt till vettig lönsamhet, där aktien fick en rejäl snyting efter bokslutet.

Annars verkar den tidigare Kinnevikchefen Mia Brunell Livfors få allt större inflytande i Ax:son Johnsonsfären, där Antonia Ax:son Johnson ska lämna sin styrelseplats i Axfood.

Men där Cristina Stenbecks beslut att lämna Kinneviks styrelse kom som en skräll där konsekvenserna är svåra att överblicka så förefaller det betydligt mer naturligt att den 75-åriga Antonia tar ett steg tillbaka från en position där successionen är säkrad sedan länge och där dottern Caroline Berg redan har tunga uppdrag.

Mia Brunell Livfors ställning gör samtidigt att sfären tar kliv framåt inom den trots allt nödvändiga digitaliseringen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons